پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

استارتاپ‌ها، حلقه واصل دانشگاه و صنعت/ اساتیدی که نگاه درآمدزایی ندارند

0

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نور در دیدار با رئیس جهاد دانشگاهی مازندران با اشاره به بی اعتمادی میان صنعت و دانشگاه گفت: استارتاپ‌ها می‌توانند حلقه وصل دانشگاه و صنعت باشند.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، محمد احمدی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نور در دیدار با رئیس جهاد دانشگاهی استان مازندران در دفتر این واحد، با اشاره به اینکه دانشگاه نور در ۱۷ رشته تحصیلی دانشجوی دکترا می‌پذیرد و یکی از مهم‌ترین اهداف‌ آن صنعتی کردن دانشگاه آزاد است، اظهار کرد: زمانی دانشگاه موفق می‌شود که بخش کارآموزی صنعت را در آن تقویت و فعال کنیم.  

وی با بیان این که میان صنعت و دانشگاه بی اعتمادی وجود دارد، تصریح کرد: میان دانشگاه و صنعت حلقه مفقوده وجود دارد که جهاد دانشگاهی می‌تواند این خلا را پر کند.  

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نور با اشاره به این که یکی از دلایل ضعف در برقراری ارتباط میان صنعت و دانشگاه، ضعف اساتید است، خاطرنشان کرد: برخی از اساتید دانشگاه هیچ نوع نگاه درآمدی برای دانشگاه‌ها ندارند که لازم است به این سمت حرکت کنند.  

احمدی با بیان اینکه ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه در مازندران وجود دارد، تصریح کرد: باید دانشگاه‌ها به گونه‌ای تلاش کنند که اداره امور از منابع درآمدی غیر از شهریه، انجام پذیرد.  

وی با اشاره به اینکه به دنبال برقراری ارتباط مستمر با جهاد دانشگاهی در مسیر توسعه هستیم، گفت: برگزاری استارت‌آپ‌ها یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های دانشگاه آزاد نور است که در دستور کار قرار دارد.  

رئیس دانشگاه آزاد نور افزود: برگزاری استارت‌آپ‌ها کمک می‌کند تا رابطه میان دانشگاه و صنعت به بهترین شکل ممکن برقرار شود.  

ضرورت ایجاد تغییر در فرآیند ارتقاء اعضای هیات علمی

 واحد عبدالهیان، رئیس جهاد دانشگاهی استان مازندران نیز با تاکید بر این که باید نقش دانشگاه و اثرگذاری آن را در جامعه پررنگ تر کرد، گفت: اینکه در دانشگاه آزاد نور ۱۷ رشته در مقطع دکترا دانشجو می‌پذیرد، ظرفیت بسیار بزرگی است که در مسیر توسعه استان، مغفول مانده است.  

وی با بیان اینکه توجه به پایان نامه‌های ارشد و دکترا و انعکاس آنها از سوی خبرگزاری ایسنا در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: در میان هیاهوی سیاسی استان که هر گروهی برای تامین منافع خود اقدام کرده و به توسعه مازندران نمی‌اندیشد، هدایت پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی در پرداختن به مسائل توسعه‌ای استان و بهره‌گیری از نظرات کارشناسانه می‌تواند بسیار مهم و اثرگذار باشد.  

رئیس جهاد دانشگاهی مازندران با اشاره به اینکه توسعه استان با ظرفیت‌های فراوان موجود همخوانی ندارد، خاطرنشان کرد: در اجرای پروژه‌هایی که به جهاد دانشگاهی محول می‌شود استفاده از همکاری اعضای هیئت علمی دانشگاه ها مدنظر است که در این مسیر می‌توان از ظرفیت دانشگاه آزاد نور نیز استفاده کرد.  

عبدالهیان با بیان اینکه برای رفع چالش‌ها و مسائل مختلف استان با ظرفیت‌های موجود در مازندران بایست همکاری و اقدام مشترک داشته باشیم، گفت: مشارکت در جامعه به ویژه در مباحث علمی بسیار پائین است که این موضوع تا حدود زیادی متاثر از آئین نامه ارتقای اعضا هیات علمی است.  

رئیس جهاد دانشگاهی مازندران با اشاره به اینکه یکی از دلایل اصلی عدم توجه به مقوله مساله محوری در پژوهش‌ها و عدم رغبت حرکت اعضای هیئت علمی به سمت درآمدزائی، آئین نامه‌ها و قوانین موجود است، اظهار کرد: اصلاح فرآیند ارتقا اعضای هیئت علمی به نحوی که زمینه کارآمد شدن آنها و پروژه محور شدن پژوهش‌ها را سبب شود ضرورت دارد.  

وی تاکید کرد: تا زمانی که روح فردمحوری بر آئین نامه ارتقای هیئت علمی حاکم است، نمی‌توان انتظار داشت دانشگاه مشکلی را از جامعه برطرف کند و نتیجه مطلوبی عاید کشور کند.  

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.