پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ایجاد سیستم پیوسته‌ای از گسل‌های فعال و نیمه‌فعال در اطراف آتشفشان دماوند

0

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم زمین با اشاره به گسل‌های اطراف آتشفشان دماوند گفت: در سمت شرق قله دماوند گسل “شاهرود” و در غرب آن نیز گسل‌های “کپه داغ” قرار دارد که از جمله گسل‌های فعال به شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، دکتر طالبیان در نشست ویژه آتشفشان دماوند افزود: بخش زیادی از فشار صفحه عربی که به ایران وارد می‌شود در منطقه البرز است.

وی ادامه داد:‌ از این رو منطقه دماوند از نظر زمین شناسی، سیاسی و جمعیتی از اهمیت زیادی برخوردار است.

طالبیان با بیان اینکه آتشفشان‌های فعال در جاهایی قرار دارند که فرودگاه‌های بزرگ در نزدیکی آنها احداث شده‌اند خاطرنشان کرد: از این رو در صورت فعال شدن آنها بخش مهمی از ارتباطات تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

این محقق حوزه زمین‌شناسی آتش‌فشان دماوند را از نوع انفجاری همراه با فوران خاکستر توصیف کرد و ادامه داد: بررسی‌های تاریخچه این آتش‌فشان نشان می‌دهد که فعالیت اول این آتش‌فشان از 1800 تا 800 سال قبل و فعالیت دوم آن از 600 تا 7000 سال گذشته بوده است.

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم زمین با اشاره به گسل‌های فعال اطراف آتشفشان دماوند افزود: گسل‌ راندگی در اطراف این منطقه وجود دارد که شناخت کافی از آن وجود دارد و همچنین پیرامون این آتشفشان گسل‌های امتداد لغزی کشیده شده که شناخت دقیقی از آن وجود ندارد.

به گفته وی در سمت شرق دماوند گسل شاهرود کشیده شده که گسل فعالی است و در غرب آن نیز گسل کپه داغ وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه بر این اساس سیستم پیوسته‌ای از گسل‌های فعال و نیمه فعال از شمال غرب و تا شمال شرق کشیده شده است اضافه کرد: سوال مطرح در این زمینه آن است که‌ آیا حرکت صفحه کاسین باعث گرد و منحنی شدن البرز شده است یا خیر که این موضوع در حال مطالعه است.

وی در عین حال یادآور شد از سوی دیگر اگر بگوییم خم شدن البرز باعث ایجاد دماوند شده است این موضوع از نظر علمی قابل دفاع نیست.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.