پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کیفیت و کمیت آب کشاورزی مازندران در حال کاهش

0

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی ساری و منابع طبیعی ساری گفت: باید به فکر تغییر الگوی کشت در مازندران باشیم و در کنار تغییر الگوی کشت باید سیستم آبیاری را تغییر داد.

محمدعلی بهمنیار در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه میزان آب در اختیار استان و نیز میزان مصرف آب در گیاهان مشخص است، افزود: باید به فکر تغییر الگوی کشت در مازندران باشیم و در کنار تغییر الگوی کشت باید سیستم آبیاری را تغییر داد. باید دقیقا و به صورت آمایشی این موضوع بررسی و پشتیبانی و اجرا شود.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری افزود: باید در تصمیم گیری نسبت به تغییر الگوی کشت به نکات فراوانی مانند تعداد زیاد کشاورزان و اشتغالزایی آنها و صرفه اقتصادی توجه شود.

وی یادآور شد: تغییر شیوه، پروژه تحقیقاتی خود را می‌خواهد و زمان بر بوده است. یکی از بزرگترین اشکال موجود در مازندران این است که زمانی در یک سال آب به وفور یافت می‌شود کنترل آن از دستمان خارج می‌شود و توجهی به آینده نمی‌کنیم.

بهمنیار افزود: امروز باید به مباحث کمیت و کیفیت آب در کشاورزی توجه شود. این دو مکمل همدیگر هستند. به آرامی به سمتی می‌رویم که هم کمیت از دست می‌رود و کیفیت نیز در حال کاهش است؛ در بحث کیفیت شوری آب در حال افزایش است، زیرا بیلان منفی آب زیرزمینی موجب شور شدن می شود.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری  خاطرنشان کرد: آب های سطحی که صنایع و کارخانه ها نیز وارد می کنند آسیب زننده است.

وی تصریح کرد: در استان مازندران باید به موضوع جابه جایی آب از شهری به شهر دیگر نیز توجه شود؛ انتقال آب به این صورت مشکلات اجتماعی به همراه دارد.

بهمنیار با اشاره به این که به دلیل خوش آب و هوا بودن مهاجرت به مازندران در حال افزایش است، گفت:این امر مشکلات فراوانی به همراه دارد حتی در آینده مردم این استان نسبت به تامین آب شرب نیز با مشکلات فراوانی رو به رو می‌شود. باید به این نکته توجه شود که بسیاری از کشورهای دنیا برنج را به صورت قطره‌ای آبیاری می کنند و در این روش صرف آب به نصف کاهش پیدا می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری یادآور شد: باید سطح زیر کشت را حفظ اما در شیوه آبیاری تغییر ایجاد کرد.

وی  با اشاره به اینکه ضعف های امروز موجود در بخش کشاورزی ضعف در مدیریت به کارگیری علم است، گفت: مسئولان باید سیستم مکانیزه کردن را در دستور کار خود قرار دهند اما زمان بر است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.