پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

اهم فعالیت های یکساله کمیته امداد امام خمینی(ره) کیاسر

به مناسبت 14 اسفندماه، روز احسان و نیکوکاری، گفتگویی مفصل با آقای هادی سعیدی کیاسری، رئیس اداره اجرایی کمیته امداد امام خمینی (ره) کیاسر انجام داده ایم تا ما را در جریان اهم فعالیت های یکساله ی این اداره در مورد مددجویان و افراد تحت پوشش کمیته امداد در بخش چهاردانگه قرار دهند.

1

 

به مناسبت 14 اسفندماه، روز احسان و نیکوکاری، گفتگویی مفصل با آقای هادی سعیدی کیاسری، رئیس اداره اجرایی کمیته امداد امام خمینی (ره) کیاسر انجام داده ایم تا ما را در جریان اهم فعالیت های یکساله ی این اداره در مورد مددجویان و افراد تحت پوشش کمیته امداد در بخش چهاردانگه قرار دهند.

 

چهاردانگه نیوز: از اینکه وقتتان را در اختیار پایگاه چهاردانگه نیوز قرار دادید متشکریم به عنوان اولین سوال خودتان را مختصرا معرفی نمایید؟

من در ابتدا تقدیر و تشکر دارم از پایگاه خبری چهاردانگه نیوز که قبول زحمت کردید تا عملکرد کمیته امداد امام خمینی (ره) کیاسر را به اطلاع مردم شریف چهاردانگه برسانید.

 

هفته شور احسان نیکوکاری را به مردم فهیم چهاردانگه تبریک عرض می نمایم و انتظار دارم حمایت های خویش را از ما دریغ نفرمایند تا ما در ایام سال جدید بتوانیم خدمت شایسته ای به نیازمندان منطقه داشته باشیم.

 

اینجانب هادی سعیدی کیاسری، رئیس اداره اجرایی کمیته امداد خمینی (ره) کیاسر، دارای مدرک تحصیلی مدد کاری اجتماعی هستم.

 

چهار دانگه نیوز: آقای سعیدی  اطلاعات کلی در مورد نمایندگی کمیته امداد امام خمینی (ره) در کیاسر بدهید.

 کمیته امداد امام خمینی (ره) کیاسر از سال 1373 به عنوان شاخه اصلی شروع به کار نموده و از سال 1390 صرفاً به دلیل نداشتن فرمانداری تبدیل به اداره اجرایی گردیده است، که زیر نظر مدیریت شهرستان ساری قرار دارد. در واقع مراحل اولیه و شناسایی بر عهده اداره اجرایی کیاسر می باشد و کارهای تخصصی با مدیریت شهرستان ساری است که طبعاً این موضوع دارای مشکلاتی می باشد که عمده ترین آن مسئله رفت و آمد از کیاسر تا ساری است که با وجود حدود 75 کیلومتر ، و همین طور تا آخرین روستای بخش چهاردانگه در اروست و مالخواست با 123 کیلومتر مسافت می باشد.

 

کمیته امداد خمینی (ره) در سر فصل های مختلف به مردم شریف چهاردانگه خدمات ارائه می نماید. گزارشی که بنده خواهم داد هم توضیح در مورد سر فصل هاست و هم گزارش تقریبا یکساله  این اداره است تا به اطلاع مردم شریف چهاردانگه قرار گیرد.

 

مدد جویان ما به دو دسته تقسیم می شوند، یا مدد جویان امداد عادی هستند و یا طرح شهید رجایی. مددجویان امداد عادی، شامل مددجویان زیر 60 سال اعم از شهری یا روستایی می باشند. مددجویان طرح شهید رجایی، شامل سالمندان بالای 60 سال فقط روستایی می شوند.

 

تعداد مددجویانی که ما تحت حمایت داریم 1733 خانوار به تعداد نفرات 3154 نفر هستند. طبق آمار سرشماری سال 1390 میانگین حدود 27 درصد مردم چهاردانگه تحت حمایت کمیته امداد قرار دارند. تعداد روستاهایی که تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند 87 روستا است، طبق آمار و تقسیمات استانداری مازندران ضریب محرومیت 13 روستا 8 و 74 روستا 7 می باشد.

 

خدماتی که کمیته امداد به مددجویان می دهد در سر فصل های مختلفی است. بیشترین استفاده مددجویان از این کمیته در بخش دریافت مستمری است. مستمری مددجویان به شکل ماهانه به آنها پرداخت می شود و بر اساس نفرات است. اگر خانواده یک نفره باشد 530000 ریال ، دو نفره باشد 600000 ریال ، سه نفره باشد 710000 ریال ، چهار نفره باشد 820000 ریال ، پنج نفره به بالا باشد 1000000 ریال مستمری ماهانه به حساب سرپرست خانواده واریز می شود.

 

در راستای کمک رسانی به مردم و مددجویان منطقه که همه می توانند از این سرفصل استفاده کنند، وام کارگشایی است. سقف اختیارات اداره اجرایی مبلغ 10000000 ریال و مدیریت شهرستان 20000000 ریال می باشد. در 9 ماهه اول سال 93 این اداره به 102 نفر از مددجویان خدمات وام کارگشایی به مبلغ 794000 ریال داده است.  بعضی از خانواده هایی که تحت پوشش کمیته امداد هستند و دارای مشکلات باشند و مدارک کافی نداشته باشند، به طور موردی هم می توانند مساعدت بشوند که در این راستا هم تعداد 337 خانوار به مبلغ 310420000 مساعدت گرفتند.

 

خانواده های تحت پوشش کمیته امداد اگر مشکل خرید لوازم خانگی داشته باشند، مثل یخچال، تلویزیون، فرش، گاز و … می توانند از خدمات کمیته امداد به مبلغ 2000000 ریال به طور بلاعوض با ارائه مدارک بهرمند گردند که در این راستا تا کنون 84 خانوار به مبلغ 170000000 ریال استفاده کرده اند.

 

طرح مفتاح الجنه را داریم که بیشتر در ایام ماه مبارک رمضان با حضور خیرین منطقه و مسئولین بخش انجام می شود. حدود 42 خانوار امسال در ماه مبارک رمضان دیدار شده اند، با حضور بخشدار، امام جمعه محترم و 250 سبد کالا بین مددجویان توزیع شده به مبلغ 125000000 ریال. امسال 3 مرحله توزیع مرغ و گوشت را بین مددجویان امداد عادی داشتیم که توسط یکی از خیرین محترم پرداخت شده که همین جا از ایشان تقدیر و تشکر می کنیم. این خیر محترم به مقدار 8918 کیلو مرغ و گوشت به مددجویان کمیته امداد چهاردانگه تقدیم کرده است.

 

یکی دیگر از خدمات کمیته امداد امام خمینی معافیت از خدمت سربازی است، به طوری که یکی از فرزندان ذکور با شرایط به این شکل که سرپرست خانواده فوت کرده باشد، و یا مادر خانواده مطلقه باشد یکی از فرزندان ذکور آن خانواده از خدمت سربازی معاف خواهد شد. همچنین کسانی که تحت پوشش کمیته امداد باشند و دارای سه دختر و یک پسر باشند، تک پسر خانوادده هم می تواند از خدمات معافیت خدمت سربازی استفاده نماید. 9 نفر از این خدمت بهرمند شدند.

 

saeidi-kiasari-komiteh-emdad

 

چهاردانگه نیوز: کمیته امداد حضرت امام در ساخت مسکن و… چه خدماتی به مدد جویان می دهد؟

بخش دیگر خدمات  کمیته امداد در حوزه عمران است. کسانی که تحت پوشش کمیته امداد امام می باشند، اگر دارای پروانه ساختمان باشند و رعایت اصول فنی را بنمایند تا مبلغ 40000000 ریال به صورت بلاعوض می توانند از خدمات کمیته امداد بهرمند گردند. این مبلغ بابت احداث حمام ، سرویس بهداشتی و تعمیرات نازک کاری در پایان کار ساختمان به مددجویان پرداخت خواهد شد.

 

اگر کسی تحت پوشش کمیته امداد بوده و قصد تعمیرات ساختمان را داشته باشد، تا مبلغ 10000000 ریال به شکل بلاعوض به وی کمک خواهد شد. کسی اگر قصد احداث سرویس بهداشتی را داشته باشد تا مبلغ 5000000 ریال، قصد احداث حمام را داشته باشد تا سقف 10000000 ریال به طور بلاعوض مساعدت خواهد شد. در همین راستا ما امسال 21 مورد تعمیرات به مبلغ 145000000 ریال ، احداث حمام 74 واحد مبلغ 740000000 ریال ، احداث سرویس بهداشتی 76 چشمه 380000000 ریال داشتیم.

 

احداث مسکن شهری را هم یک واحد داشتیم که مبلغ 160000000 ریال بلاعوض مساعدت شده و مبلغ 50000000 ریال هم وام در نظر گرفته شده، با وجودی که این ساختمان بالای 300000000 ریال هزینه دارد. از همین جا از خیرین محترم دعوت می شود تا برای احداث این مسکن ما را یاری کنند. همچنین از جناب آقای انتظاری، شهردار محترم کیاسر تشکر می شود که بابت احداث این ساختمان دست ما را گرفتند.

 

برای امتیاز آب ، برق ، گاز کسانی که تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند، جزء مصوبات مجلس شورای اسلامی بوده و طبق آن به طور بلاعوض می توانند با دریافت معرفی نامه از خدمات در این حوزه بهرمند گردند. در این راستا 315 خانواره از دریافت امتیاز آب در منطقه پشتکوه بهرمند گرده اند.

 

چهاردانگه نیوز: در زمینه ازدواج چه خدماتی به مدد جویان ارائه می نمایید؟

بخش دیگر خدمات ما جهیزیه است، دختران مددجوی ما زمانی که عقد کردند با ارائه یک سری مدارک از جمله عقد نامه می توانند از مزایای جهیزیه به مبلغ 20000000 الی 30000000 ریال بهرمند گردند. فرزندان ذکور مددجو نیز اگر ازدواج کنند، تا مبلغ 5000000 را به شکل بلاعوض می توانند از مزایای این طرح بهرمند گردند. امسال حدود 53 دختر خانم به مبلغ 1060000000 ( یک میلیارد و شصت میلیون ریال ) از خدمات جهیزیه بهرمند شده اند.

 

چهاردانگه نیوز: در رابطه با اشتغال مددجویان چه فعالیت هایی انجام دادید؟

بخش دیگر خدمات کمیته امداد اشتغال و خودکفایی است. در راستای اقتصاد مقاومتی خانواده هایی که تحت پوشش هستند، فرزندان مجرد آنها اعم از دختر و پسر اگر توان اجرای طرح را داشته باشند از مبلغ 20000000 تا 150000000 ریال از تسهیلات بانکی و اگر شرایظ شان خوب باشد به سرپرست خانواده تا سقف 300000000 ریال که 150000000 ریال آن از محل امدادی می باشد استفاده نمایند. تا کنون 71 خانوار از مزایای طرح اشتغال در بخش چهاردانگه در سال جاری به مبلغ 8000000000 ریال بهرمند گردیده اند. 22 نفر از مددجویانی که از طرح اشتغال استفاده کرده اند از بانک کشاورزی کیاسر بوده که از برادر دوست محمدی ریاست محترم بانک کشاورزی شعبه کیاسر و همکارانش تقدیر و تشکر به عمل می آید.

 

چهاردانگه نیوز: کمیته امداد حضرت امام در مورد درمان افراد تحت پوشش چه خدماتی ارائه می نماید؟

بخش دیگر کار کمیته امداد درمان است، به دلیل اینکه جمعیت ما زیر 20000 نفر است از بیمه ی روستا برخوردار هستند. ولی کسانی که هزینه ی بیمارستانی داشته باشند با ارائه مدارک از جمله صورت حساب بیمارستان ، قبض پرداخت  و سایر مدارک تا سقف مبلغ 6000000 ریال می توانند از مزاریای بلاعوض بهرمند گردند. اگر دارای بیماری صعب العلاج باشند با ارائه مدارک تا سقف مبلغ 20000000 را می توانند از وام درمان استفاده کنند.

 

کسانی که در بخش چهاردانگه کودکان زیر 6 سال دارند و از سوء تغذیه رنج می برند با هماهنگی مراکز بهداشت که در منطقه ی چهاردانگه چهار مرکز بهداشت قرار دارد: 1- کیاسر ، 2- پشتکوه ، 3- زلم رودبار ، 4- وناجم با ارائه معرفی نامه از مرکز بهداشت می توانند نسبت به دریافت سبد کالا اقدام نمایند. ماهانه سبد کالا برای کودکان شارژ و در دو فروشگاه در شهر کیاسر فروشگاه حمزه کیاسر و فروشگاه فرهنگیان کیاسر برای تهیه مواد خوراکی اقدام نمایند. سقف کودکان زیر شش سال محدود می باشد، ما می توانیم تنها تعداد 120 کودک را به طور ماهانه حمایت نماییم به مبلغ 600000 ریال. چنانچه کودک دچار سوء تغذیه وجود داشته باشد باید به مراکز بهداشت مراجعه نماید تا جایگزین شود.

 

بیمه عشایر و روستایی را در راستای توانمند سازی خانواده ها داریم که در حدود 61 خانواده در بخش چهاردانگه بیمه عشایر و روستایی هستند. بیمه تامین اجتماعی داریم که مجریان طرح خودکفایی بیمه تامین اجتماعی می باشند و 135 خانواده در بخش چهاردانگه تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

 

چهاردانگه نیوز: با توجه به اینکه سال 1393 از سوی رهبر معظم انقلاب سال فرهنگ نامگذاری شده است ، اهم کار های فرهنگی کمیته امداد امام کیاسر را تشریح نمایید؟

بخش دیگر خدمات کمیته امداد در حوزه فرهنگی می باشد. از جناب آقای مسعودیان زاده ریاست محترم اداره آموزش و پرورش چهاردانگه تقدیر و تشکر داریم که با ما همکاری خوبی دارند. تعداد 145 دانش آموز تحت حمایت کمیته امداد هستند که امسال به ازای هر دانش آموز مبلغ 1000000 ریال به حساب سرپرست خانواده واریز شده است. در راستای کارهای فرهنگی هم برای تعداد 74 نو عروس هم کلاس آموزش این کمیته شرکت کردند. همچنین اعزام به سفر مشهد مقدس را به تعداد 12 نفر طی امسال در بخش چهاردانگه داشتیم. تعداد 35 دانشجو هم در منطقه هستند که تحت حمایت کمیته امداد هستند ولی فقط 15 دانشجو از خدمات استفاده می کنند. علت این امر هم این است که در این مورد رشته های مصوب و غیر مصوب داریم. کمیته امداد در رشته هایی که مصوب هست می تواند به دانشجویان خدمات ارائه دهد.

 

چهاردانگه نیوز: در طرح اکرام چه تعداد یتیم در چهاردانگه مورد حمایت قرار گرفته اند؟

بخش دیگر از خدمات کمیته امداد به مددجویان در واحد اکرام این کمیته است. کسانی که فرزندان یتیم دارند و تحت پوشش کمیته امداد هستند با ارائه یک سری مدارک می توانند از خدمات استفاده نمایند. تعداد 720 حامی 100 یتیم ما را تحت پوشش دارند و ماهانه به طور میانگین برای هر یتیم مبلغ 2000000 ریال واریز می گردد.بخش صدقات را هم داریم، تعداد 115 عدد صندوق صدقات بزرگ و 2600 صندوق صدقات کوچک در منطقه داریم. اهالی محترم روستاهای قلعه سر ، کوات ، پشرت امسال 22 راس گوسفند هم به عنوان زکات به کمیته امداد حضرت امام اهدا کرده اند که در همین جا از این عزیزان تشکر و قدردانی می کنیم. در سر فصل های دیگر ، مثل حقوقی و مشاوره ای هم به مردم منطقه خدمات داده می شود.

 

چهاردانگه نیوز: اهم مشکلات مدد جویان منطقه چه می باشد؟

از مشکلات مردم چهاردانگه این است که اکثر کسانی که تحت پوشش کمیته امداد می باشند سالمند هستند و ساختمان مسکونی آنها به اندازه سنشان قدمت دارد و بافت فرسوده را تشکیل داده و نیاز به تعمیرات کلی و یا حتی احداث مجدد ساختمان دارند و از طریق طرح نو سازی و بهسازی به دلیل عدم درآمد کافی قادر به دریافت وام نمی باشند.

 

نداشتن خیر در منطقه برای پشتوانه کارهای امداد مثل احداث مسکن ، حمام و سرویس بهداشتی مددجویان منطقه را با مشکل مواجه کرده است. به علت شرایط محیطی و اقلیمی و نداشتن امکانات رفاهی، اکثر جوانان منطقه مهاجرت کرده اند و در روستا بیشترین ساکنین را سالمندان تشکیل می دهند که تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند.

 

نوع کشتی که مردم در منطقه دارند و همینطور دامداری منطقه به شکل سنتی بوده و پاسخگوی نیازهای منطقه نمی باشد. در این زمینه لازم است تا در زیر ساخت ها و مطالعات و پژوهش ها و طرح های تغییر الگوی کشت و تبدیل کارهای سنتی به صنعتی و نیمه صنعتی اقداماتی صورت گیرد. نداشتن بیمه گذار ثابت در منطقه برای کارهای کشاورزی و دامداری و سایر دریافت غرامت ها باعث شده است که مردم ما استقبال چندانی برای بیمه دام ها و زمین ها نداشته باشند. عدم وجود عابر بانک در دهستانهای گرماب و پشتکوه باعث شده است تا هزینه مضاعفی برای مردم منطقه علی الخصوص مددجویان کمیته امداد به وجود بیاید.

 

چهاردانگه نیوز: آیا برای شناسایی مددجویان در منطقه از اداره بهزیستی کمک می گیرید و همکاری بین شما وجود دارد؟

 بین بهزیستی و کمیته امداد در منطقه رابطه خوبی برقرار است، در این زمیته کمیته امداد همکاری خوبی با خانم محمدی ریاست بهزیستی کیاسر دارد. یک قسمت از کار کمیته امداد استعلام از سازمان تامین اجتماعی کیاسر است، اگر پاسخ آنها منفی بود ما ادامه روند کار را خواهیم داشت. تحت پوشش های مددجویان ما به روز است. ما در منطقه چهاردانگه  الحمدالله متقاضی پشت نوبتی نداریم.

 

چهاردانگه نیوز – آیا کمک های مردمی به کمیته امداد به شکل مستقیم صورت می گیرد یا کمک ها ابتدا به استان و سپس در اختیار اداره اجرایی کمیته امداد کیاسر قرار می گیرد؟

 کسی که بخواهد به کمیته امداد کمک رسانی کند هم می تواند به اداره اجرایی کیاسر مراجعه کند که ما آن را به مدیریت شهرستان ارائه می کنیم و هم می توانند از مدیریت شهرستان ساری اقدام کنند و چون ما زیر مجموعه شهرستان هستیم از خدمات بهرمند خواهیم شد.

 

من تقدیر و تشکر دارم از دهیاران و شورای اسلامی چهاردانگه که از همکاران ما برای ارائه خدمات بهتر به مددجویان محسوب می گردند. از همین جا از آنها درخواست می گردد کسی که در منطقه نیازمند است نسبت به شناسایی و معرفی به کمیته امداد اقدام نمایند. همچنین نسبت به معرفی نیازمندانی که نیاز به دریافت تسهیلات برای ساخت حمام ، سرویس بهداشتی و تعیرات مسکن و … دارند اقدام فرمایند.

 

همچنین تقدیر و تشکر می کنم از جناب آقای طهماسب پور مدیر کل محترم کمیته امداد امام خمینی (ره) استان مازندران و همینطور از آقای بریمانی مدیر کمیته امداد شهرستان ساری که توجه ویژه به مناطق محروم دارند.

 

از پایگاه خبری چهاردانگه نیوز که این فرصت را به اداره اجرایی کمیته امداد کیاسر برای بیان فعالیت ها دادند تشکر و قدردانی می کنم.

 

گفتگو : علی نظری

 

1 نظر
  1. علی‌سلیمانی‌کیاسری می گوید

    بِسمِ‌ٱللّٰهِ‌ٱلرَّحمٰنِ‌ٱلرَّحیٖمِ
    سلام علیکم!
    خسته ‌نباشید…
    اما ای کاش در سال بعد در زمینه‌ی فرهنگی کارهای اساسی‌تری انجام بشه…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.