پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

اتصال نیروگاه کاسپین نوشهر به شبکه برق

0

واحد گاز نیروگاه سیکل ترکیبی کاسپین به ظرفیت 310 مگاوات با حضور مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی در نوشهر به شبکه سراسری برق کشور متصل شد.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، نیروگاه سیکل ترکیبی کاسپین به قدرت 460 مگاوات و به صورت تک محوره، نخستین نیروگاه سیکل ترکیبی با راندمان نزدیک به 60 درصد است که عملیات اجرایی آن در تیرماه 95 آغاز و بخش اول آن یعنی واحد گازی با قدرت 310 مگاوات با همکاری شرکت ماهتاب کاسپین به شبکه سراسری متصل شد.

اعتبار کل پروژه 280 میلیون یورو است که 236 میلیون یورو صرف خرید و مابقی صرف کارهای ساختمانی، مهندسی، نصب و خرید زمین شد. از کل اعتبار 215 میلیون یورو از طریق صندوق توسعه ملی و مابقی از طریق آورده شرکت ماهتاب گستر تامین شد.

واحد گازی این نیروگاه قابلیت تولید حدود 310 مگاوات و واحد بخار آن نیز حدود 150 مگاوات برق را دارد و بنا به اظهار نظر سرمایه گذار این طرح ملی، واحد بخار آن نیز قرار است در سال آینده وارد مدار شود.

محسن طرزطلب مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی در حاشیه این آئین در جمع خبرنگاران اظهار کرد:‌ سرمایه گذاری این نیروگاه در دولت یازدهم شکل گرفت که در این دولت به ثمر نشست.

 وی افزود :‌ برای هر هزار مگاوات تولید برق، حدود 600 میلیون یورو سرمایه گذاری پیش بینی شده است و تا پایان این دولت حدود 5000 مگاوات برق نیروگاهی وارد مدار می شود.

وی با بیان اینکه تحریم ها در خرید تجهیزات و نیز روند پیشرفت پروژه ها تاثیر داشته است گفت: با همکاری بخش خصوصی حدود 20 هزار مگاوات نیروگاه برق در کشور در حال احداث است.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی کشور با بیان اینکه سال قبل 9 هزار و 300 مگاوات از نیروگاه برق آبی استفاده شد تصریح کرد: امسال بیشتر از4500 مگاوات استفاده نشد و دلیل آن کاهش آب سدها بود.

*رشد 2 برابری میانگین مصرف برق در مازندران نسبت به کشور

حسین افضلی مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان های مازندران و گلستان نیز در ادامه یادآور شد:‌ رشد میزان پیک مصرف برق در کشور 5.7 درصد است درحالی که در مازندران این عدد حدود 12 درصد بوده و این عدد نشان دهنده بالا بودن مصرف برق در مازندران است.

 وی افزود: نیروگاه  500 مگاواتی سرخرود، نیروگاه 500 مگاواتی آمل و 150 مگاواتی ساری نیز در مراحل دریافت مجوز و یا ساخت هستند.

افضلی یادآور شد: در کنار همه این نیروگاه‌های بزرگ برق منطقه‌ای تا سقف 25 مگاوات  در چند نقطه استان از جمله تنکابن و چمستان به بهره برداری خواهد رسید.

*کاسپین نخستین نیروگاه سیکل ترکیبی با راندمان نزدیک به ۶۰ درصد است

یاسر گلزاری، مجری ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی نوشهر (ماهتاب گستر) نیز گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی نوشهر دارای راندمان به میزان ۵۹ درصد نسبت به ۴۹ درصد نیروگاه های کلاس e مرسوم کشور و صرفه جویی ۱۰۰ میلیون مترمکعبی در مصرف سوخت گاز در سال است.

وی افزود: نیروگاه در زمینی به مساحت هشت هکتار در حال ساخت است و اولین نیروگاه سیکل ترکیبی با راندمان نزدیک به ۶۰ درصد است که ساخت آن در سال ۹۵ شروع شد و بخش اول واحد گازی آن با قدرت ۳۱۰ مگاوات به شبکه سراسری متصل شد.

مجری ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی نوشهر (ماهتاب گستر) اعتبار کل پروژه را ۲۸۰ میلیون یورو اعلام کرد و گفت: ۲۳۶ میلیون یورو صرف خرید و مابقی صرف کارهای ساختمانی و مهندسی، نصب و خرید زمین است و هم اکنون حدود هزار نفر در این پروژه مشغول کار هستند.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.