پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

انباشت مشکلات زیست‌محیطی در مازندران/سرنوشتی خشک در انتظار تجن!

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از فارس، تهدیدات زیست‌محیطی در مازندران از در و دیوار این استان می‌بارد؛ هنوز بحث ساماندهی زباله به ثمر نرسیده و در نصب دستگاه‌های زباله‌سوز حرف و حدیث‌هایی وجود دارد که موضوع انتقال آب دریای خزر از سوی مسؤولان استان همسایه به گوش می‌رسد.

درباره مخاطرات اجرای این طرح و مشکلاتی که گریبانگیر استان است، حرف‌ها و گزارش‌های زیادی مطرح شده و ظاهراً متولیان دست‌بردار نبوده و تلاش دارند با مدیریت جدید محیط زیست کشور، با وجود هشدارهای جدی کارشناسان محیط زیست، بسترسازی در این زمینه را شروع کنند.

در روزهای اخیر موضوع ایجاد سد بر روی رودخانه سفیدرود که یکی از سرشاخه‌های رودخانه تجن ساری است، مطرح شده، این سد با ظرفیت مخزن 11 میلیون متر مکعب قرار است، کل ظرفیت آب را به سمت استان سمنان منتقل کند.

به گفته منابع آگاه بحث ارزیابی و اجرای این سد پایان یافته و دو روستای تم و تلاجیم که قبلاً جزو استان مازندران بوده، زیر آب می‌روند.

به‌‌هم خوردن تعادل محیط‌زیست منطقه حفاظت‌شده دودانگه و تهدید حیوانات در معرض انقراض و جنگل‌ها و خشک‌شدن چشمه‌ها و آبشارهای این مناطق، نابودی مزارع کشت برنج و معیشت روستائیان بندبن و چهاررودبار بخش چهاردانگه از دیگر مشکلات مطرح‌شده برای اجرای این پروژه عنوان شده است.

 

 دیگر مشکلات

نبود برنامه‌ریزی مناسب برای ساماندهی پسماند به‌ویژه پسماندهای عفونی مراکز و مطب‌های خصوصی از دیگر مخاطرات زیست‌محیطی استان است که بحث ساماندهی مطب‌ها و مراکز خصوصی در حال حاضر بین سازمان نظام پزشکی مازندران و دانشگاه علوم پزشکی پاس‌کاری می‌شود و محیط زیست مازندران فقط ناظر این امر است.

بحث خشک شدن تالاب میانکاله و آتش‌سوزی‌ها نیز هر چند وقت یکبار از دیگر تهدیدات جدی محیط زیستی در استان به‌شمار می‌رود.

بحث شکار بی‌رویه پرندگان، انتقال نامناسب زباله، استقرار پتروشیمی در چند کیلومتری میانکاله، ساخت و احداث واحدهای تولیدی بدون در نظر گرفتن شرایط بومی استان هم از دیگر مخاطرات جدی برای محیط زیست مازندران تلقی می‌شود که ظاهراً هنوز راهکاری برای آن پیدا نشده است.

در حوزه کشاورزی هم بحث استفاده بی‌رویه از سموم هم که همیشه یکی از مباحث جدی در کارگروه سلامت استان مازندران بوده و سازمان جهاد کشاورزی هم در این جلسات قانع نمی‌شود و راه خودش را می‌رود، از دیگر مباحثی است که باید به‌صورت جدی برای آن فکری شود.

تلاش برای از بین بردن جنگل و مخالفت با طرح تنفس جنگل هم از دیگر مواردی است که نمی‌توان نسبت به آن بی‌اعتنا بود.

بحث آلودگی دریا و حتی مخاطره‌آمیز بودن شنا برای استفاده‌کنندگان از آن را باید به دیگر مشکلات زیست‌محیطی استان مازندران اضافه کرد که متولیان امر در استان اگر نسبت به این امر چاره‌اندیشی نکنند، قابلیت‌های دریایی مازندران که این چند سال فقط درباره آن صحبت کردیم را هم از دست می‌دهیم.

امید است که حساسیت جدی در این حوزه ایجاد شود و دلسوزان به محیط زیست کشور نگرانی موجود در حوزه محیط زیست مازندران را جدی بگیرند و نسبت به رفع این نگرانی‌ها اقدام مناسبی انجام دهند.

خبرنگار خبرگزاری فارس، چندین بار با متولیان آب و منطقه‌ای استان مازندران تماس گرفت که موفق به دریافت توضیحات آقای مدیرعامل در این ارتباط نشد؛ فارس آمادگی دارد تا دغدغه‌ها و پیگیری‌‎های انجام‌شده در این زمینه را اطلاع رسانی کند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.