پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نامه سرگشاده یک شهروند چهاردانگه ای به استاندار مازندران

0

اختصاصی پایگاه خبری چهاردانگه: نامه سر گشاده یک شهروند  چهاردانگه ای به استاندار مازندران در آستانه حضور در بخش چهاردانگه به منظور افتتاح پروژه‏های عمرانی

بسم ‏الله‏ الرحمن ‏الرحیم
محضر شریف مهندس اسلامی استاندار محترم مازندران
با عرض سلام و تحیات الهی
در خبرهای غیررسمی و شبکه های اجتماعی، خبر حضور جنابعالی و مدیران استانی و شهرستانی در بخش چهاردانگه در روز دوشنبه 16 بهمن 1396 به منظور افتتاح پروژه های عمرانی روستایی را شنیده و خوانده ام.
ضمن ابراز خرسندی انتصاب حضرتعالی به عنوان یک مدیر توانمند ملی در عالی‏ترین پست دولتی استان مازندران را تبریک گفته و به رسم ادب و مهمان نوازی مردمان نواحی کوهستانی مقدم شما را به بخش محروم و مظلوم چهاردانگه گرامی داشته و به عنوان یک شهروند چهاردانگه ‏ای رنجنامه ‏ای از حال و روز این دیار را با علم به اینکه مشکلات فراوان و منابع محدود (تکیه کلام مسئولین محترم به منظور توجیه و سرپوش گذاشتن بر بی ‏عدالتی) تقدیم می‏ کنم و پژواک صدای مردم محروم و مظلوم چهاردانگه را تقدیم شما می‏دارم و به رفع مشکلات مردم و بهبود شرایط زندگی و محرومیت زدایی در ایام صدارت شما در استان مازندران امیدواریم.

در مقدمه لازمست گفته شود که چهاردانگه، پهناورترین بخش از بخش‏های شش‏ گانه شهرستان ساری با داشتن سه دهستان پشتکوه، چهاردانگه و گرماب و96 روستا و بیش از 80000 نفر جمعیت (ساکن و مهاجر) نزدیک به 1500‏کیلومتر مربع وسعت داشته و دارای ظرفیت‏های پیدا و پنهان طبیعی و خدادادی و نیز مردمان با ‏استعداد و سختکوش و توانمند در زمینه های گوناگون می ‏باشد که این ویژگی‏ها آن را از دیگر بخش‏های مرکز استان متمایز می ‏سازد و شهر کیاسر، مرکز بخش چهاردانگه در 65 کیلومتری جنوب ساری مرکز تصمیم گیری استان واقع شده است؛ و باید بگویم که اغلب مسوولان شهرستانی و استانی و حتی ملی از این ظرفیت‏های چهاردانگه آگاهی داشته و دارند و در خوشبینانه‏ ترین حالت از منافع آن به نفع مردم استان مازندران بهره ‏ها بردند و می ‏برند. با این حال اما مسوولان در حل محرومیت و مشکلات چهاردانگه نه تنها وقعی نمی ‏گذارند که روز ‏به‏ روز بر محرومیت آن اثرگذار بوده و معدود مدیرانی هم که به قصد خدمت در حل معضل منطقه گام بر می‏ دارند یا تخریب می‏ شوند و یا با مانع تراشی، آنان را به بن بست می‏ رسانند.

جناب آقای استاندار!
مردم چهاردانگه برای حفظ تمامیت ارضی کشور چه ایثارگری‏ هایی که در طول 8 سال دفاع مقدس و پس از آن نکردند . تقدیم 210 شهید و هزاران ایثارگر و جانباز و آزاده شاهد این مدعاست و حضور چشمگیر آنان در تمامی عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و ملی نشان از وفاداری مردم ولایت‏مدار این دیار به نظام مقدس جمهوری اسلامی و ایران عزیز بوده و به راستی این مردم سزاوار بی‏ مهری ‏های مسوولان ، که به زبان مردم را ولی نعمت خود می ‏نامند اما در عمل کمترین توجهی به آنان ندارند نیستند.

جناب آقای مهندس اسلامی!
حتما در بازدید از بخش چهاردانگه وقت جنابعالی محدود می‏ باشد و شاید نتوانید عمق محرومیت منطقه را ببینید؛ اما بنده بعنوان کسی که 25 سال از دوران خدمتم را در این منطقه سپری نموده و اندک زمانی نیز مسئولیت بخش را بر عهده داشته و بر ظرفیت‏ها و محدویت‏ها و محرومیت‏هایش اشراف کامل دارم، آنچه را بیان می ‏دارم از سر آگاهی و واقعیت و صداقت می باشد و دردی هست که خود لمس کرده‏ ام و ذره ای سیاه ‏نمایی یا بزرگ‏نمایی در گفته ‏هایم نمی ‏باشد.

جناب آقای استاندار!
خواسته ‏های برخی از روستاهای بخش چهاردانگه اکنون فقط برای زنده ماندن است ، نه برای رفاه و آسایش بیشتر! که از حداقلی آن نیز برخوردار نیستند!
روستاهای منطقه نرم آب‏ دوسر (از ایلال تا بالاده و واوسر و روستاهای زکریاکلا، کمرکلا، و …) در دهستان چهاردانگه به علت نداشتن جاده دسترسی مناسب آن هم چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی سخت در تنگنا قرار دارند. چقدر زجر آور است که بگویم مردم روستاهای چهاررودبار و کمرکلا از داشتن یک دهنه پل سیمانی بر روی رودخانه که از آن رفت و آمد ایمن کنند 40 سال باید انتظار بکشند و این پروژه! هنوز به بهره‏ برداری نرسیده باشد و چه دردناک است که بخاطر مشکلاتی کوچک، مردم برخی از روستاها تا 100% مهاجرت نموده و روستاها خالی از سکنه شده‏ اند، ضمن اینکه راه روستاهایی با وجود فاصله‏ ی 4 کیلومتری از جاده اصلی، هنوز خاکی می ‏باشد .
باید خون گریست که شهرستان ساری و سایر شهرهای مازندران و حتی استان سمنان از منابع شن و ماسه این منطقه بهره ها می ‏برند اما برای مردم روستاهای چهاردانگه جهت مرمت جاده های خاکی آنان مجوز صادر نمی ‏شود یا هفت‏ خوان رستم را برای چند کامیون ماسه باید طی کنند و حتی سال گذشته رئیس قبلی سازمان محیط زیست کشور سرکار خانم ابتکار شخصاً در جاده بالاده حضور یافته و از برداشت شن در گوشه ای از این منطقه جلوگیری کردند و این جاده که می‏ بایست به امیدی برای مردم تبدیل شود،بر اثر برف و باران دوباره نابود شده است!

در بخش آب آشامیدنی اگرچه در سال‏های اخیر کارهایی انجام شده اما هنوز نیمی از روستاهای چهاردانگه از آب آشامیدنی بهداشتی کافی بی‏ بهره یا کم بهره ‏اند!
در بخش آب کشاورزی نمی‏ دانم آیا از خسارات وارده به زمین‏های کشاورزی چهاردانگه چیزی به اطلاع شما رسانده شده یا خیر؟ چقدر دلم برای مردم روستاهای زلم، ادرو، توسه، سنور، گلجاری، لسفرم، کنتا، ازنی، پاجا، و … می‏ سوزد که با اندک محصول کشاورزی خود امرار معاش کرده و دست به سوی کسی دراز نمی ‏کنند و در سال زراعی گذشته زمین‏های کشت آنها با بی ‏توجهی مسئولان بر مدیریت منابع آبی یا به زیر کشت نرفته و یا بازده محصول آنها به شدت افت کرده وبعضا” بی ثمر مانده و کشاورز بیچاره‏ به امان خدا سپرده شد.

جناب آقای مهندس اسلامی!
بخش چهاردانگه و دهستان پشتکوه که اکنون میزبان شماست، در سال 1374 میزبان مقام معظم رهبری بوده و با دستورات ویژه معظم ‏له اندکی غبار محرومیت از سر و روی آن زدوده شد. پشتکوه منطقه ‏ایی است با پتانسیل بسیار بالا از حیث کشاورزی، صنعتی (اعم از مدرن و سنتی) و گردشگری (داخلی و خارجی) که می‏تواند تحول بزرگی در منطقه و حتی شهرستان ساری ایجاد نماید و تاکنون نه تنها در رونق و توسعه آن گامی برداشته نشده که از سال 1384 در کمال ناباوری و تاسف شورای تامین استان این دهستان را به زباله دان شهرستان ساری و شهرهای همجوار تبدیل نموده است.
انتقال روزانه 500 تُن زباله شهرستان ساری به دهستان پشتکوه و مرتفع ترین مکان شهرستان ساری در کنار پارک ملی شاهدژ منجر به اعتراض به حق مردم دهستان پشتکوه و به تبع آن اهالی چهاردانگه گردید که با پا‏درمیانی مدیرانی که نزد مردم محبوبیتی داشتند دعوت به آرامش شدند و در همان سال 1384 قول دادند که حمل و دپوی زباله در این منطقه فقط برای مدت شش ماه و جهت پیداکردن مکان مناسب در اطراف ساری می‏ باشد اما بد عهدی و دروغگویی مسوولان، اکنون به بیش از 12 سال رسیده و اکنون دیگر جان و حیات مردم که با آب و هوای سالم سخت تهدید و به نومیدی از زندگی و نیز بی اعتمادی به مسوولان استانی و شهرستانی به ویژه شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر ساری و دیگر مسوولان تبدیل شده است.

آقای استاندار!
اگر چه محبت مردم فهیم چهاردانگه به ویژه دهستان پشتکوه به حقیر بیش از اندازه بوده، اما باید بگویم شرمنده مردم مهربانی هستم که آنان را بعد 12 سال به صبوری دعوت نمودم و آنان نیز با نجابت و مهربانی به حرف فرزندشان گوش دادند؛ با این استدلال که شهردار ساری و معاونان آنان قول آماده سازی کارخانه زباله سوز را در جلسات متعدد شورای تامین استان تا پایان دی ماه 1396 داده بودند؛ قولی که مردم چهاردانگه اگر چه باور نداشتند اما قبول نمودند و بعید است این قولهای پیاپی مسوولان عملی شود.

استاندار گرامی!
یقینا با من هم باورید که هوش مردم مناطق کوهستانی مازندران بسیار بالاست و بارها وعده‏ های توخالی مسوولان مازندران و ساری را شنیدند و سکوت کردند و اکنون پاسخی نداریم تا به آنها بدهیم و دیدیم که شهرداری ساری به مصوبات شورای تامین استان و حتی به وعده‏ها و تعهدات خود وقعی نگذاشت و کماکان با وعده‏ های توخالی، زمان می‏ خرد و با این کار جیب پیمانکاران را از پول مردم پر می‏ کند. شوربختانه اراده ‏ای هم برای ساخت کارخانه زباله سوز نیست و به بهانه های واهی و پوچ کماکان بر مردم چهاردانگه می‏ تازند.
به زعم مردم، زباله و سود حاصل از آن تبدیل به مافیایی گردیده که عده ‏ایی منفعت طلب نمی‏ خواهند دست از این منفعت میلیاردی بکشند و جان و سلامتی مردم و نیز حفظ محیط زیست برای این رانت‏خواران ارزشی ندارد. کافیست تحقیق بفرمایید چه پیمانکارانی در امر زباله میلیاردر شدند که به نان شب خود محتاج بودند. اکنون آب، خاک، محیط زیست، دامها و حیوانات اهلی و وحشی و مهمتر از همه جان مردم چهاردانگه در معرض خطر جدی قرار گرفته است .
از آب دهستان پشتکوه آزمایش گرفته شد و نتیجه برای مراجع ذیصلاح ارسال گردید اما هیچ پاسخی دریافت و واصل نگردید.

جناب آقای مهندس اسلامی!
سوگند یاد نموده بودم به مردم راست بگویم ولو اینکه موجبات عزل مرا را فراهم آورند و بدون دریافت نظر کارشناسی هم سخنی نگویم و اینگونه نیز عمل نمودم اما اگر مردم به همه شک و تردید داشته باشند و همه ما و مسئوولان را دروغگو بنامند سرزنشی بر آنان روا نیست.
گرچه ممکن است عده‏ ایی فرصت طلب با اهداف سوء سیاسی درصدد تخریب دولتمردان در شبکه های مجازی و رسانه‏ های در اختیارشان باشند ولی غالب مردم و جوانان خوب و با شعور چهاردانگه که هر کدام می‏توانند یک شهر یا استان را مدیریت نمایند با مسئولان بخش چهاردانگه، شهرستان ساری و استان مازندران برای حل این مشکل اساسی همراهی نمودند ولی دریغ از اراده ای که این صداقت را پاسخگو باشد.

جناب آقای استاندار!
به نظر نگارنده صبر مردم بخش چهاردانگه به ویژه مردم دهستان پشتکوه دیگر به سر آمده، و در صورت تعلل و بی‏ توجهی مداوم شاید اتفاقاتی رقم بخورد که دیگر نه از تاک نشان ماند و نه از تاکنشان! همانگونه که در سالهای گذشته نیز بارها شعله ‏های اعتراض و خشم مردم را دیدیم و آن را با تدبیر بزرگان بخش و وعده‏ های پوچ مسوولان فرو نشاندیم. شاید بار دیگر هیچ کدام از اینها چاره‏ ساز نباشد و دیگر مردم به کسی اعتماد نکنند.

جناب استاندار مازندران معزز !
شما اکنون پروژه ‏هایی را در منطقه به بهره‏ برداری می ‏رسانید که به نظر بنده بخش اعظم آن از خودیاری مردم و یا از منابع در اختیار آنان بوده است! ما اهالی چهاردانگه ناسپاس نیستیم و سپاس فراوان نیز داریم ولی عدالت اقتصادی و اجتماعی اقتضا و حکم می ‏کند که پروژه ‏های بزرگتری با رویکردی فراگیر با دستان مبارک عالی‏ترین مقام استان به بهره برداری برسد و این پروژه‏ های کوچک توسط مسوولان بخش به بهره برداری برسد و خدمت شما گزارش گردد و صد البته حضور دوره ‏ای شما در چهاردانگه مایه دلگرمی مردم است .
به عنوان مثال در روستای لسفرم در همین بخش چهاردانگه، فردی خیّر سدی با هزینه کاملا شخصی به مراتب عظیم تر از پروژه هایی که اکنون قرار است افتتاح و بهره برداری گردد برای کشاورزان این روستا احداث نمود
بدون اینکه مراسم افتتاحیه‏ ای برگزار گردد و یا تقدیر و تشویقی از سوی مسئولان انجام گیرد، مورد بهره ‏برداری قرار گرفت.

در پایان جناب آقای مهندس اسلامی استاندار گرامی مازندران!
همه این مشکلاتی که برشمردم با دلسوزی و همت شما و تخصیص بودجه ویژه‏ ی مناطق محروم و با دستان پینه‏ بسته کشاورزان و دامداران و صنعتگران چهاردانگه‏ ای حل خواهد شد؛ اگر مشکل زیر ساختی جاده کیاسر و راه‏های روستایی چهاردانگه حل گردد، قطعاً مهاجرت معکوس مردم را در پی خواهد داشت و فرزندان ما ناچار نیستند چرخ اقتصادی استان سمنان را بچرخانند تا زندگی خود را تأمین کنند! در غیر اینصورت خالی از سکنه شدن منطقه در آینده نه چندان دور – هم‏چنان که اکنون نیز بیش از نیمی از مردم چهاردانگه مهاجرت کرده ‏اند – امری محتوم می‏ باشد.
در زمان تصدی مسوولیت اینجانب در بخش چهاردانگه، در جلسه شورای بخش و در حضور شوراهای اسلامی و دهیاران منطقه به یکی از نمایندگان محترم مردم ساری در مجلس شورای اسلامی عرض نمودم واقعاً اگر به توسعه منطقه می ‏اندیشید و اگر اعتقادی به خدمت به مردم منطقه و به تبع آن رفع محرومیت آن دارید، کافیست زنگ چهاربانده نمودن جاده ساری – کیاسر را (که راه مواصلاتی استان مازندران به استان‏های  شرقی و مرکزی کشور می ‏باشد) را در مجلس به صدا در آورید! بدون تردید با جذب سرمایه ‏گذاران ضمن ایجاد اشتغال پایدار، مشکلات و معضلات و محرومیت از رخ چهاردانگه زدوده خواهد شد. این جاده که حضرتعالی به زودی قصد آمد و شد از آن را دارید به لحاظ غیراستاندارد و حادثه خیز بودن، پاسخگوی وسایل نقلیه امروز ما نیست و تبدیل به قربانگاه گشته است.
مردم چهاردانگه امید و انتظار دارند که شما همانند استانداران قبلی راه بی مهری به چهاردانگه را در پیش نگیرید و بسیار امیدوارند با پیگیری حضرتعالی و توجیه اقتصادی طرح‏های عمرانی و جاده ‏ای برای مدیران استانی و وزیر محترم کشور و ریاست محترم جمهوری در سفر استانی، زبان مردم ما باشید تا نشان افتخار سازندگی و خدمتگزاری به محرومان را به گردن شما آویزند و از دعای خیرشان بهره مند شوید.

 

والسلام علیکم و رحمت ‏الله و برکاته
سید‏محمدحسین سلطانی
14 بهمن 1396

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.