پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کمک ۱۰ میلیون دلاری دولت به نیروگاه زباله سوز ساری

0

 

پایگاه خبری چهاردانگه:رئیس شورای اسلامی شهرساری گفت: دولت تدبیروامید تاکنون۱۰ میلیون دلاربرای خرید تجهیزات نیروگاه زباله سوز شهر ساری اعتبار ارزی پرداخت کرد.

 

علیجان شمشیربند گفت : تا پایان سال جاری نیز قرار شده تا ۵ میلیون دلار دیگر اعتبار ارزی به شهرداری پرداخت کند.

وی میزان تعهد ارزی دولت برای خرید تجهیزات نیروگاه زباله سوز شهر ساری مرکز مازندران را حدود ۱۸ میلیون دلار اعلام کرد.

وی اضافه کرد : همچنین دولت درسال جاری ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار درقالب اسناد خزانه نیز برای اجرای این طرح پرداخت کرد و تا پایان سال جاری ۱۰۰ میلیارد ریال دیگر از این بودجه را دولت به شهرداری پرداخت می کند.

رئیس شورای شهر ساری گفت که در شرایط فعلی ۷۰ درصد از تجهیزات نیروگاه زباله سوز از خارج خریداری و به محل پروژه در ساری حمل شده است.

به گفته وی برای تامین ۳۰ درصد تجهیزات مورد نیاز دیگر نیز اعتبار مورد نیاز تامین شده که با بهره گیری از ضمانت نامه ، این تجهیزات در زمان پایان کار خریداری و وارد می شود.

شمشیربند پیشرفت فیزیکی ابنیه و محل قرارگیری نیروگاه زباله سوز این شهر را حدود ۴۰ درصد اعلام کرد و گفت که پیمانکار با سرعت در حال اجرای طرح است تا بتواند در موعد مقرر این پروژه را تکمیل و به بهره برداری برساند.

طبق گزارش استانداری مازندران با احتساب ۲۰۰ میلیارد ریال اسناد خزانه ، دولت تاکنون ۵۲۰ میلیارد ریال برای ساخت نیروگاه زباله سوز شهر ساری اعتبار پرداخت کرد.

* سال ۹۶ پایان ۱۲ سال انتظار
رئیس شورای اسلامی شهر ساری گفت که وعده ساخت نیروگاه زباله سوز ساری مرکز استان از حدود ۱۲ سال قبل داده شد، ولی با پیگری شورای اسلامی دوره چهارم و شهرداری شهر ساری و کمک مالی دولت طبق تعهد از سال ۹۲ رنگ اجرایی به خود گرفت.

شمشیربند افزود : دفن زباله یکی از مشکلات کشور به خصوص استان های شمالی کشور محسوب می شود وشهرهای مازندران درگیر این معضل هستند.

وی اضافه کرد : محل دفن فعلی زباله که با تایید دستگاه های مرتبط در یک دهه قبل پیش بینی شد، از راه ناچاری و نبود فضای مناسب بود و تلاش می شود تا این معضل بزرگ منطقه پشتکوه در سال ۹۶ با بهره برداری از نیروگاه زباله سوز رفع شود.

رئیس شورای اسلامی شهر ساری ظرفیت نیروگاه زباله سوز این شهر را ۴۵۰ تن در روز اعلام کرد که ۱٫۵ برابر ظرفیت آن بیشتر از تولید زباله فعلی شهروندان این شهر است.

شمشیربند افزود : با بهره برداری از این پروژه، پسماند می تواند درآمد پایداری را برای شهرداری ایجاد کند و شورای اسلامی شهر نیز از این پروژه حمایت می کند.

* ارتباط ترافیک شهر ساری به ناکافی بودن زیرساخت
رئیس شورای اسلامی شهر ساری کمبود زیرساخت ها ، نامناسب بودن مبلمان شهری ،نبود پیش بینی بلند مدت جمعیتی برای شهر مرکز استان را دلیل اصلی ترافیک این شهر به خصوص در مناطق مرکزی شهری دانست.

شمشیربند گفت که تاکنون شهرداری با ساخت زیرگذر، روگذر و ایجاد محدودیت ترافیکی تلاش کرد تا بخش زیادی از ترافیک موجود شهر ساری را کاهش دهد و تا حد زیادی در ترافیک مناطق جنوبی، شرقی و حتی شمالی شهر موفق عمل کرد.

وی اضافه کرد : برای کاهش ترافیک درمناطق مرکزی شهرساری نیز نصب ۸۰ دوربین نظارت تصویری در دست اجراست و با نصب این دوربین ها به نظر می رسد بخش زیادی از ترافیک بخش مرکزی شهر نیز رفع شود.

وی افزود : کاهش ترافیک شهری ساری صرفا بر عهده شهرداری و یا شورای اسلامی شهر نبوده، سایر دستگاه های عضو شورای ترافیک نیز باید در این حوزه به کمک مدیریت شهری درآیند.

* ضعف قانونی علت شهرفروشی برای کسب درآمد شهری

رئیس شورای اسلامی شهر ساری با تایید بخشی از درآمد شهری از محل تخلفات ساخت و ساز( ماده ۱۰۰) موسوم به شهر فروشی ضعف قانونی را علت اصلی چنین رخدادی اعلام کرده است.

شمشیربند اظهارداشت : براساس قانون برای متخلفان ساخت و ساز در کمیسیون ماده ۱۰۰ به اعضاء اجازه تخریب یا جریمه را داده و اعضاء نیز براساس مصلحت شهری و گاها جلوگیری از تنش اجتماعی جریمه را بر تخریب ترجیح می دهند.

وی برخی فشارهای بیرونی را نیز بر تصمیم اعضای این کمیسیون بی تاثیر ندانست.

وی اضافه کرد : به هر حال با این ضعف قانونی به نوعی شهرفروشی بردرآمد شهرداری ها تاثیر گذار خواهد بود و بهترین راهکار نیز تدوین قانونی مدون است.

* کارکرد شهری ۱۲ ساله در ساری بدون طرح تفضیلی

رئیس شورای اسلامی شهرساری بخشی از معضل فعلی این شهرمرکزاستان را دوری این شهر از طرح تفصیلی در یک دوره ۱۲ ساله دانست وگفت که طرح تفصیلی قبلی شهر ساری از سال ۷۳ برای یک دوره ۱۰ ساله تا سال ۸۳ بود و پس از آن تا سال ۹۵ به دلیل تصویب نشدن طرح تفصیلی کارها بدون برنامه انجام شد.

شمشیر بند افزود : با پیگری مدیران شهری طرح تفصیلی برای این شهر با معیارهای شهر سازی در سال جاری تصویب شد و به نظر می رسد این طرح هم نمی تواند نیاز این شهر مرکز استان را با گسترش شهرنشینی و جمعیتی تامین کند.

شهر ساری مرکز مازندران برطبق سرشماری سال ۱۳۹۰حدود ۳۰۰هزار نفر جمعیت داردو ۱۳ نفر عضو چهارمین دوره شورای اسلامی شهر هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.