پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

وجود 170 هکتار بافت فرسوده در شهر نور، رویان و چمستان

0

علی شادمان فرماندار نور در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه حدود 75 هکتار از 875 هکتار مصوب در شهر نور را بافت های فرسوده تشکیل داده است، اظهارکرد: این بافت فرسوده حدود 10 درصد از بافت شهری را در بر گرفته است.

وی با بیان اینکه بافت های فرسوده در شرایط وقوع زلزله بسیار آسیب پذیر است، تصریح کرد: باریک بودن راه های عبور و مرور، عدم خدمات دهی مطلوب و نبود استحکام کافی در بناها مهم ترین چالش های بافت فرسوده است.

فرماندار نور با اشاره به اینکه برای جلوگیری از حوادث، استحکام بناها در حوزه های شهرسازی باید مدنظر باشد،افزود: در گذشته ساماندهی بافت های فرسوده به صورت نظام مند نبوده و مردم خود اقدام به نو کردن منازل و استحکام بنا می کردند اما اکنون دولت با طرح های تشویقی که در نظر گرفته بر ضرورت انجام این کار تاکید داشته است.

وی با اشاره به اینکه بافت های فرسوده در شهر نور دارای قدمت های متفاوت است، گفت: با توجه به قدمت بالای برخی بناها این سازه ها در هنگام طوفان، باران های سنگین و زلزله بسیار آسیب پذیر خواهند بود و جان و مال مردم را به خطر می اندازد، از این رو به شهروندان توصیه می شود با گرفتن تسهیلات اعطایی از سوی دولت در جهت بازسازی طرح های فرسوده اقدام کنند.

35 هکتار بافت فرسوده در رویان

احمد توکلی شهردار رویان  نیز در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه حدود 35 هکتاراز 400 هکتار مساحت شهر رویان در بافت فرسوده قرار گرفته است، اظهار کرد: بافت فرسوده شهر رویان حدود 8 درصد از بافت شهری را تشکیل می دهد که در مرحله اول در راستای اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری شناسایی شد.

وی افزود: با انتخاب مشاور ذیصلاح و تهیه طرح و با هماهنگی سایر ادارات و دستگاه های ذی مدخل در این موضوع بر اساس شرح وظایفی که از طرف رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی به دستگاه ها ابلاغ شد، ساماندهی بافت فرسوده در حال انجام است.

شهردار رویان با اشاره به مشکلات بافت فرسوده گفت: تشکیل بافت های فرسوده معمولا در اراضی ریز دانه با تراکم بالا و به صورت خود جوش یا ارگانیک با عرض معابرنامناسب است که متاسفانه خدمات رسانی به این املاک و بناها به دلیل عرض گذرپایین و دسترسی های سخت در مواقع حوادثی چون حریق، زلزله و یا بلایای طبیعی با مشکلاتی مواجه خواهد بود و امداد رسانی به کندی پیش خواهد رفت.

توکلی راه برون رفت از مشکلات بافت فرسوده را اجرای طرح بازآفرینی شهری مبتنی برشرح وظایف و خدماتی که برای دستگاه ها دیده شده دانست و خاطرنشان کرد: با اجرای طرح بازآفرینی شهری و با نوسازی و بازسازی بافت فرسوده، سازه های جدیدی مبتنی بر استاندارد های لازم شکل خواهد گرفت که باعث برطرف شدن بسیاری از مشکلات شهری می شود.

وی ساماندهی بافت فرسوده را کارپرهزینه و پر چالش عنوان کرد و گفت:با بازآفرینی محله ای که دارای بافت فرسوده است یقینا شاهد ایجاد فضاهای خدماتی بهتر خواهیم بود که  حتی ممکن است آن محل با وجود چنین امکاناتی جذب گردشگر کند.

توکلی با اشاره به تفاوت بازآفرینی شهری در شهرهای که دارای بافت قدیمی و سنتی هستند، اظهارکرد: بازآفرینی در شهرهای تاریخی به معنی تخریب آن نیست و باید ارزش تاریخی بناها مدنظر قرار گرفته شود.

*60هکتار بافت فرسوده در چمستان

غلامرضا چمن آرا شهردار چمستان نیز در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه در بازآفرینی شهری باید برنامه ها به صورت مدون باشد، اظهارکرد: در بازآفرینی شهری باید خواسته ها و مطالبات مردم لحاظ شود.

وی تصریح کرد: حدود 60 هکتار بافت فرسوده از 330 هکتارشهر چمستان را در برگرفته است که این مقدار 18 درصد مساحت شهری را در برداشته است.

شهردار چمستان در ادامه عدم نقدینگی شهرداری را یکی از دلایل عدم ساماندهی اجرای بافت فرسوده دانست وافزود: بافت های فرسوده شهر چمستان با شکل گیری چندین روستا در سال 1370 عمدتا به قبل از تاسیس شهرداری و به هسته روستایی این شهر باز می گردد.

چمن آرا ادامه داد: عدم دسترسی مناسب و بافت های پرتراکم در هنگام بحران موجب آسیب پذیری بیش از بیش این گونه بافتهای فرسوده خواهد شد.

وی مساعدت مالی  و تشویقی توسط دولت و حتی دادن مجوزهای رایگان در بافت های فرسوده را از راهکارهای مناسب در بازآفرینی شهری عنوان کرد و گفت: شهرداری برای تشویق مردم در جهت بهسازی بافت های فرسوده شهرچمستان اقداماتی چون پروانه‌های تشویقی و تخفیف عوارضات در قبال تعریض و تراکم های تشویقی را در دستور کار قرار داده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.