پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

اعتبار ۷۰ میلیاردریالی برای مبارزه کامل با آفت شب پره شمشاد در شمال

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، بهمن افراسیابی که امروز برای بررسی و ارزیابی عملکرد ادارات کل منابع طبیعی شمال کشورچهارگانه شمال در خصوص آفت شب پره شمشاد به نوشهر سفرکرده بود، اظهار کرد: در حال حاضر 15 میلیارد ريال اعتبار به دو استانی شمال کشور مازندران –نوشهر و گیلان اختصاص یافت.

وی افزود: از این مقدار اعتبار 10 میلیارد ريال آن به اداره کل منابع طبیعی نوشهر برای مبارزه با این آفت تخصیص داده شد.

افراسیابی، سطح مناطق آلوده شمشادهای جنگل هیرکانی را 5 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: از سطح 52 هزار هکتار شمشادستانهای شمال کشور 20 تا 30 درصد آن از طریق آفت شب پره خسارت جدی دیده است و مابقی آن نیز به بیماری قارچ بلایت شمشاد مبتلا شده است.

وی با اشاره به نشست امروز روسای اداره حفاظت و حمایت و کارشناسان گیاه پزشکی ادارات کل منابع طبیعی شمال کشور افزود: در این نشست برانتقال تجربیات مثبت استانها تاکید شد و اقدامات کم اثر در مبارزه با آفت شمشاد را حذف خواهیم کرد.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها همچنین با اشاره به وجود چند بیماری و آفت در سطح جنگل های کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر چند بیماری و آفت در سطح جنگل های کشور وجود دارد که از جمله می توان به دو آفت و یک بیماری “سوسک چوب خوار بلوط” و “قارچ ذغالی ” که همزمان با سوسک چوب خوار بلوط در جنگل های زاگرس وجود دارد اشاره کرد.

افراسیابی ادامه داد: در استان های آذربایجان غربی –کردستان و چهارمحال بختیاری نیز با آفت “جوانه خوار بلوط” مواجه هستیم که به سطح 188 هزارهکتار از جنگل های زاگرس خسارت وارده کرده است.

وی همچنین اظهار کرد: در جنگل های ایرانی-تورانی نیز با یک حیوان جونده به نام “تشی” مواجه هستیم که این حیوان به بنه زارهای این منطقه جنگلی خسارت جدی زده است و در مناطق استان های مرکزی کشور آفت “شپشک سفیدتاغ ” را داریم که به تاغزارها خسارت وارد کرده است.

وی بیان کرد: در جنگل های هیرکانی شمال کشور نیز با یک بیماری”بلایت شمشاد” و آفت “شب پره شمشاد” مواجه هستیم که خسارت های زیادی به رویشگاه های شمشاد شمال کشور وارده کرده است.

  به گزارش ایسنا، معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران-نوشهر نیز دراین نشست گفت: از 10 میلیارد ريال اعتبار تخصصی در سالجاری تاکنون 4میلیارد ريال اعتبار برای مبارزه با آفت شمشاد از طریق محلول پاشی و خرید و نصب تله های فرمونی- قیفی و نوری هزینه شده است.

“عبدالرضا سنگاری” افزود: تاکنون 1000 دستگاه تله های فرمونی خریداری شده که 880 دستگاه آن در مناطق آلوده و بحرانی شمشادستان های غرب مازندراننصب شده است.

وی همچنین به خشک شدن درختان شمشاد و احتمال وقوع حریقدر این مناطق هشدار داد و برلزوم ایجاد آتش بر در این مناطق تاکید کرد.

معاون حفاظت و حمایت منابع طبیعی نوشهر، لزوم مراقبت ویژه از پایه ها و نهال های سالم شمشاد و نیز ایجاد بانک ژن، قرنطینه و نهالکاری گونه شمشاد را خواستار شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.