پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گلایه‌های نابینایان استان در غیاب مدیرکل بهزیستی مازندران

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، جلسه هم‌اندیشی نابینایان و کم بینایان   عصر امروز به ابتکار حزب آزادی   در مهمانسرای امام رضا(ع) ساری برگزار شد.

نابینایان و کم‌بینایان استان در حالی امروز خود را در روز بارانی به این نشست رسانده که قریب به اتفاق این جمع روشندل گلایه‌ها و انتظارات خود را از مدیرکل و متولی اصلی جامعه معلولان یعنی بهزیستی   داشتند.

مناسب نبودن فضای شهری و اداری برای معلولان، بی‌توجهی و کم‌توجهی بسیاری از مدیران ادارات به جامعه نابینایان و کم‌بینایان استان، نداشتن شغل مناسب و گرانی خدمات درمانی عمده‌ترین درخواست‌های جامعه نابینایان استان بوده است.

این نشست با حضور علی بابایی کارنامی مشاور وزیر کار، محمدی کیادهی مشاور عالی شهردار ساری، کوروش یوسفی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر ساری و ابراهیمی مدیرکل صندوق بیمه روستاییان و عشایری   برگزار شد.

محمودی اپراتور سازمان برنامه و بودجه   با اشاره به اینکه جای بسی تاسف است که حراست سازمان برنامه بودجه استان بنده را به واسطه اینکه مشکل نابینایان را دارد پیگیری می‌کند تعلیق کردند گفت: متاسفانه یک هفته بنده را از سازمان مدیریت تعلیق کرده و اگر از اداره اخراج کنند حامی نابینایان هستم.

طاهره یعقوبی کم بینای ساروی نیز در این نشست با اشاره به اینکه کانون‌های نابینانان فعال نیستند و صرفا در حد روز عصای سفید و با دادن ناهار از نابینایان دلجویی می‌کنند، تصریح کرد: بسیاری از هزینه‌های درمانی نابینایان بالا است و خانواده این افراد کم درآمد هستند.

وی گفت: نمایندگانی از نابینانان و کم بینایان در شورای شهر، مجلس یا دولت نیست. برخورد با ترحم از سوی برخی مسئولان به جامعه نابینایی را قبول نداریم.

مهدی پاکدل روشندل چالوسی نیز با اشاره به اینکه جامعه نابینایان متوقع نیستند و کمترین مطالبات خود را از مسئولان انتظار دارند ولی بسیاری از مسئولان پاسخگو نیستند، گفت: بهزیستی   به واسطه اعطای تسهیلات 5 میلیونی به معلولان ما را بازتوان کرده و از دریافت مستمری حذف کردند.

وی با بیان اینکه بهزیستی باید به صورت دلسوزانه‌تر به فکر جامعه نابینایی استان باشند، گفت: بسیاری از مسئولان بدون ملاحظه به جامعه معلولیت نگاه می‌کنند.

آقایی دیگر روشندل   نیز با اشاره به اینکه عدم همکاری بانک‌ها در اعطای تسهیلات بانکی به معلولان تمامی ندارد، تصریح کرد: نرخ سود بانک‌ها بسیار بالا است و تسهیلات 18 درصد برای جامعه معلولی کمرشکن است.

کوروش یوسفی عضو شورای شهر و رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر ساری گفت: مقوله مناسب‌سازی معابر شهری در شهرداری‌ها کم توجهی است.

وی با بیان اینکه شهرداری‌ها برای مناسب‌سازی فضای شهری برای معلولان در ابتدای راه هستند، تصریح کرد: هنوز موفق نشدیم در خرید خودروهای ویلچری اقدام کنیم.

نابینای ساروی نیز با اشاره به اینکه پروژه‌های بزرگ در ساری احداث و مناسب‌سازی نمی‌شود و شهرداری نابینایان نیست گفت: پیمانکاران داربست‌ها را در پیاده رو ایجاد و تردد در جاده برای نابینا خطرآفرین می‌شود.

وی با بیان اینکه عدم مناسب‌سازی در شهر ساری نباید سبب ایجاد تحصن نابینایان در شهر شود، تصریح کرد: مسئولان اصلا توجهی به جامعه نابینایی ندارند.

مادر روشندل کیاکلا نیز به همراه فرزند خود در این نشست حاضر شد و با اشاره به اینکه عدم بهره‌مندی از شغل معلولان چشمی باعث می‌شود تا گوشه گیر شوند، گفت: بسیاری از این افراد نمی‌توانند ازدواج کنند و حرف دل ما اولیا ایجاد شغل است.

دیگر مادر نابینای کلاردشتی با اشاره به اینکه مشکل معلمان رابط را در کلاردشت داریم، تصریح کرد: کتاب‌های نابینایان چاپ سال قبل در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته و کتاب‌های بریل در اختیار نابینایان کمتر در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه مشکل نابینایان با حضور مدیرکل بهزیستی باید بیان شود گفت: اقدامات شعاری نباید باشد و مشکل اصلی آنان کار و درمان است.

ابراهیمی مدیرعامل صندوق بیمه روستاییان و عشایری   نیز با اشاره به اینکه با اعتبارات دولتی نمی‌توان مشکلات جامعه نابینایان را برطرف کنیم گفت: در حوزه بیمه اجتماعی و درمانی این قشر آمادگی همکاری داریم.

وی با بیان اینکه نابینایانی که بیمه ندارند و با پرداخت پنج درصد از دفترچه بیمه اجتماعی روستاییان مثل سایر نهادهای دولتی استفاده کنند، گفت: بیمه اجتماعی روستاییان بسیار برای جامعه نابینایی موثر است.

بهمن صفری فعال رسانه ای، رئیس هیئت اسکواش در   نیز با اشاره به اینکه در حوزه ورزش می‌توانیم کمک کار نابینایان باشیم گفت: تلاش داریم مشکل ورزشکاران نابینا را از طریق این تریبون برطرف کنیم.

علی بابایی مشاور وزیر کار و مدیرکل سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی   نیز با اشاره به اینکه به دلیل عدم تعادل عرضه و تقاضا ایجاد شغل برای معلولان و نابینایان سخت است، گفت: مشکلات جامعه معلولان باید سبب پاسخگویی دقیق از سوی وزیر رفاه در مجلس محقق شود.

محمد حسن محمدی کیادهی مشاور عالی شهردار و عضو ادوار شورای شهر ساری نیز با اشاره به اینکه مناسب‌سازی فضای شهری در مرکز استان روی ریل اجرا قرار گرفته است، افزود: بسیاری از فضاهای تفریحی و پارک‌های ساری به صورت مناسب‌سازی معلولان صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه آیتم‌های مناسب‌سازی فضای عمومی برای معلولان از سوی شهرداری‌های   باید پیگیری شود، تصریح کرد: رسانه‌ها باید در بیان مشکلات جامعه معلولان و نابینایی بیشتر فعال شوند.

محمدی کیادهی با اشاره به اینکه بسیاری از مسئولان خواستار عدم برگزاری این نشست بودند، افزود: مسئولان باید در جهت حفظ و تکریم جایگاه نابینایان و معلولان گام‌های اساسی و غیرسیاسی بردارند.

گزارش از حسین قربانی

 /ح

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.