پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

یوسف‌نژاد: از انرژی باد خزر باید بهره برد

0

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی گفت: در دنیا برای تولید برق از انرژی بادی و امواج دریا بهره می‌گیرند و با وجود ظرفیتی همچون خزر، هنوز از آن بهره‌ای در این زمینه برده نشده است.

علی اصغر یوسف‌نژاد در گف‌وگو با ایسنا با اشاره به حضور وزیر نیرو در مازندران به بیان مطالبات خود از این وزارتخانه پرداخت و گفت: در حوزه تکلیف و ماموریت وزارت نیرو در صنعت، آب، برق و صنایع وابسته انتظار می رود شرایط را برای مردم این استان هموار و در تقویت پایه های زیرساختی در این بخش‌ها کمک کنند.

وی با بیان اینکه با انتقال آب دریای خزر به شدت مخالف هستیم، تصریح کرد: انتقال آب دریای خزر که از سوی مجلس به واسطه یک لایحه پیشنهاد داده شد، مبنای کارشناسی، فنی، توجیه مادی و زیست محیطی ندارد و از سوی مجلس نیز این لایحه حذف شد.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولت نباید نسبت به موارد این چنینی ورود پیدا کند، گفت: حساسیت های ویژه‌ای درباره دریای خزر وجود دارد و دولت نباید خود را در مقابل مردم قرار دهد.

یوسف‌نژاد با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که ۵ کشور حاشیه دریای خزر در قزاقستان انجام دادند، اظهار کرد: بر اساس اصل ۷۷ و ۷۸ قانون اساسی این توافقنامه اگر درباره حد و حدود مرزها یا یک توافق بین‌المللی است باید از سوی مجلس مصوبه بگیرد.

وی افزود: اگر مصوبه این قرارداد با دغدغه مردم نسبت به سهم ایران از رژیم حقوقی دریای خزر متفاوت بود نمایندگان حساس می شوند و این موضوع را پیگیری می کنند.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توجه به انرژی تجدیدپذیر به عنوان یکی از ظرفیت‌های استان مازندران دارای اهمیت است، گفت: در دنیا برای تولید برق از انرژی بادی و امواج دریا بهره می‌گیرند با وجود ظرفیتی همچون خزر هنوز از آن بهره‌ای در این زمینه برده نشد.

یوسف‌نژاد با اشاره به اینکه در مازندران شبکه‌های فرسوده ۱۷ تا ۲۸ درصد انرژی را در این استان هدر می‌دهد که از نظر اقتصادی برای مازندران نامناسب است، گفت: امیدواریم دولت در ترمیم بافت های فرسوده کمک کند.

وی با اشاره به اینکه وزارت نیرو باید برای تولید، انتقال و توزیع آب و برق در مازندران اقدام‌های لازم را انجام دهند، تصریح کرد: در مهار آب‌های سطحی مشکل داریم به گونه‌ای که ۹۰ درصد آن هدر می‌رود.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت نیرو باید به شیوه های مختلف، مانند استفاده از آب بندان‌ها، آب‌های سطحی را مهار کنند.

یوسف‌نژاد با اشاره به اینکه در مازندران ۱۷ هزار هکتار آب‌بندان وجود دارد که اگر بهسازی، لایروبی و بر اساس ظرفیت لایه‌روبی شود به اندازه احداث سه سطح می‌تواند آب‌های سطحی را جمع‌آوری کند، تصریح کرد: آب، آب‌بندان‌ها می‌تواند موجب افزایش آب زیرزمینی و کمک به اقتصاد منطقه با پرورش آبزیان مانند ماهی، گردشگری و تامین آب مورد نیاز کشاورزی شود.

وی با بیان اینکه نهادهای مختلف وزارت نیرو درباره آب دریای خزر مطالعه می‌کنند که این امر هزینه‌هایی را در بردارد، خاطرنشان کرد: انتظار می رود سیاست‌های متمرکز از سوی وزارت نیرو برای تمامی دستگاه‌ها، صورت بگیرد تا جلوی موازی‌کاری گرفته شود.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به موضوع آبرسانی به روستاها، با بیان اینکه توان مالی برای این امر بسیار محدود است، گفت: باید از مجتمع‌های آبرسانی برای استفاده روستاها استفاده کرد و از ایجاد و حفر منبع و چاه آب به صورت جدا برای هر روستا جلوگیری شود.

یوسف‌نژاد با اشاره به اینکه تامین آب کشاورزی از سوی مسئوالان باید در دستور کار قرار بگیرد، اظهار کرد: میزان منابع آب در دسترس بسیار محدود است و باید بر نحوه توزیع آب مدیریت شود و این امر با تقویت تشکل‌های روستایی و استفاده از کشت‌های جایگزین مقاوم به آب بهره گرفت.

وی افزود: در سال‌های گذشته تولید محصول‌های آب دوست در مازندران به شدت افزایش یافت و برای مدیریت آن می توان زمان مصرف منطقه‌ای را تقسیم کرد.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: از وزارت نیرو انتظار می‌رود سیاست‌های غیرپولی را به دلیل مشکلات اقتصادی و کمبود منابع مالی دولت، تقویت کند و به بخش خصوصی توجه بیشتری شود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.