پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آبشار اوبن مازندران | Aubin waterfall Mazandaran

0

آبشار اوبن یا بولا در جنگل های بکر و دست نخورده استان مازندران واقع شده است. آبشار تمام خزه ای اوبن یکی از جاذبه‌هایی است که به تازگی مورد توجه طبیعت‌دوستان قرار گرفته است و از ابتدای امسال گروه‌های بسیاری برای بازدید از این آبشار به منطقه بولا سفر کرده‌اند.  بولا یک منطقه حفاظت‌شده با مساحت ۳۹۰۷ هکتار است که در استان مازندران واقع می‌باشد و بخش کوچکی از آن در استان سمنان قرار دارد. بولا منطقه‌ای کوهستانی با دو دامنه‌ی شمالی، جنوبی و شیب‌های تند است که در حد بالایی جنگل‌های خزری واقع شده‌ و بخش‌هایی از آن را نیز مراتع ییلاقی تشکیل می‌دهند. این آبشار در جاده‌ای کوهستانی که در وسط جنگل برای مقاصد چوب‌بری احداث شده است، قرار دارد.

این منطقه در نزدیکی پارک ملی کیاسر و هم‌مرز با پناهگاه حیات وحش دودانگه و چهاردانگه و منطقه حفاظت‌شده پرور است. بخش دودانگه‌ی شهرستان ساری و دهستان پشتکوه شهرستان مهدی‌شهر محل دقیق این منطقه می‌باشد. بولا جائیست کوهستانی با دو دامنه‌ی شمالی و جنوبی و شیبهای تند، که در حد بالایی جنگل‌های خزری واقع شده‌ است و بخش‌هایی از آن را نیز مرتع‌های ییلاقی تشکیل می‌دهد. آبشار بولا، آبشار خزه‌ای عریضی است که آب آن از چشمه‌ای در بالا دست تامین می‌شود. نمای آبشار به روی خزه‌های سرسبز بسیار دیدنی است. وجود منابع آبی فراوان در این منطقه، باعث به‌وجود آمدن چندین آبشار کوچک و بزرگ شده است. این منطقه به علت پوشش گیاهی و جانوری خاص خود از اهمیت خاصی برخوردار است. اگر شانس با شما همراه باشد در اینجا می‌توانید گونه‌های ارزشمند این منطقه از جمله خرس قهوه‌ای و سمندر تاج‌دار جنوبی را ببینید. از نظر گیاهی، جوامع راش توس که در مناطق دیگر کمتر دیده می‌شود، در اینجا یافت می‌شود.

گونه‌های جانوری :

پلنگ، گرگ، شغال، مرال، شوکا، بز، پازن، خرس قهوه‌ای، گراز، روباه معمولی، تشی، سمور جنگلی، کبک و کبک دری از گونه های جانوری این منطقه به شمار می روند.

گونه‌های گیاهی :

پوشش گیاهی به صورت مناطق جنگلی متراکم و انبوه و شمشادستان است. ازگونه‌های مهم درختی منطقه می‌توان به راش، ممرز، بلندمازو، توسکای ییلاقی،گلابی وحشی(تلکا)،گیلاس وحشی و آلوچه اشاره کرد.

شنیدن نوای دلنشین آب و حس کردن خنکای آن گردشگران را به وجد می آورد و روزی خاطره انگیز را برای آنان رقم می زند.

.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.