پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کاهش 27 درصدی بارش باران طی دو سال گذشته در مازندران

0

محمدرضا رضوی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه بر اساس آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی وضعیت جوی استان مازندران از امروز ابری پیش‌بینی می‌شود، اظهار کرد: امروز شنبه سی ام بهمن آسمان استان ابری به  همراه بارش باران و برف در ارتفاعات وزش باد گاهی نسبتا شدید و کاهش محسوس دما در اواخر شب در سطح استان با کاهش ابر همراه است.

وی گفت: همچنین فردا یکشنبه آسمان صاف تا نیمه ابری بوده و از روز دوشنبه و سه شنبه آسمان استان صاف تا قسمتی ابری همراه با افزایش دما و در ارتفاعات با وزش باد گرم همراه است.

مدیرکل هواشناسی استان مازندران افزود: در روز چهارشنبه آسمان مازندران صاف تا نیمه ابری از اواسط روز با افزایش ابر، وزش باد و رگبار پراکنده پیش بینی می شود و در روز پنجشنبه و جمعه  هفته جاری آسمان نیمه ابری تا تمام ابری به ویژه در نیمه غربی استان همراه با بارش پراکنده و وزش باد و کاهش نسبی دما را شاهد هستیم.

مدیرکل هواشناسی مازندران خاطرنشان کرد: وضعیت بارش‌ها در استان مازندران نامناسب بوده و باید در ارتفاعات بارش باران خوب باشد به طوری که در سال گذشته میانگین دوره آماری ارتفاع ۵۰۰ تا هزار متر ۱۶ سانتیمتر و میانه و ارتفاع ۱۲۰۰ و ۱۵۰۰ متر به اندازه ۴۵ سانتیمتر برف نشسته بود و در این ارتفاع امسال تنها ۷ سانتیمتر بارش برف داشتیم.

رضوی افزود: در سال ۹۵ و ۹۶ مازندران ۲۷ درصد کاهش بارش را داشته است که مهم ترین دلیل کمبود بارش ها تغییر اقلیم نظام بارش ها است.

وی همچنین گفت: 1.5 درجه امسال افزایش دما داشتیم و در حال حاضر نبود برف بزرگترین چالش مازندران محسوب می شود و به دلیل اینکه خاک مازندران قابلیت نفوذ سختی دارد بارش در بالادست بسیار حائز اهمیت است و اگر این وضعیت ادامه یابد تابستان خشکی در انتظار این استان است.

مدیر کل هواشناسی استان مازندران همچنین در مورد بارور کردن ابرها اظهار کرد: به دلیل هزینه بسیار زیاد آن انجام بارور کردن ابرها امکان پذیر نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.