پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

میزان دسترسی دختران به آموزش و پرورش هم‌اندازه پسران شد/ تفویض اختیار به مدارس از مهرماه

0

وی با اشاره به اینکه ایران جزء معدود کشورهایی است که باید به این پیشینه کهن خود ببالد که سابقه آموزش و پرورش رسمی آن به بیش از ۱۰۰ سال برمی گردد، افزود: شتاب آموزش و پرورش پس از پیروزی انقلاب برای گسترش کمی و کیفی افزایش یافت به طوری که تمام شاخص ها در ابعاد کمی نشان از گسترش مطلوب آن می دهد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: امروز در صحنه بین المللی با افتخار مطرح می کنیم که نرخ تحت پوشش دانش آموزان ابتدایی به مرز ۱۰۰ درصد نزدیک شد که این رقم در سال های آغازین انقلاب ۵۸ درصد بود و امروز به ۹۸ درصد رسید و حتی در برخی از نقاط کشور کلاس با یک دانش آموز نیز تشکیل دادیم.

بطحایی با بیان اینکه میزان دسترسی دانش آموزان دختر به آموزش و پرورش به اندازه پسران شد، گفت: بیش از دو سوم نیروی انسانی در آموزش و پرورش دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر هستند و این در مقابل سایر دستگاه ها بالا بوده و شاخص خوبی است که به دلیل تلاش گذشتگان در آموزش و پرورش به این دستاوردهای خوب رسیدیم.

وی با اشاره به اینکه با وجود این همه دستاوردهای کمی و کیفی که  به دست آمده است هنوز راه برای رسیدن به هدف و نقطه مطلوب باز است، خاطرنشان کرد: قطار آموزش و پرورش در مسیر حرکت خود با موانع مزمنی روبرو است.

وزیر آموزش و پرورش  مسائل این وزارتخانه را بسیار پیچیده و عدیده عنوان کرد و یادآور شد: بسیاری از مسائل قدیمی بوده و باز شدنش سخت و پیچیده شده است.

بطحایی ادامه داد: با وجود تلاش دولت و مجلس بخش عمده ای از اعتبارات صرف پرداخت حقوق و مزایا به کارکنان شده، این عدد ۹۹ درصد از بودجه های استانی را شامل می شود که البته در سال ۹۷ برای اولین بار در ۶ سال گذشته این رقم به کمتر از ۹۸ درصد رسید و این یعنی مسیر بهتر از قبل شد.

وی گفت: وجود این شرایط موجب ناامیدی نمی شود چرا که آموزش و پرورش دارای چنان ظرفیت بالایی است که برای عبور از این مسائل گسترده و پیچیده راهی پیدا می کند.

این مسئول با بیان اینکه امروز تا زمانی که مدرسه و مدیریت مدرسه به عنوان رکن اصلی تعلیم و تربیت مورد توجه نباشد هیچ تحولی صورت نمی‌گیرد ، خاطرنشان کرد: بنابراین بحث مدرسه محوری به عنوان رکن اصلی تعلیم و تربیت باید جایگاه خود را پیدا کند و این مهم ترین هدف وزارت در دولت دوازدهم است.

بطحایی تاکید کرد: مدرسه به عنوان جایی که بتواند تحول ایجاد کند باید شایستگی لازم را به دست آورده و روی پای خود بایستد همچنین باید بتواند برای مسائل عدیده قدرت تصمیم گیری داشته باشد و خودش در موضوعات متعدد با توجه به ظرفیت هایی که دارد تصمیم گیری کرده و مشکلات را برطرف کند.

وی افزود: چهار برنامه سنجش صلاحیت و شایستگی مدیران مدارس، وسعت بخشی به دامنه انتخاب مدیران، سنجش وضعیت  مدارس و تفویض اختیار به مدارس از مهرماه امسال اجرا می شود.

بطحایی با بیان اینکه برنامه آموزش و پرورش در دولت دوازدهم در سند تحول تغییر مسیر برای حل مساله است، تاکید کرد: اصل مهمی که در مدیریت تغییر نام می‌برند همان شکستن مقاومت در برابر تغییر است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: از مهر امسال دو ساعت از برنامه درسی را در اختیار مدرسه و معلم گذاشتیم تا بر اساس چارچوب خاص، محتوا تعیین کنند و بر اساس نیاز منطقه این محتوا انتخاب می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.