پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کاهش روزهای بارندگی در مازندران

0

دکترای اقلیم شناسی و عضو هئیت علمی دانشگاه مازندران گفت: روند کاهش روزهای بارندگی و میزان بارش در مازندران افزایش یافته است.

یدالله یوسفی در گفت و گو با ایسنا در مورد تغییر اقلیم خطه شمالی کشور گفت: بر اساس آمارهای بارشی روند بارش باران در کشور در حال کاهش است و این کاهش در مازندران نیز هم در تعداد روزهای بارندگی و هم میزان بارش افزایش یافته است.

وی افزود: در کل دنیا میانگین بارش800میلیمتر و در ایران این میزان 250میلیمتر است که در استان مازندران از شرق به غرب با افزایش بارندگی روبرو هستیم.

دکترای اقلیم شناسی و عضو هئیت علمی دانشگاه مازندران خاطرنشان کرد: با مطالعه روند کاهش نزولات جوی اقلیم شناسان به این نتیجه رسیدند که به مرور زمان در جاهای پربارش بارندگی ها افزایش یافته و در نقاط کم بارش بارندگی روندی نزولی داشته و این یعنی خشکسالی در مناطق خشک در حال افزایش است.

یوسفی گفت: ایران به دلیل قرار گرفتن در کمربند خشک با پدیده افزایش خشکسالی روبرو است و تغییرات اقلیم منجر به تغییر سیستم های آب و هوایی در آن می شود.

وی خاطرنشان کرد: عمده ترین بارش های استان مازندران به دلیل وزش بادهای غربی است که مهاجرت این بادها به عرض های بالاتر منجر شده تا این بادها کمتر به سمت استان مازندران بوزد و در نتیجه شاهد کاهش بارندگی هستیم.

دکترای اقلیم شناسی و عضو هئیت علمی دانشگاه مازندران افزود: بارش برف با میزان دمای سالانه ارتباط مستقیم دارد و با افزایش دما پدیده کاهش پدیده بارش برف رقم می خورد.



 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.