پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

احداث زیرگذر هلال احمر؛ تکمیل هلال توسعه ساری

در ادامه تسهیل آمد و شد به داخل شهر ساری بهبود درگاه‌های ورودی شهر از جمله میدان هلال احمر پیشنهاد می‌گردد از این منظر احداث زیرگذر میدان هلال احمر می‌تواند پروژه‌ی پل شهید نوری را تکمیل نماید و با اتصال زیرگذر میدان هلال احمر به زیر گذر میدان فرح آباد از طریق کمربندی عملا هلال توسعه‌ی ساری تکمیل گردد

0

 

پایگاه خبری چهاردانگه: شبکه ارتباطات به منظور دسترسی نواحی مختلف به یکدیگر به وجود می‌آیند. امکان دسترسی شهرها به یکدیگر در درجه اول به فاصله بین آنها بستگی دارد. معمولا هرچه فاصله دو مرکز جمعیتی نسبت به یکدیگر بیشتر باشد، دسترسی آنها نیز به یکدیگر ضعیف‌تر خواهد بود. اما این امر همیشه درست نمی‌باشد. زیرا علاوه‌بر فاصله مکانی، فاصله زمانی بین دو نقطه نیز در میزان دسترسی آنها به یکدیگر تأثیر گذار است. این فاصله زمانی به نوع و عملکرد شبکه ارتباطی و وضعیت توپوگرافی منطقه بستگی دارد. لذا یکی از مواردی که می‌تواند فاصله زمانی بین شهرها را کاهش دهد احداث جاده‌های کمربندی می‌باشد. احداث جاده‌های کمربندی علاوه‌بر کاهش فاصله زمانی بین شهرها با هدف کاهش حجم ترافک در شهرها و عبور وسایل نقلیه سنگین از کناره شهر و نیز ایجاد امنیت جانی برای عموم مسافران درون و برون شهری در دستور کار دولت‌های پس از انقلاب قرار گرفت. اما با وجود گذشت سالها و ضرورت توسعه کمی و کیفی جاده‌های استان به دلیل مسافرخیز و پر تردد بودن آنها، آنچه که شاهد آنیم سرعت پایین در پیشرفت فیزیکی پروژه‌های احداث و تکمیل کمربندی‌های استان می‌باشد به نحوی که طول عمر به پایان رسیدن یک پروژه آنقدر طولانی می‌شود که با افتتاح آن پروژه به دلیل افزایش جمعیت و تردد مسافرین احداث کمربندی جدید ضروری می‌نماید.

 

تکمیل کنارگذر سمسکنده، تسهیل ارتباطات بین شهری

کمربندی ساری یک مسیر عبور ملی است که با عدم اختصاص بودجه مناسب، معضل ترافیکی شدیدی را در مرکز استان ایجاد نموده است.  موضوع ساخت کمربندی ساری بیش از دو دهه است که در استان مطرح شد و هنوز به نتیجه کامل خود نرسیده است اما تا حدودی توانسته است از بار ترافیکی کم کند. لذا تکمیل کنارگذر سمسکنده بخشی از ارتباطات بین شهری را تسهیل خواهد کرد.

 

ساری شاهراه جاده ابریشم شمال

با اجرای کنارگذر ساحلی آستارا – گرگان که سه استان شمالی را به وسیله یک جاده ساحلی به یکدیگر متصل می‌کند و طول آن بیش از ۷۰۰ کیلومتر است عملا جاده ابریشم شمال به وجود آمده و ساری می‌تواند به عنوان مرکز و شاهراه این جاده حداکثر بهره‌مندی را از این ظرفیت عظیم داشته باشد.

کنارگذر ساحلی ارتباطات استان‌های شمالی را تسریع خواهد نمود به نحوی که سرعت دسترسی به هریک از شهرهای سه استان شمالی بسیار سریع خواهد بود و ضمن حل مناقشه جغرافیایی مخصوصا در غرب مازندران که به علت دوری از مرکز استان خواهان جدایی از مازندران بوده‌اند، شرایط تبادلات تجاری و توسعه گردشگری نیز فراهم می‌آید.

 

احداث زیرگذر میدان هلال احمر؛ تکمیل هلال توسعه

روگذر شهید نوری، (پل ذغال چال) بی‌شک توانسته روند آمد و شد به داخل شهر ساری را روان‌تر سازد. مسئله‌ای که سال‌ها شهر ساری با آن دست به گریبان بوده است تنها در ۹۰ روز به پایان رسید. در ادامه تسهیل آمد و شد به داخل شهر ساری بهبود درگاه‌های ورودی شهر از جمله میدان هلال احمر پیشنهاد می‌گردد از این منظر احداث زیرگذر میدان هلال احمر می‌تواند پروژه‌ی پل شهید نوری را تکمیل نماید و با اتصال زیرگذر میدان هلال احمر به زیر گذر میدان فرح آباد از طریق کمربندی عملا هلال توسعه‌ی ساری تکمیل گردد.

لذا احداث زیرگذر میدان هلال احمر می‌تواند به عنوان درگاه ورودی شهر ساری، سبب تسهیل آمد و شد و نیز رونق اقتصاد شهری شود چه اینکه توسعه زیرساخت‌ها رابطه مستقیمی با ایجاد ارتباطات، توسعه گردشگری و رونق اقتصاد شهری دارد.

مسیر میدان هلال احمر تا میدان فرح‌آباد که چندی پیش به عنوان کمربندی شهرساری مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت اینک اما یکی از شریان‌ها و خیابان حساس ساری می‌باشد.

 

ایجاد ترانزیت گردشگری در جاده فرح‌آباد

همچنین برای به حداکثر رساندن بهره‌وری احداث زیرگذر میدان فرح‌آباد ضروری است شهر ساری به سوی دریا توسعه یابد و مدیران شهرستان و استان با شهرداری ساری همسو شده و برای بهبود سطح دسترسی به دریا و ایجاد ترانزیت گردشگری در جاده فرح‌آباد مجموعه شهرداری را یاری نمایند.

امروز با احداث زیر گذر میدان فرح آباد عملا گام نخست ایجاد ترانزیت گردشگری ساری به سمت دریا ایجاد شده است و ضروری است مسئولان برای ایجاد سرمایه‌گذاری با اولویت شهروندان ساروی در این محور همت گمارند.

وجود ده‌ها دانشگاه بزرگ که محل آمد و شد بخش عمده‌ای از جمعیت شناور ساری می‌باشد خود نوعی گردشگری دانشگاهی را به وجود آورده و هزاران دانشجوی ساکن در این دانشگاه‌ها می ‌توانند سفیران فرهنگی شهر ساری در معرفی این شهر به سایر هموطنان باشند.

 

تکمیل پازل عملگرایی در ساری

پس از تکمیل بلوار امام روح اله خمینی (ره) (کمربندی غربی ساری به سمت قائمشهر) و سپس احداث زیرگذر فرح آباد در کمتر از ۱۰۰ روز، قدم بعدی در تکمیل پازل عملگرایی، احداث زیرگذر میدان هلال احمر ساری می‌تواند باشد تا علاوه بر آسایش ساکنین این منطقه، شاهد حل مشکل ترافیک عظیم در این ناحیه از شهر باشیم.

 

این مصاحبه در شماره ۸ نشریه موثق (دو هفته نامه تخصصی شوراها و مدیریت شهری) منتشر شده است

 احداث زیرگذر هلال احمر؛ تکمیل هلال توسعه ساری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.