پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

این چشم‌ها ۳۰ سال است که انتظار می کشند

به نوعی هنوز چشم انتظارم، چون هیچ چیز از علی نداشتیم که برایش تشییع جنازه کنیم، ولی با این حال به همه گفتم که برایش سنگر مزار درست کنند تا بعد از فوت ما دیگران بدانند و فاتحه‌ای برایش بخوانند و از او یاد کنند.

0

 

اختصاصی پایگاه خبری چهاردانگه: تبیین و شناساندن فرهنگ ایثار و شهادت از مکانیزم‌های دفاعی اسلام برای تسلیح جامعه در برابر هجوم فرهنگ‌های غیرخودی است، ایثارگری و شهادت‌طلبی نقش به‌سزایی در حفظ دین و ارزش‌های آن و استقلال کشور ایفا می‌کند؛ ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تلاش برای احیای آن به‌منظور مقابله با تهاجم فرهنگی، موضوعی است که نیازمند بررسی ابعاد مختلف آن است.

 shahid-velashi-3

ایجاد کردن و سپس توسعه یک فرهنگ در میان یک جامعه، فعالیتی تدریجی و زمان‎بر است، البته بعضی از حوادث تاریخ در ایجاد و گسترش یک فرهنگ نقش تسریع‌کننده‎ای دارند، مثلاً درباره توسعه و گسترش شهادت در جوامع، حوادث بزرگی در زمان معاصر، پدیده انقلاب اسلامی با رهبری امام خمینی (ره) و سپس جنگ تحمیلی و دفاع مقدس ۸ ساله، در رشد و تسریع و گسترش فرهنگ شهادت در میان دیگر جوامع نیز نقش داشته‎اند.

 

پایگاه خبری چهاردانگه در راستای معرفی شهدای منطقه این بار گذر هرچند کوتاه به زندگی شهید جاوید الاثر شهید علی ولاشی از روستای کسوت بخش چهاردانگه می پردازد.

 

شهید علی ولاشی فرزند رجبعلی ۶ مرداد  ۱۳۴۱ در روستای کسوت بخش چهاردانگه در خانواده ای متدین و کشاورز دیده به جهان گشود. ایشان به استخدام ارتش جمهوری اسلامی ایران در آمد و در تاریخ ۲۶ فروردین ۱۳۶۵ در زبیدات عراق آسمانی شد و پیکر مطهرش بعد از گذشت ۳۵ سال به وطن رجعت نکرد.

 

به مناسبت سی امین سال شهادت شهید علی ولاشی پای سخن پدر زحمتکش، مادر چشم انتظار و برادر ش نشستیم که حاصل آن چنین است. روحش شاد.

 

shahid-velashi-1

 

پدر شهید ولاشی در باره پسرش چنین می گوید: 

علی فرزند اول خانواده مابود وقتی به دنیا امد انگار زندگی ما زیر و رو شد. روزی ما روز به روز افزون می شد. ما اهل  روستای کسوت چهاردانگه و یک کشاوز هستیم . شهید علی تا سال چهارم ابتدایی را در روستای کسوت گذراند و سال پنجم ابتدایی را در روستای هم جوار ما یعنی روستای کرسام درس  خواند.

 

وی دوره راهنمایی را در شهر ساری ، مدرسه شهید صیاد شیرازی فعلی ادامه تحسیل داد.

 

علی از زمان راهنمایی هم درس می خواند و هم کارگر نانوایی بود و کار می کرد. این شهید در همان زمان که در دوره راهنمایی تحصیل می کرد  یک انقلابی کامل بود. عکس امام خمینی (ره) همیشه توجیبش بود. تا اینکه بعد از گذراندن کلاس دوم دبیرستان در دبیرستان طالقانی ساری در سال ۱۳۶۰ به علت عشقی که به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران داشت  به استخدام  ارتش جمهوری اسلامی ایران درآمد.

 

شهید ولاشی علاوه بر انقلابی  و ارتشی  بودن، نوحه خوان اباعبدالله الحسین هم بودند. در جبهه نوحه سرایی می کردند که یک قسمتی از صدای صوت ایشان را به یادگار داریم علی در پاسگاه مرزی ذبیدات مشغول خدمت بودند. ما برنامه ازدواج ایشان را داشتیم که قرار بود بیاد مرخصی که ما به خواستگاری برویم و مقدمات ازدواجش را فراهم نماییم. علی مرخصی گرفتند که به  ساری بیایند،  باشروع عملیات مرخصی علی لغو شد بعد از سه ماه به ما خبر دادند که ایشان شهید شدند.

 

shahid-velashi-2 

 

 گاهی اوقات دلم برایش خیلی تنگ می‌شود

سید محرم کریمی مادر شهید علی ولاشی  می‌گوید: شهید علی از ابتدا بچه مظلوم و مؤدبی بود، همیشه به من می‌گفت: «مواظب باشید و گول دشمنان را نخورید.»

 

هر بار که می‌خواست برود با او مخالفت می‌کردم، می‌رفت قرآن را می‌آورد و برایم چند آیه از آن را می‌خواند و برایم تفسیرش می‌کرد و می‌گفت اگر من نروم پس چه کسی برود از این اسلام و انقلاب دفاع کند، اگر همه بخواهیم جبهه‌ها را خالی بگذاریم دشمن به ما امان نمی‌دهد، نباید امام را تنها بگذاریم و….‏

 

ما در حال آماده کردن زمین شالیزاری بودیم ، تمام وسایل برای بزم عروسی علی را اماده کردیم  که خبر شهادت به ما رسید،  انگار زندگی برای من تمام شده بود تا این که به من گفتند علی اسیر شد کمی خاطرم جمع شد هر اسیری در مازندران ازاد می شد عکسشو می گرفتم می رفتم ازش سوال میکردم علی منو تواسرا دیدند یا میشناسن. اما بعد از مدتی به ما خبر دادند که علی مفغودالاثر شده بعداز حمله امریکا به عراق تمام اسرا رایا  ازاد کردند یا شهید کردند. علی در محلی که خدمت میکردند ذبیدات عراق که استخون های علی را برایمان بیارن  هنوز تفحص نشده به نوعی هنوز چشم انتظارم …..

 

ابراهیم برادر شهید ولاشی از این شهید والا مقام چنین می گوید:   هنوز تمام اقلام و وسایل، از قبیل عکس شهید با بعضی از سرداران و فرمانده هان دفاع مقدس و لوح سپاس و تقدیر نامه های که از سرداران کشوری و لشکری به ویژه دست خط مقام معظم رهبری امام خامنه ای  در زمان ریاست جمهوری اسلامی ایران به شهید دادند  و بعضی از وسایلی که از جبهه اوردند در   را به یادگار دارم . انشالله همه این لوازم را در به مکانی که  به عنوان یادمان شهید علی ولاشی نگهداری و در معرض دید عموم قرار می دهیم.   

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.