پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

اطفای حریق منطقه حفاظت‌شده بولا دودانگه به لطف نم‌نم باران

0

پایگاه خبری چهاردانگه: به نظر می‌رسد که فصل آتش‌سوزی جنگل در مازندران سریع‌تر از گذشته در حال اتفاق است.

شب گذشته آتش‌سوزی در جنگل بولا دودانگه و مراتع شیب‌بندان جویبار پایان ماجرای گرمای سوزان و تا 35 درجه‌ای 12 روز مانده به بهار در مازندران بود؛ زبانه‌ شعله‌های آتش در شیب‌بندان جویبار با حصار رودخانه سیاهرود و سوختن کامل مراتع خاموش شد اما شعله‌های منطقه حفاظت‌شده بولا به لطف نم‌نم باران و تلاش نیروهای مردمی و منابع طبیعی مهار شد.

پوشش جنگلی استان‌های شمالی کشور بیش از 2 میلیون هکتار است و با توجه به تغییر اقلیم میزان آتش‌سوزی‌ها هم در حال افزایش است.

در کنار افزایش آتش‌سوزی‌ها میزان امکانات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران و حتی دیگر استان‌های شمال کشور به روز نشده است و زمان آتش‌سوزی مسؤولان منابع طبیعی و نیروهای بسیج مردمی باید به شیوه قدیمی و منسوخ شده در جنگل‌های صعب‌العبور حضور پیدا کنند.

همیشه امکان حضور بالگرد وجود ندارد و امکانات و تجهیزات پرسنل منابع طبیعی هم به روز نشده و پرسنل این مجموعه برای مهار آتش باید همیشه چندین ساعت پیاده‌روی کنند و اگر نیروهای مردمی نباشند آتش مهار نمی‌شود.

در ارتباط با وضعیت آتش‌سوزی و اقدامات انجام شده برای اطفای حریق در منطقه حفاظت‌شدن بولا دودانگه ساری، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ساری در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس گفت: آتش‌سوزی در جنگل‌های بولا با تلاش نیروهای امدادی این اداره و نیروهای مردمی مهار شده است.

مهدی شکری  با بیان اینکه ظهر روز گذشته خبر آتش‌سوزی این منطقه در اختیار پرسنل این اداره قرار گرفت، افزود: از ظرفیت نیروهای مردمی، شرکت‌های فعال در عرصه جنگل و نیروهای بسیج برای مهار آتش‌سوزی استفاده کردیم.

وی با اشاره به اینکه 40 نفر از نیروها عصر روز گذشته با طی زمان چهار ساعت خودشان را به محل آتش‌سوزی رساندند، گفت: در منطقه صعب‌العبور امکانات لجستیکی وجود ندارد و مهار آتش سوزی با امکانات اولیه و بارش به موقع نم نم باران انجام شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ساری با اعلام اینکه امکان حضور بالگرد برای مهار آتش وجود نداشت، نیروهای ما به صورت خودجوش اقدام به مهار آتش کردند، ادامه داد: اگر آتش‌سوزی‌های در شب گذشته مهار نمی‌شد، برنامه‌ریزی برای حضور بالگرد در برنامه کاری قرار داشت.

شکری درباره علت آتش‌سوزی در منطقه بولا با توجه به اینکه این منطقه صعب‌العبور است را امکان حضور شکارچیان عنوان کرد و افزود:در برآورد اولیه تعدادی از درختان راش، ممرز، تچر و توسکا در آتش سوخت و اطلاعات دقیق‌تر هم باید پس از برگشت نیروها از منطقه در اختیار ما قرار گیرد.

*** بولا یک منطقه حفاظت‌شده با مساحت 3 هزار و 907 هکتار است در استان مازندران است و بخش کوچکی از آن در استان سمنان قرار دارد.

منطقهٔ جنگلی بولا با اقلیم نیمه‌مرطوب طی مصوبه شماره ۱۹۱ شورای عالی محیط زیست (کمیسیون زیر بنایی دولت) مورخ ۱۵/۱۰/۱۳۷۸ به عنوان «منطقهٔ حفاظت‌شدهٔ بولا» به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست ایران پیوسته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.