پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

اثبات پنجاه هزار سال سکونت در بخش چهاردانگه

0

 

اختصاصی چهاردانگه نیوز: در کنار بازدید از سایت وستمین که با حضور بزرگ نیا مدیرکل میراث فرهنگی استان مازندران، دکتر ماهفروزی معاون اداره کل و بخشدار چهاردانگه انجام گرفت با دکتر علی ماهفروزی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی در باره تپه تاریخی ترکام گفتگو کردیم.

 vestemin (5)

تپه تاریخی ترکام نیز همانند سایت گورستان دخمه ای وستمین در حین احداث خط انتقال گاز، توسط تیغه های بلدوزر کشف شد. گرچه دزدان میراث فرهنگی قبلا آن را شناسایی نموده بودند و اهم وسایل ارزشمند آن را  به تاراج برده بودند.  بررسی و پژوهش تپه ترکام را دکتر علی ماهفروزی که از باستانشناسان معروف است انجام گرفته است.

 

علی ماهفروزی و معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی مازندران  در خصوص حفاری در تپه ترکام اظهار داشت: در این تپه آثار ۵ هزار ساله عصر مفرغ همزمان با تپه حصار دامغان که آغاز شهر نشینی است و ارتباط نزدیک بین این دو محل وجود دارد، کشف شد.

 

دکتر علی ماهفروزی در در خصوص آثار این تپه، اذعان داشت: قدیمی ترین آثار تپه ترکام بین ۴۲۰۰ ق م تا ۱۵۵۰ ق م قدمت دارد و آزمایشات کربن ۱۴ روی آن انجام نشده است. سفال های کشف شده با قدمت پنج هزار ساله منقش به تصویر ببر و پلنگ در تپه ترکام نشان دهند قدمت و هویت تاریخی این بخش می باشد.

 

وی با اشاره به اینکه مسیر فرعی جاده تاریخی ابریشم در مسیر کیاسر به سمنان است، افزود: به همین منظور سایت تپه ترکام به صورت یک روستای پیچیده بوده که مورد کاوش قرار گرفته است و اکثر روستاها در کنار این جاده فرعی شکل گرفته است.

 

ماهفروزی با بیان اینکه ابزار سنگی پارینه سنگی میانی که قدمت آن حدود ۵۰ هزار سال در تپه ترکام بدست آمد، گفت: این منطقه یک منطقه تاریخی است که مهمترین مورد آن نام روستاهاست که از زبان پهلوی، ساسانی نام گرفته است. مانند دیدم، ترکام و کرسام که ریشه آن به زبان پهلوی بر می گردد. همچنین  این ابزار سنگی کشف شده نشان سکونت 50000 ساله را در چهاردانگه اثبات می نماید، اما کیفیت و چگونگی این سکونت به چه صورت بوده معلوم نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.