پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

از غافل‌گیری طبیعت مازندران تا از بین رفتن فصول

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، در گذشته بهار فصل نو شدن، تابستان سرسبزی، پاییز برگ‌ریزان و زمستان سفیدپوش شدن طبیعت و رفتن آن به خواب ابدی بوده ولی در حال حاضر فصول سال معنای خود را از دست دادند و دیگر خبری از چهار فصل سال نیست؛ در تابستان امسال به‌دلیل گرمای هوا شاهد خزان زودهنگام درختان بودیم و با آمدن روح تازه‌ای به طبیعت بخشیده شد.

طی هفته گذشته شاهد گرمای زیاد هوا و هفته جاری بارش‌های سیل‌آسا و رگباری و سرمای هوا را در آسمان مازندران شاهد بودیم، امسال شاهد تأخیر بارش‌های پاییزی بودیم به‌طوری‌که همه ساله در روزهای پایانی شهریور شاهد بارش بودیم در حالی‌که امسال با آغاز پاییز این بارش‌ها را داشتیم.

با توجه به اینکه امسال بارش‌های کمی شاهد بودیم طبیعت مازندران با آغاز بارش‌های پاییزی غافل‌گیر شد، درست است باران همراه با طراوت و شادابی است و همه انسانها از آمدن آن لذت می‌برند ولی باید گوشه چشمی نیز به زیرساخت‌ها شود تا در این برهه زمانی دچار آسیب نشویم.

البته می‌توان گفت پس از گذشت ماه‌های گرم اخیر بارش‌های سیل‌آسای پاییزی نمود بیشتری داشته و مورد توجه قرار گرفته به طوری‌که میزان بارش در شهرستان رامسر برابر متوسط بارش سالانه کشور بوده است نشان می‌دهد هنوز نتوانستیم آب‌های سطح را مهار کرده تا در ایام گرم سال با مشکل کمبود مواجه نشویم.

 

بارندگی طبیعت پاییز است

کارشناس مطلع در امور مدیریت بحران در این باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: بارندگی طبیعت پاییز است و این میزان بارندگی در این زمان از سال در شمال کشور امری طبیعی است.

بهزاد پورمحمد ادامه داد: این نوع پدیده حدی و با این شدت بارش در شمال کشور انتظار می‌رفت.

وی به وارونگی هوا اشاره کرد و گفت: گرمای بیش از حد تابستان به سمت هوای خنک و بارانی پاییزی رفت.

کارشناس مطلع در امور مدیریت بحران با اشاره به اینکه بارش‌های سیل‌آسا معمولا همراه با حجم بالای خسارت است، اضافه کرد: غرقاب شده زمین‌ها و همچنین پل‌ها و ساخت‌وسازهای غیراستاندارد در کنار بستر و حریم رودخانه‌ها موجب تشدید اثر سیل روی مناطق مختلف خواهد شد و همچنین غیراستاندارد بودن جوی‌ها و نهرها موجب سرریز آب وارد منازل مردم می‌شود.

پورمحمد تصریح کرد: عدم بارش در تابستان و از سویی دیگر طول مدت، زمان و میزان بارش موجب شد بارندگی نمود بیشتری پیدا کند.

وی با بیان اینکه بارندگی خواسته یا ناخواسته برای شمال کشور امری طبیعی است، افزود: بحث سیل و بارندگی موضوعی است که کمتر به آن توجه می‌شود که باید دولت به بحث زیرساخت‌های پیشگیری سیل توجه شایسته کند.

کارشناس مطلع در امور مدیریت بحران با اعلام اینکه مازندران استانی سیل‌خیز است که باید توجه ویژه‌ای به بحث تأمین منابع مالی شود، افزود: تقویت زیرساخت‌های پیشگیری از سبل و تداوم این اقدامات از اهمیت بسزایی برخوردار است.

پورمحمد با تأکید تجهیز شهرهای مازندران به شبکه جمع‌آوری آب‌های استاندارد، خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های ما غیراستاندارد بوده و بسیاری از پل‌های قدیمی غیراستاندارد روی رودخانه‌ها بوده که نیاز است مردم نیز در زمینه  عدم تجاوز به بستر رودخانه‌ها، آبراهه‌ها و معابر سیل‌گیر ما را همراهی کنند.

 

سیل موضوعی نیست که بتوان از آن پیشگیری کرد

وی بیان کرد: مردم باید به این مهم توجه کنند که رودخانه دارای بستر و حریمی است که برخی افراد به بهانه کشاورزی و یا ویلاسازی در این زمینه ورود پیدا می‌کنند که اکثر مکان‌ها دچار خسارت می‌شوند عامل اصلی تجاوز به حریم و بستر رودخانه است.

کارشناس مطلع در امور مدیریت امور بحران یادآور شد: سیل موضوعی نیست که بتوان از آن پیشگیری کرد لازم است در این زمینه نکات ایمنی رعایت شود.
پورمحمد ادامه داد: در بحث پدیده‌هایی مانند سیل و رانش زمین با وجود اینکه اقدامات خوبی در زمینه فرهنگ‌سازی صورت گرفته ولی به تداوم و استمرار راهکارهای پیشگیرانه توجه نمی‌شود نیاز است فعالیت‌ها توام با تداوم باشد.

وی در پایان گفت: باید با فرهنگ‌سازی لازم مردم نسبت به شناخت و حساسیت این موضوع حساس شوند.

به گزارش فارس، با  آمدن باران همواره نگرانی‌های برای بخش‌های مختلف جامعه وجود دارد به امید روزی که همه افراد با حل این مشکل‌ها و اختصاص بودجه لازم در بخش زیرساخت‌ها با آمدن رحمت الهی لذت ببرند و دیگر نگران از دست دادن چیزی نباشند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.