پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ارابه خون‌آشام «جاده مرگ مازندران» کی متوقف می‌شود؟

2

 

اختصاصی پایگاه خبری چهاردانگه: اگرچه مازندران در رتبه‌های نخست جذب گردشگر قرار دارد و آمار مسئولان ارشد استان و مدیران مربوطه حتی تا حدود ۲۰ میلیون گردشگر را در طول سال نشان می‌دهد اما در عمل، چیزی جز ترافیک و تصادف و زباله و … عاید مردم این دیار نمی‌شود. از هر سو به ورودی و خروجی‎های استان نگاه می‌کنیم نه از استاندارد جاده‌ها خبری‌ است نه از پوشش ترافیک‌های سنگین و چند ساعته! به گونه‌ای که حوادث، برای مردم و گردشگران عادی شده و کمتر روزی‌است که خبر مجروح و کشته شدن یک یا چند هموطن در یکی از محورهای مازندران به گوش نرسد! و کم نیستند مسافران و گردشگرانی که برای ثبت خاطراتی شیرین و ماندگار از استان‌های مختلف کشور به مازندران می‌آیند ولی در نهایت با خاطرات تلخی چون زخمی‎شدن یا ازدست دادن یکی از عزیزان‌شان، این استان سبز را ترک می‌کنند.

 

محور ساری – کیاسر – سمنان یکی از محورهایی است که همواره تلفات جاده‌ای زیادی دارد. از همان روزهای نخست افتتاح این مسیر شاهد تصادفات و واژگون شدن خودروها (اکثراً تریلی‌) بودیم که این محور باریک و پر پیچ و خم را به کشتارگاه انسانی تبدیل کرده بود و ریزش و رانش‌های متعدد، شیب‌های تند و سربالایی‌های خطرناک و مهمتر از همه ریزش شیرابه زباله‌های ساری در مسیر انتقال (حتی پس از ممنوع شدن تردد تریلی‌ها) از میزان تلفات نکاست و از آنجا که در این محور، هر لحظه احتمال تصادف و مرگ می‌رود و کثرت خبرهای ناگوار، باعث شد تا این محور به «جاده مرگ» معروف شود.

 

tasadof-93-12-23-4

 

علی رغم سردی هوا و کاهش تردد در این محور در روزهای آغازین نوروز امسال، باز هم شاهد بالا بودن آمار تصادفات بودیم تا جایی که سرتیپ دوم پاسدار مسعود جعفری نسب رئیس پلیس مازندران در گفتگویی در هشتم فروردین ماه، با بیان اینکه «بیشترین تصادف نوروز امسال مربوط به محور ساری – کیاسر بوده است»، از این محور به عنوان محور مرگ تعبیر کرد و افزود: «کم عرض بودن و کوهستانی بودن جاده و تردد کامیون‌ها، دلیل عمده تصادفات در این محور بوده است.»

در ادامه و در راستای حل معضل این محور، محمد دامادی نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران چهاردانگه‌ای، گفت: « با پیگیری‌‌های انجام شده، اعتبار جاده ساری – تاکام از ۳ میلیارد به ۸ میلیارد تومان افزایش یافت و به صورت فازبندی این پروژه درحال انجام است.» وی با اشاره به ۳ پیچ خطرناک جاده ساری – کیاسر بیان کرد: «فعلا مجوز برداشت پیچ کلاج خسه که به نوعی پیچ مرگ نامیده می‌شود، صادر شد و تا ۳ ماه دیگر آغاز می‌شود.»

 

مهندس دامادی در تاریخ دوم تیرماه امسال نیز در گفتگویی، اظهار کرد: در حال حاضر عملیات برداشت پیچ کلاج خسه آغاز شده است و تا پایان تابستان عملیات برداشت آن انجام خواهد شد».

 

دکتر شجاعی کیاسری دیگر نماینده ساری، در آخرین نشست خبری خود، «با زمان‌ بر بودن آزاد راه ساری – سمنان که کریدور شمال به جنوب نیز محسوب می‌شود»، افزود: «دولت مطالعات اجرای این طرح را در دستور کار قرار داد ولی با توجه به مشکلاتی که در این مسیر وجود دارد احتمال زمان‌ بر بودن اجرای این طرح وجود دارد». وی همچنین درباره ایجاد پلیس‌راه ساری به کیاسر بیان کرد: « متولیان اجرای این طرح معتقد هستند که سند زمین مشکل داشت، تا زمانی که سند اجرای این طرح دریافت نشود، عملیات اجرایی برای احداث پاسگاه انجام نمی‌شود، اکنون با پیگیری انجام شده مشکل سند رفع شد و به زودی عملیات اجرای پلیس‌راه ساری به کیاسر انجام می‌شود».

 

در نهایت، با توجه به حوادث روزهای اخیر و کشته شدن ۵ نفر از هم‌ استانی‌های ما در این محور، اسماعیل امینی بخشدار چهاردانگه هفته قبل در گفتگویی با بیان اینکه «در سال ۱۳۹۳ ، ۲۵ نفر و در پنج ماه اول امسال (۱۳۹۴) ، ۱۶ نفر جان خود را در جاده کیاسر از دست دادند، افزود: ۱۶ نقطه حادثه خیز از جمله پیچ های تند، رانش جاده و ریزش کوه وجود دارد که سریعاً باید حذف شوند و گرنه با افزایش مسافرت در اواخر شهریور و با شروع فصل بارندگی، احتمال تصادفات بیشتری می‌شود.» وی راه حل کوتاه مدت کاهش تصادفات در این محور را حذف نقاط حادثه خیز، ایجاد باند سبقت در بعضی نقاط، حضور بیشتر پلیس راه در مواقع بارندگی و ایام تعطیلات و راه حل نهایی آن را تعریض جاده و جدا شدن باند های رفت و برگشت دانست».

 

tasadof-kiasar--94-5-30-2

 

با توجه به آنچه که گفته شد و نیز آمار تصادفات و تلفات، این محور زنگ خطر و هشداری است برای مسئولان راه و نمایندگانی که تا یادمان می‌آید در ظاهر از لحاظ آماری همه‌ چیز را خوب و مثبت ارزیابی می‌کنند و همه اقدامات را در حال پیگیری و انجام شدن می‌گویند، اما در عمل یا خبری از تحقق  وعده‌های آنها نیست یا اگر هست همه چیز به کندی پیش می‌رود که هیچ‌یک از دو حالت شایسته مردم مازندران نیست.

 

بخدا خسته شدیم از بس از بدی و نااستاندارد بودن جاده‌های مازندران گفتیم، زبان‌مان مو در آورد از بس اندر حکایت داس خون‌آشام جاده‌ی مرگ گفتیم و نوشتیم.

 

در پایان امیدواریم این‌بار وعده‌های داده‌ شده به سرعت تحقق یابد و به زودی شاهد انجام اقدامات پیشگیرانه (حذف نقاط حادثه خیز، ایجاد باند سبقت در نقاط لازم، احداث پلیس راه و ….) و در نهایت استاندارد شدن محور کیاسر و سایر محورهای مازندران باشیم.

 

نویسنده: مجید ساجدی فر

 

2 نظرات
  1. چهاردانگه هی می گوید

    ممنون از این گزارش ولی حیف که نمایندگان مازندران فقط حرف می زنند عمل در کار نیست

  2. سعید نصیری می گوید

    با عرض سلام وتقدیر وتشکر از شما زحمتکشان سایت رسمی چهاردانگه نیوز…عاجزانه از مسولین تقاضا داریم نسبت به این عمل دست به کار شوند ما که مقیم این منطقه هستیم وهفته ای دو الی سه بار مجبور به تردد در این محور هستیم همیشه با استرس زیاد باید رفت وامد کنیم ..تشکر ویژه از آقای مهنس امینی عزیز که مردی خستگی ناپذیر برای اهالی چهاردانگه میباشد داریم انشاالله جواب همه زحماتش تقدیر نامه ای زیبا از خداوند منان واعمه اطهار باشد….من الله توفیق ۱۳۹۴/۶/۱۶ذبیح نصیری از روستای برد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.