پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کاهش آب چاه‌های مازندران از ۱۲ لیتر به هفت لیتر/ هشدار کم آبی داده شده بود

0

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران گفت: کاهش هدرفت آب در شبکه‌های آب شرب راهکاری مهم در زمان کم آبی است.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، ابراهیم یخکشی در نشستی مشترک با مدیران آب شهری و روستایی مازندران که در سالن شماره یک استانداری مازندران برگزار شد اظهار کرد: میزان بهره‌برداری از آب‌های سطحی 2300 میلیون مترمکعب معادل ۶۷ درصد مصارف و میزان بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی 1100 میلیون مترمکعب معادل ۳۳ درصد مصارف است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران بیان کرد: 6 میلیارد متر مکعب میزان منابع آب استان است که 4.5 میلیارد مترمکعب آن آب سطحی و 1.5  میلیارد آن آب زیرزمینی است و 56 درصد از منابع مصرف شده و 87 درصد به کشاورزی وابسته است.

یخکشی با اشاره به اینکه ساخت ۱۰ سد در استان در دست مطالعه قرار دارد، بهسازی آب بندان ها را از جمله طرح ها برشمرد و ظرفیت آن را ۳۵۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و یادآور شد: با اجرای طرح های بهسازی، ظرفیت آب بندان ها باید به ۵۵۰ میلیون مترمکعب افزایش یابد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران با یادآوری این امر که چهار شبکه گلورد، البرز، هراز و مسیرکانال چالوس در دست ساخت است تصریح کرد: در موضوع آب شرب و صنعتی، تهیه طرح جامع آب شرب و 9 مجتمع آبرسانی شهری و روستایی با مشارکت آبفای شهری و روستایی، تغییر رویکرد تامین آب از آب زیرزمینی به منابع آب سطحی، کاهش هدررفت و تلفات و کاهش سرانه مصرف را داریم.

یخکشی، متناسب‌سازی الگوی کشت در مناطق کم‌برخوردار در شرق مازندران، کاهش استفاده از آب شرب برای مصارف غیرشرب و کاهش هدرفت آب در شبکه‌های آب شرب و صنعت را از جمله مهم‌ترین برنامه‌های سازگار با کم‌آبی عنوان کرد.

*432 پروژه نیمه تمام در بخش آب روستایی مازندران وجود دارد

مجید عبداللهی مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی مازندران نیز اظهار کرد: تغییراتی که در 15 سال گذشته در استان و کشور اتفاق افتاد، منجر به خشکسالی شده و برای جلوگیری از بحران صرفه جویی مردم را می طلبد.

وی با اشاره به این که  1403 دهنه چشمه و 20 هزار کیلومتر خط انتقال و شبکه و 420 ایستگاه پمپاژ در استان داریم افزود:417 هزار و 186 فقره انشعاب آب نصب شده و 496 روستا از آب شرب بهره مند شدند.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی مازندران افزود: اکنون 432 پروژه نیمه تمام در بخش آب روستایی در استان داریم که 380 میلیارد تومان اعتبار در این زمینه نیاز است.

عبدالهی تعداد مشترکان آب در استان را ۶۰۳ هزار و ۸۸۱ فقره اعلام کرد که شامل یک میلیون و ۵۹ هزار و ۸۰۴ آحاد می‌شود و یادآور شد: تعداد مشترکان روستایی نیز ۱۴۳ فقره است که شامل ۸۷ هزار و ۸۳۷ آحاد است.

وی با بیان این که تغییر اقلیم و بارش در استان داریم تصریح کرد: در گذشته کاهش بارش برف بود اما اکنون کاهش بارش باران داریم که نه تنها مخازن زیرزمینی تغییر نمی‌کند بلکه سطح آب زیرزمینی نیز کاهش پیدا کرده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی مازندران، سرانه تولید کل آب استان را   ۳۰۴ لیتر برای هر نفر در روز اعلام کرد و گفت: متوسط مصرف ماهانه هر مشترک خانگی 2301 مترمکعب و متوسط مصرف ماهانه هر مشترک 2406 مترمکعب است.

عبدالهی، سرانه مصرف آب خانگی را ۱۶۴ لیتر برای هر نفر در روز بیان کرد و یادآور شد: سرانه مصرف آب استان ۱۸۷ لیتر نفر در روز و سرانه مصرف واقعی آب با احتساب حجم آب هدررفت ظاهری ۲۴۲ لیتر نفر در روز است.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف آب روستایی ۲۱۶ لیتر نفر در روز است، خاطرنشان کرد: در مجموع 1650 روستا و آبادی تحت پوشش آبفای روستایی هستند.

مدیرعامل آبفار مازندران، ظرفیت تامین آب روستایی تولید شده در استان را 3700 لیتر بر ثانیه دانست و تصریح کرد: کل مخازن آب موجود ۹۲۶ مخزن، ۴۲۰ واحد ایستگاه پمپاژ، هفت واحد آزمایشگاه میکروبی، شش واحد آزمایشگاه فیزیکی‌شیمیایی و یک واحد آزمایشگاه سیار در استان وجود دارد.

عبداللهی ضمن بیان اینکه از سال ۹۲ تا سال ۹۵ ، ۱۶۰ پروژه آب روستایی افتتاح شد که ۴۹۶ روستا را تحت پوشش قرار داده است، ادامه داد: در حال حاضر ۴۳۲ پروژه نیمه‌تمام وجود دارد که به ۳۸۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی با اشاره به کاهش سطح آب‌های زیرزمینی گفت: آب چاه‌ها از ۱۲ لیتر به هفت لیتر و آب چشمه‌ها از سه لیتر به ۱.۵ لیتر کاهش یافته است.

*بیش از 1700 کیلومتر شبکه فرسوده  آبرسانی در استان مازندران وجود دارد

ذبیح الله ذاکری، مدیرعامل آب و فاضلاب شهری مازندران نیز در ادامه با اشاره به اینکه هشدار کم آبی را  پیش از این داده بودیم اظهار کرد: در سال گذشته با هزینه 5 میلیارد تومان دستگاه آب شیرین کن در گلوگاه مازندران نصب شد.

وی با اشاره به اهمیت کیفیت آب شرب افزود: یکی از مهم‌ترین برنامه ما در استان تامین آب با کیفیت است که وزارت نیرو بر این مسئله تاکید داشته، در این راستا هزینه‌های ما چندین برابر می‌شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری مازندران با بیان این که در حال حاضر بیش از 1700 کیلومتر شبکه فرسوده آبرسانی در استان داریم تصریح کرد: برای بازسازی این شبکه های فرسوده 340 میلیارد تومان نیاز است و سال گذشته 75 کیلومتر اصلاح شبکه انجام شد.

ذاکری از حفر 17 حلقه چاه برای جبران کمبود آب شرب، نصب 9 دستگاه سیستم‌های حذف آهن و منگنز برخی از اقدامات این شرکت در راستای مقابله با تنش آبی در استان خبر داد یادآور شد: مازندران استانی خاص بوده که به 58 شهر و سه میلیون شهروند و مسافر در استان خدمات ارائه می‌دهد که ضرورت دارد مطالعات جامع آب شرب و صنعت استان و تعیین برنامه و سیاست‌های تامین آب شرب شهری، روستایی و صنعتی استان تا سال 1440 برای مهار آب‌های سطحی و تامین آب شرب در اولویت باشد.  

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری مازندران ادامه داد: سال گذشته اعتبار  آب و فاضلاب شهری مازندران 135 میلیارد تومان بوده که 55 درصد تخصیص یافت و اکنون بیش از 40 میلیارد تومان بدهی این شرکت به پیمانکاران است.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.