پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آقای فرماندار مشکل انتقال زباله به چهاردانگه را حل کنید

تصمیم آن روزهای شورای تامین شهرستان ساری چاله‌ای بود که با تصمیم مدیران آن زمان پر شد اما سبب شده چاه دیگری ایجاد شود، مُسکن‌هایی که مدیران برای حل معضل زباله ساری در ادوار مختلف استفاده کرده‌اند تنها به پنهان شدن عمق این بحران منجر شده است و اینک نتیجه تصمیمات گذشته یقه مدیران فعلی را گرفته است

2

 

پایگاه خبری چهاردانگه: اگرچه معضل دفن زباله معضلی همه گیر برای شهرهای شمالی و به خصوص شهرهای مازندران شده است اما بحث دفن زباله از آن جهت در مرکز استان با حساسیت‌های همراه است که سبب ایجاد مزاحمت و مشکلاتی برای برخی از شهروندان ساکن اطراف محل دفن زباله شده است و موجب پیدا شدن بیماری‌ها و همچنین از بین رفتن طبیعت بکر و جنگل‌های زیبا شده است.

 

این روزها اعتراض مردم چهاردانگه ساری به دپو زباله در ارتفاعات پشت‌کوه که باعث ریزش شیرابه به نقاط پایین‌تر که روستاهایی وجود دارد به اوج خودش رسیده است. یازده سال پیش قرار بود به مدت ۶ ماه زباله‌های شهر ساری و حومه به جای سمسکنده در آنجا دپو شود اما این ۶ ماه به بیش از یازده سال طول کشیده است.

 

تصمیمی که یک دهه پیش فرماندار وقت ساری برای حل معضل زباله ساری گرفت اینک تبدیل به یک بحران عظیم شده است. هرچند که در خرداد سال ۹۴ اولین کاروان تجهیزات نیروگاه زباله سوز به شهرک صنعتی ساری حرکت کرد اما در ادامه به علت محقق نشدن بودجه‌ عملیات آن نیمه کاره ماند و طبق روال سابق زباله‌ها در جنگل دفن می‌شد.

 

علیجان شمشیربند رئیس شورای اسلامی شهر ساری دیروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه محل دفن زباله مربوط به مدیران اجرایی دولت (فرمانداری و استانداری) است، گفت: انتخاب محل دفن زباله مربوط به ۱۳ سال قبل و فرمانداری آن دوره است. شورا و شهرداری فقط مجری طرح در مکان انتخاب شده هستند.

 

در همین راستا محمدی کیادهی دیگر عضو شورای اسلامی شهر ساری گفت: در سال ۱۳۸۴ فرماندار محترم ساری که همین آقای حسین زاده بودند، از طریق شورای تامین دستور دادند محل دفن زباله از سمسکده به چهاردانگه منتقل بشود.

 

کیادهی ادامه داد: اکنون ما از فرماندار می‌خواهیم همانطور که مشکل سمسکنده را حل کرد، مشکل چهاردانگه را هم حل کند.

 

محمد کیادهی با اشاره به اقدامات تیم مدیریت شهری ساری در این راستا، افزود: تیم مدیریت ساری در این دوره عملگرایی اقدامات مهمی در جهت حل مشکلات زباله چهاردانگه انجام دادند و شهردار محترم نیز اقدامات بزرگ و اساسی از جمله تاسیس زباله سوز اقدام کردند ولی متاسفانه هنوز بودجه لازم داده نشده است.

 

تصمیم آن روزهای شورای تامین شهرستان ساری چاله‌ای بود که با تصمیم مدیران آن زمان پر شد اما سبب شده چاه دیگری ایجاد شود، مُسکن‌هایی که مدیران برای حل معضل زباله ساری در ادوار مختلف استفاده کرده‌اند تنها به پنهان شدن عمق این بحران منجر شده است و اینک نتیجه تصمیمات گذشته یقه مدیران فعلی را گرفته است.

 

از طرفی یاسر بهارفر مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری ساری نیز گفته است: شهرداری ساری تعیین کننده مرکز دفن زباله نیست. سال ۱۳۸۴ کارگروه مدیریت پسماند شهر ساری متشکل از فرمانداری ساری، اداره محیط زیست شهرستان، اداره بهداشت، بخشداری‌ها و سایر دستگاه‌های مرتبط از میان سی زمین بررسی شده برای انجام دفن زباله با تایید شورای تامین شهرستان، نسبت به انتخاب محل دفن زباله در پشت‌کوه اقدام کردند.

 

وی افزود: شهرداری ساری نسبت به انتقال زباله‌ به نقطه‌ای ۱۳۰ کیلومتر دورتر از مرکز شهر با هزینه‌های سنگین و خطرات بسیار نسبت به انتقال زباله اقدام کرد. اما شهرداری نسبت به فنس‌کشی محل دفن زباله و دفن بهداشتی زباله و تصفیه شیرابه با فناوری نانو برای اولین بار در کشور اقدام نمود. در حال حاضر وضعیت مرکز دفن زباله ساری در استان بهترین نحو است.

 

بهارفر در انتها افزود: شهرداری ساری تعیین کننده محل دفن زباله نیست اما این آمادگی وجود دارد نسبت به تغییر محل دفن ساری اقدام کنیم.

 

آری؛ خود کرده را تدبیر نیست.

از سویی شورای سوم شهر ساری نیز به نظر می‌رسد در مکان یابی احداث کارخانه زباله سوز ساری نهایت دقت و توجه را به خرج نداده است و شهرداری ساری مجور به انجام کاری است که تصمیم آن را مدیران شورای سوم گرفته‌اند.

 

اینک اما حل معضل دفن زباله و عوارض ناشی از آن برای ساکنین چهار دانگه و سپس اجرای کامل سیاست‌ها کاهش تولید زباله، تفکیک زباله و احداث کارخانه زباله سوز باید از مهمترین اقدامات مدیران شهرستان باشد.

نویسنده : تحریریه مازندشورا

2 نظرات
  1. نظامی می گوید

    خواهشا اعضای شورای شهر ادعای زیادی نکنند
    کرایه حمل زباله در این ۱۱ سال ۱۰ تا کارخونه زباله سوز میتونه اتفاق بیفته برای چی اینکارو نکردند ؟؟؟

  2. کیاسری می گوید

    اگر واقعا شهرداری واقعا دلش واسه ما میسوزه اون موقع چرت دست به کار نشد؟ آقای کیادهی آقای شمشیر بند خواهشا این موضوع را وارد سیاست بازیه خودتون نکنید
    مردم چهاردانگه خوب و بدو تشخیص میدهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.