پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گوشت گوسفند عید قربان در سلاخی قیمت‌ها؟!

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، تنها یک روز مانده به عید قربان گزارشات میدانی حاکی از آن است که قیمت گوشت گوسفند تغییر چندانی را تجربه نکرده و بازار گوشت در آرامش نسبی به سر می‌برد؛ همه ساله در این ایام به سبب افزایش تقاضا نگرانی‌های خاصی از حیث کمبود دام زنده و نوسان قیمت در بازار به وجود می‌آید چرا که افراد سودجو در نظر دارند از این فرصت پیش آمده بیشترین سود را عاید خود کنند؛ قصابان نیز در اعلام قیمت واحد، توافق نظر نداشته و نرخ های آنان بر اساس مقتضیات دام متفاوت است.

ابراهیم نقدی رئیس اتحادیه قصابان شهرستان تنکابن در گفت و گو با ایسنا، در مورد عوامل تعیین کننده قیمت مصوب گوشت در عید قربان اظهار کرد: برای تعیین نرخ مصوب با مقایسه قیمت دام در شهرستان‌های مجاور و سنجش شرایط حاکم بر بازار عرضه و تقاضا در روزهای پیش رو این قیمت توسط اتحادیه مصوب می‌شود.

وی با بیان این که نرخ مصوب هر کیلو دام زنده برای مراسم عید قربان در جلسه روز یکشنبه به اداره صنایع ابلاغ شد، گفت: نرخ هر کیلو دام زنده در شهرستان تنکابن بسته به نوع دام بین 25 تا 27 هزار تومان متغیر است.

نقدی قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی را بین 48 تا 60 هزار تومان اعلام کرد و در رابطه با دلیل نوسان قیمت‌ها یادآور شد: گوشت گوسفند بر اساس جوان یا مسن بودن، نر یا ماده بودن دام و اعضای مختلف لاشه دارای رتبه بندی بوده و قیمت آن به این لحاظ متغیر است.

رئیس اتحادیه قصابان شهرستان تنکابن فقدان میادین توزیع و عرضه دام زنده را مشکل اصلی این صنف عنوان کرد و افزود: هم چنان که برای توزیع میوه و تره بار میادینی در نظر گرفته شده که دسترسی این صنف را تسهیل کرده است، باید برای خرید و فروش دام نیز چنین جایگاهی در هر شهرستان وجود داشته باشد که این ویژگی تنها در روز عید قربان وجود داشته و فراهم است.

وی با اشاره به این‌که روز عید قربان سه میدان برای فروش و عرضه دام زنده مشخص شده است، خاطرنشان کرد: نرخ مصوب همان روز با اطلاع رسانی و نصب بنرها در میادین به مردم اعلام شده تا از هرگونه تخلف جلوگیری شود.

نقدی از کمبود دامِ پرواری در منطقه سخن گفت و تصریح کرد: قسمت عمده دام شهرستان تنکابن از شهرستان‌های اهر و مشکین شهر در اردبیل و آذربایجان شرقی و هم‌چنین بجنورد و سبزوار در استان‌های خراسان شمالی و رضوی وارد می‌شود که اگر این امکان میسر نبود قیمت هر کیلو گوشت به دو برابر قیمت فعلی می‌رسید.

وی با بیان مشکلات دامداری ها و صنعت دام کشور یادآور شد: اکنون با توجه به نبود حمایت از صنایع مختلف کشاورزی به ویژه دامداری در استان مازندران تعداد دام‌های منطقه کاهش یافته و بسیاری از دامداری‌های سنتی که تا 10 سال پیش جوابگوی مصرف شهرستان بودند از بین رفته‌اند.

نقدی تقسیم بندی دام را بر دو نوع “گوشتی” و “داشتی” عنوان کرد و با بیان این‌که دام‌های منطقه عمدتا دام داشتی هستند، گفت: دام‌های داشتی مولد و شیرده هستند که مصرف کشتاری و پرواربندی ندارد و چون تولید دام‌های گوشتی منطقه پاسخ گوی نیاز بازار و تقاضای شهرستان نیست باید این نقصان توسط سایر شهرستان‌ها تامین شود.

نبود ثبات قیمت در بازارهای گوناگون و  اختلال کار بازرسان اصناف

احمد غلامی بازرس اصناف شهرستان تنکابن  نیز در گفت گو با ایسنا، به نوسانات اخیر در تمام صنوف اشاره کرد و یادآور شد: در سال‌های پیش این مشکلات وجود نداشت و این تغییر قیمت‌ها از ابتدای امسال روسای اتحادیه‌ها را برای تعیین نرخ مصوب دچار سردرگمی کرده است.

غلامی نبود ثبات قیمت در بازارهای گوناگون را سبب اختلال کار بازرسان اصناف دانست و افزود: زمانی که نرخ ثابتی وجود نداشته باشد و قیمت‌ها روز به روز در حال تغییر باشد نمی‌توان انتظار کنترل آن را از سوی اداره بازرگانی داشت.

وی با اعلام این‌که نوسانات قیمت‌ها سبب تشویش اذهان عمومی شده و تخلف را افزایش می‌دهد، خاطرنشان کرد: لزوم ثبات در بازارهایی که اقلام اصلی و جزو سبد غذایی خانوار محسوب می‌شوند در این برهه از زمان ضروری است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.