پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نخبگان و دانشجویان مهم‌ترین سرمایه‌های انسانی برای توسعه پایدار

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، نخبگان و استعدادهای برتر نقش و تاثیر بسزایی در توسعه همه جانبه داشته و می توانند زمینه های پیشرفت و تعالی را برای جامعه فراهم کنند. برای اینکه بتوانیم به توسعه پایدار دست یابیم باید از ظرفیت های بالای نخبگان در استان مازندران بهره لازم را گرفته و در مسیر رسیدن به پیشرفت های مختلف از این ظرفیت ها استفاده کرد.

*دکتر علوی با یک بیوگرافی شروع کنیم؟

هادی علوی متولد ۱۳۴۴ از روستای معلم کلا و در حال حاضر ساکن شهر آمل هستم. فارغ التحصیل دکترای داروسازی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران؛سال ۶۵ تربیت معلم شهید رجایی بابل در رشته تجربی قبول شده و با گذراندن مقطع کاردانی وارد آموزش و پرورش شدم.هم زمان با تحصیل کار م می کردم و با شرکت دوباره در کنکور پزشکی دانشگاه شهید بهشتی قبول شدم.سال ۷۶ بعد از اتمام تحصیل به آموزش و پرورش بازگشتم و در دو دبیرستان مشغول تدریس درس شیمی شدم و سال ۷۷ مسئولیت مدیریت هنرستان و دانشکده فنی و حرفه ای محمودآباد را برعهده گرفتم و ۱۲ سال تمام به عنوان رئیس دانشکده، عضو هیئت علمی و استاد در دانشکده مشغول  خدمت رسانی بودم.

*ازشروع کار دانشکده فنی و حرفه ای بگویید؟

دانشکده فنی و حرفه ای از سال ۷۵ در شفیت عصرهنرستان فنی شهید کلانتری محمودآباد شروع به کار کرد. فضاهای متفاوت بین هنرستان و دانشکده باعث شد تا تصمیم بگیرم محیط هنرستان را از دانشگاه جدا کنم. دانشکده نیاز به یک مکان فنی و تخصصی و مستقل داشت. روبه روی دانشکده نفت مکانی را تهیه و بعد از ۶ ماه تعمیر و بازسازی آنجا با کمک مردمی و با وجود مشکلات پیش رو برای عدم جداسازی دانشکده و هنرستان و همچنین گرفتن  مجوزدانشکده فنی و حرفه ای برای محمودآباد پایه دانشکده فنی و حرفه ای را در محمودآباد  بنا نهادم.

*از فعالیت های آموزشی خودتان بگویید؟

سه کتاب با نام های شیمی عمومی، بیوشیمی در ورزش و مکمل های ورزشی نوشته و دارای ۲۰ مقاله پژوهشی و علمی هستم ؛ در آموزش و پرورش به عنوان معلم و ریاست هنرستان شهید کلانتری، ریاست دانشکده به مدت ۱۲ سال، عضو هیئت علمی دانشکده فنی و استاد دانشگاه در رشته تربیت بدنی بودم.

*دانشگاه فنی و حرفه ای به چه میزان می تواند در توسعه مازندران موثر باشد؟

دانشکده فنی و حرفه ای در تدریس دروس از دانشگاه های دیگر یک پله بالاتر بوده و اجرای کار عملی بیشتری دارد اما این مشکل بیکاری را در جامعه حل نمی کند. باید دولت در این زمینه تصمیمات جدی گرفته و کار و عمل را با یکدیگرعجین کند. متاسفانه امروزه اساتید ما هنوز کار اجرایی بلد نیستند و این از ضعف های ما بوده که باعث می شود دانشجو نتواند پروژه کاری خوبی در سطح جامعه ارائه دهد.مانند این که دانشجوی مکانیک فارغ التحصیل شود و نتواند در محیط جامعه یک ماشین ساده را تعمیر کند.

*مشکلات پیش رو در بخش صنایع و عدم ارتباط با دانشگاه در چیست؟

تا زمانی که دانشگاه در کنار صنایع قرار نگیرد و صنعت در کارهای کوچک و بزرگ خویش از دانشگاه استفاده نکند نمی توان ارتباطی بین آن دو برقرارکرد، و گامی به سوی توسعه برداشت. استفاده از پتانسیل بالای دانشجویان قطعا گامی مهم در پیشرفت توسعه استان است در صورتی که ادارات و نهادها و صنعت با دانشگاه همسو باشند.

*چه عواملی باعث ارتقا و کیفیت بالاتر فارغ التحصیلان و دانشجویان دانشکده فنی خواهد شد؟

اول به کارگیری افراد با تجربه که در بازار کار می کنند صرفا همه اساتید نباید تحصیلات دانشگاهی در مقطع دکتری یا کارشناسی ارشد رشته فنی داشته باشند گاهی یک دیپلم بازاری می تواند در عرصه فنی و عملی آموزش های خوبی را به دانشجویان داشته باشد. دوم عجین شدن دانشگاه و صنعت برای برون رفت مشکلات از سطح جامعه و سوم خود دانشجو که بیکاری را در سطح جامعه دیده و سرخورده شده است.

استفاده از ظرفیت های نخبگان و دانشجویان به عنوان سرمایه های انسانی کشور می تواند گامی بلند در مسیر توسعه پایدار باشد. دستیابی به توسعه همه جانبه و پایدار می تواند از طریق به وجود آمدن اعتماد بین صنایع و دانشگاه ها شکل گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.