پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

انتقاد از توسعه صنایع آب بَر در محدوده‌های خشک کشور

0

پدر علم کویرشناسی و جغرافیای ایران، سه راهکار اساسی برای مشکل کم آبی کشور ارائه و خاطرنشان کرد: ایجاد صنایع در کنار منابع آبی به ویژه دریای جنوب، کشاندن جمعیت به سمت منابع آبی نه انتقال آب به داخل کشور و نیز استفاده و مصرف مناسب، اصولی و صحیح آب سه راهکاری است که نتیجه بخش خواهد بود.

پرویز کردوانی در گفت و گو با ایسنا با انتقاد از رویکرد غلط دولت‌ها در جمهوری اسلامی مبنی بر توسعه صنایع آب بَر در محدوده‌های خشک و مرکز کشور اظهار کرد: اکنون در اصفهان که مشکل کم آبی دارد در شعاع ۵۰ کیلومتری شرق، غرب، جنوب و شمال از مرکز اصفهان صنعت ایجاد شده است و یا در تبریز نیز در فاصله ۲۵ کیلومتری از هر طرف به صنایع برخورد می‌کنیم.

وی، اشتهای بی انتهای صنایع برای دریافت آب را منجر به تمام شدن مخازن سدهای استان‌های هم جوار دانست و گفت: اکنون تنها چاره برپا نگه داشتن این صنایع، مطرح کردن موضوع انتقال آب از دریا است و صاحبان صنایع معتقدند اگر این امر محقق نشود میلیاردها دلار سرمایه یکی پس از دیگری از بین خواهد رفت.

پدر علم کویر شناسی و جغرافیای ایران در ادامه با انتقاد از چنین تصمیمات نادرستی توضیح داد: کسی که ماشینی را به قیمت ۲ میلیارد تومان خریده حتی اگر بنزین با لیتری ۱۰۰ هزار تومان نیز برسد ناچار است برای آنکه ماشین میلیاردی او از حرکت باز نایستد به هر نحوی بنزین مورد نیاز را تأمین کند.

یک کارخانه فولاد به اندازه ۴ روستا آب نیاز دارد

کردوانی با اشاره به رویکرد کشورهای صاحب صنعت در احداث کارخانه‌های عظیم به ویژه فولاد اظهار کرد: کشورهای صاحب نام تولید فولاد، کارخانه‌ها را در کنار دریا ساخته و حتی از ساخت آن در مجاورت رودخانه جلوگیری می‌کنند اما در ایران وجود صنعت فولاد در گل گهر سیرجان و چادرملوی یزد با حدود تقریبی بارش ۱۲۰ و ۶۰ میلیمتر در سال اشتباه بزرگی بود.

رئیس کمیته بیابان‌زدایی انجمن متخصصان محیط زیست ایران، پیشنهاد مدیران مبنی بر گسترش صنایع فولاد در مناطقی غیر از حاشیه دریا را خیانت توصیف کرد و افزود: اگر ایران به صنایع فولاد وابسته باشد بهتر از این است که به مواد غذایی وابستگی داشته باشد.

کردوانی با ابراز نگرانی و نارضایتی از توسعه صنعت فولاد کشور و رتبه ۱۰ تولید آن در جهان به عدم آگاهی مدیران درباره آسیب‌های این توسعه اشاره و تصریح کرد: این یک افتخار نیست چراکه باید بدانیم یک کارخانه فولاد به اندازه ۴ روستا آب نیاز داشته و به ازای هر متر مکعب فولاد ۱۵ تا ۲۰ متر مکعب آب نیاز است.

وی با تصریح اینکه افتتاح طرح از سوی مدیران و احداث کارخانه‌های عظیم به نوعی مُد تبدیل شده است، با ذکر مثالی اظهار کرد: در خبرها می‌شنویم رئیس جمهور برای افتتاح ۱۲۰ طرح به اصفهان سفر کرد و فردا نیز برای افتتاح ۱۴۰ طرح در کرمان خواهد بود، ایا افتتاح این طرح‌ها به آب نیاز ندارد؟

وی با بیان اینکه باید در مصرف آب اولویت‌ها را رعایت کرد گفت: ترجیح و تقدم اول، استفاده شرب است ولی آیا اکنون در شهرهای کشور این اولویت رعایت می‌شود؟

در شهر تهران ۳ رود فاضلاب جاری است

کردوانی، شهر تهران را نمونه بارز مصارف غیر شرب آب برشمرد و تصریح کرد: در شهر تهران یک رودخانه وجود نداشته اما ۳ رود فاضلاب جاری است زیرا مصرف بیهوده در این شهر بالاست و به محض باز کردن شیر آب، جوی فاضلاب شکل می‌گیرد.

این محقق، پژوهشگر و استاد دانشگاه، توسعه صنعت در بندرعباس را نمونه مناسبی از احداث صنایع در کنار دریا عنوان کرد و گفت: با وجود مشکل کم آبی و آب بر بودن صنایع اما تأسیس آنها در کنار دریا و احداث تصفیه خانه میزان هدر رفت آب را کاهش خواهد داد.

پروفسور کردوانی، استان‌های مازندران و گیلان را مستحق‌تر از سایر استان‌ها برای استفاده از آب دریای خزر دانست و با اشاره به کشت ۱۴ هکتاری یونجه در ساحل داغستان روسیه با بهره گیری از آب دریا گفت: شهر ماخاچ قلعه در داغستان از سال ۱۹۷۵ آبیاری مزارع خود با آب دریا شروع کرده است.

وی، پیشنهاد بهره برداری آب دریای خزر به جای حفر چاه در مناطق شرقی مازندران جهت گسترش کشاورزی را مطرح و خاطرنشان کرد: شهرهای نکا و بهشهر نیازی به حفر چاه عمیق برای برداشت آب نداشته و می‌توانند همانند داغستان روسیه با شیرین سازی آب دریا کشاورزی مازندران را توسعه دهند.

کردوانی به جمع آوری آب باران توسط اروپاییان در ۷۰ سال پیش اشاره و تاکید کرد: مازندران به راحتی می‌تواند با استفاده از نوع سقف‌های شیروانی مختص معماری آن منطقه و هدایت آب به سمت مخازن جمع آوری، خود را از حیث وجود منابع آبی بی نیاز کند.

وی یکپارچه کردن زمین‌های زراعی، استفاده صحیح از آب بندان ها و بهره گیری از فن آوری قنات در دامنه کوه‌ها را راه‌های تأمین منابع آبی در مازندران و گیلان برشمرد و یادآور شد: استفاده غیر اصولی از آب‌های زیر زمینی و هدر رفت بیش از اندازه آب باعث شده این استان در معرض خطر کم آبی قرار گیرد.

استاد نمونه دانشگاه تهران با بیان اینکه استان مازندران دارای استعدادهای فراوانی در زمینه‌های مختلف کشاورزی است به یکی از این مزیت‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: می‌توان تا ارتفاع ۷۰۰ متر کشت فندق، زرشک و چای را جایگزین جنگل کرد، همانند کاری که در ترکیه انجام شد و اکنون ۴ میلیارد دلار درآمد سالیانه عاید این کشور کرده است.

وی، چوب‌های جنگلی ارتفاعات ۸۰۰ تا ۲۲۰۰ متر را دارای کیفیت و مرغوب قلمداد کرد و با تصریح اینکه مابقی چوب‌ها در دیگر ارتفاعات فاقد کیفیت لازم است خاطرنشان کرد: بالاتر از ارتفاع ۲۲۰۰ متری مرتع محسوب شده و برای کاشت گیاهان دارویی بسیار مناسب است که این نمونه دیگری از ظرفیت‌های استان مازندران به شمار می‌آید.

پدر علم کویر شناسی و جغرافیای ایران با تصریح بر اینکه توسعه صنایع در استان‌های گیلان و مازندران بی فایده و اشتباه است، تاکید کرد: تنها صنایعی باید در این استان‌ها توسعه پیدا کرده که به کشاورزی آن کمک کنند.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.