پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آخرین خبرها از صدور مجوز گردشگری در آشوراده

0

مسئول واحد طبیعت‌گردی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به پیشینه تلاش‌ها برای اجرای طرح گردشگری آشوراده و رد تعدادی از طرح‌های تهیه شده، اظهار کرد: تاکنون مسائل مربوط به حیطه وظایف معاونت طبیعی تایید شده اما ارائه طرح پسماند و پساب نیز الزامی است و پس از ارائه این طرح‌، کمیته ماده 2 محیط زیست متعاقبا مجوز اجرای طرح گردشگری آشوراده را صادر می‌کند.

ایمان هادی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه گردشگری آشوراده یک موضوع سابقه‌دار است و حداقل از سال 84 به بعد کارهای متعددی در این باره انجام شده است، گفت: بعد از همه فراز و نشیب‌ها، در سال 92 همزمان با دور جدید ریاست خانم ابتکار در سازمان محیط زیست، جلسه‌ای در دفتر معاون اول رئیس جمهور در این زمینه تشکیل و تصمیماتی برای آشوراده گرفته شد.

وی ادامه داد: طبق ابلاغیه همان جلسه قرار شد سازمان میراث فرهنگی از طریق یک مشاور زیست محیطی و با همکاری استانداری گلستان و البته سازمان محیط زیست طرحی برای اجرای گردشگری در آشوراده تهیه کند. حتی قرار بود هزینه تهیه این طرح نیز از سوی ریاست جمهوری پرداخت شود.

مسئول واحد طبیعت‌گردی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه قرار بود بعد از تهیه و تأیید طرح، نسبت به انتخاب سرمایه‌گذار اقدام شود، اظهار کرد: سازمان محیط زیست منتظر بود که طبق مفاد این جلسه، سازمان میراث فرهنگی نسبت به تهیه طرح گردشگری آشوراده با مشورت و نظر کارشناسی سازمان محیط زیست اقدام کند، اما ماه‌ها از آنها خبری نبود و حتی ما از طریق ریاست وقت سازمان محیط زیست با آنها مکاتبه و درخواست کردیم که ضمن معرفی مشاور، کار تهیه طرح شروع شود.

تهیه کتابچه گردشگری آشوراده توسط سازمان میراث فرهنگی

هادی ادامه داد: تا اینکه شش ماه بعد معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی شخصا کتابچه‌ای را به سازمان محیط زیست آورد و اعلام کرد؛ این همان طرح گردشگری آشوراده است. در حالیکه قرار بود طرح به طور مشترک نوشته شود. گویا بودجه‌ در نظر گرفته شده برای تهیه طرح از سوی ریاست جمهوری به میراث داده نشده و این سازمان با بودجه خودش اقدام به تهیه کتابچه کرده بود.

تنها در دو زون آشوراده امکان گردشگری وجود دارد

مسئول واحد طبیعت‌گردی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: متاسفانه کتابچه تهیه شده از سوی میراث فرهنگی به هیچ‌وجه با موازین مدنظر سازمان محیط زیست سازگار نبود. چون این منطقه پناهگاه حیات وحش و ذخیره گاه زیست‌کره است و الزامات بین‌المللی و ملی برای حفاظت دارد. ضمن اینکه زون‌بندی‌هایی در آشوراده وجود دارد که نشان می‌دهد تنها در دو زون امکان تفرج و گردشگری وجود دارد و مابقی زون‌ها حفاظتی است. جالب اینکه بر اساس کتابچه گردشگری آشوراده سازمان میراث، در زون حفاظتی طرح هتل‌سازی طراحی شده بود، برای همین این کتابچه به هیچ وجه مورد تایید سازمان محیط زیست قرار نگرفت.

بازدید کمیسیون اصل 90 از آشوراده

وی در ادامه با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی از آشوراده در سال 94، اظهار کرد: به دنبال این بازدید، جلسه‌ای در استانداری گلستان تشکیل شد که همانجا ایرادات طرح قبلی را با جزییات بازگو کردیم. بعد از این جلسه استانداری گلستان وارد عمل شده و شروع به تهیه طرح گردشگری آشوراده کرد، اما با اینکه استانداری حداقل سه طرح توجیهی تدوین و ارائه کرد، هیچ یک از این طرح‌ها مورد تایید سازمان محیط زیست قرار نگرفت.  

سازمان همیاری شهرداری گلستان مسئول تهیه طرح توجیهی گردشگری آشوراده

هادی در پاسخ به این پرسش که کدام ارگان تهیه طرح‌ توجیهی گردشگری آشوراده را برعهده داشت، گفت: سازمان همیاری شهرداری‌ها در استان گلستان که قرار است کار سرمایه‌گذاری گردشگری آشوراده را انجام دهد؛ کار نوشتن طرح‌ها را از طریق تعدادی شرکت مشاور انجام می‌داد و با اینکه عدم پذیرش این طرح‌ها باعث ناراحتی آنها می‌شد، اما اصرار ما بر این بود که برای جلوگیری از ایجاد خطا و نوشتن طرح‌های متعدد، از ابتدای تهیه طرح با کارشناسان محیط زیست در این باره مشورت شود.

اگر بارگذاری در آشوراده طبق زون‌بندی سال 90 صورت گیرد؛ منطقه آسیب می‌بیند

این کارشناس سازمان هواشناسی همچنین با اشاره به زون‌بندی جدید آشوراده اظهار کرد: با توجه به عقب‌نشینی آب دریا طی چند سال گذشته که باعث گسترش مساحت ساحل شده است، تصمیم گرفتیم از طریق مطالعه میدانی جدید از تفاوت شرایط آشوراده نسبت به گذشته مطلع شویم و ببینیم نسبت به زون‌بندی سال 90 چقدر وضعیت آشوراده تغییر کرده است؟ به این نتیجه رسیدیم که اگر بارگذاری در آشوراده طبق زون‌بندی سال 90 صورت گیرد؛ منطقه آسیب می‌بیند، برای همین بود که زون‌بندی جدید صورت گرفت.  

ارائه گزارش ارزیابی زیست محیطی آشوراده قبل از تایید طرح توجیهی

وی با بیان اینکه بعد از زون‌بندی جدید، استانداری گلستان به سمت ارائه طرح ارزیابی زیست محیطی حرکت کرد، گفت: طرح ارزیابی معمولا بعد از تایید طرح توجیهی نوشته می‌شود ولی آنها پیش از تایید طرح توجیهی در معاونت طبیعی به تهیه طرح ارزیابی زیست محیطی و ارسال آن به معاونت انسانی اقدام کردند. حتی در این شرایط هم ماجرا تغییر نمی‌کرد و قرار شد که با وجود ارائه طرح ارزیابی زیست محیطی ایرادات موجود در طرح توجیهی را اصلاح کنند.

بیش از 95 درصد مطالبات سازمان محیط زیست از گردشگری آشوراده اعمال شد

هادی با بیان اینکه طرح ارزیابی زیست محیطی گردشگری آشوراده از سوی دفتر ارزیابی معاونت انسانی به معاونت طبیعی ارسال شد، اظهار کرد: در نهایت قرار بر این شد که استانداری گلستان طرح توجیهی را با کیفیت مورد انتظار سازمان محیط زیست ارائه دهد و سه جلسه طول کشید تا ارزیابی خود را به پایه مورد قبول ما رساندند و در نهایت در جلسه آخر بیش از 95 درصد مطالبات سازمان محیط زیست گنجانده شد.

مجوز نهایی طرح گردشگری هنوز در کمیته ماده 2 ارزیابی زیست محیطی صادر نشده است  

مسئول واحد طبیعت‌گردی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: تاکنون مسائل مربوط به حیطه وظایف معاونت طبیعی تایید شده اما بقیه مسائل مربوط به معاونت انسانی مثل پسماند و پساب باقی مانده است. برای همین بر اساس صورت جلسه کمیته ماده 2 ، برای اجرای طرح گردشگری آشوراده مجوز مستقیم داده نشد و تاکید شد که رعایت کلیه مفاد مورد نظر سازمان محیط زیست و معاونت طبیعی و ارائه طرح پسماند و پساب الزامی است. پس از ارائه این طرح‌ کمیته ماده 2 متعاقبا مجوز اجرای طرح گردشگری آشوراده را صادر می‌کند.

هادی در پایان تاکید کرد: سازمان محیط زیست مخالف بحث تفرج نیست؛ اما این تفرج به هیچ وجه نباید مزاحمتی برای حیات وحش ایجاد کند یا به پوشش گیاهی آسیب بزند همچنین حق نداریم با ایجاد فرصت گردشگری بارگذاری بیش از حد در این منطقه ایجاد کنیم.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.