پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ملاحظه کاری‌هایی که در گزارش برخی ناظران معدن می‌شود!

0

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن مازندران گفت: از ۱۱۷ معدن فعال مازندران، تنها ۷۰ معدن مسئول فنی دارد.

هادی حمیدیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه قانون ایجاد نظام مهندسی در سال ۸۰ توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، اظهار کرد: نظام مهندسی معدن رسماً از سال ۸۱ فعالیتش را آغاز کرد و تاکنون شش دوره هیئت مدیره در این نهاد روی کار آمده‌اند.

وی، هدف نظام مهندسی را ارائه خدمات و ایمنی بخش به معادن معرفی کرد و گفت: تمامی فعالیت‌های معدنی باید بر اساس خدمات مهندسی صورت گیرد چون نبود ایمنی در معادن موجب روز حوادث دلخراش و غیر قابل جبرانی می‌شود که گاهی اوقات مانند اتفاق معدن یورت دامنه کشوری به خود می‌گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه ذخایر معدنی تجدید ناپذیر، انفال و جزئی از بیت المال محسوب می‌شوند، یادآور شد: معدن دارانی که پروانه بهره برداری معدنی دارند در واقع مالک معدن نیستند بلکه این محدوده را از دولت اجاره کرده‌اند.

حمیدیان در ادامه تاکید کرد: معدن یکی از مشاغل کاملاً تخصصی است که فرآیند کشف تا استخراج باید بر اساس دستورالعمل‌های فنی و مهندسی صورت گیرد از این رو نظام مهندسی معدن از طریق کارشناسان فنی که در معادن دارد بر نحوه فعالیت مهندسی معادن نظارت دارد.

* ضرورت واگذاری نظارت و بازرسی معادن به نظام مهندسی معدن

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان مازندران با اشاره به اینکه وظیفه نظام مهندسی معدن نظارت بر عملکرد فعالیت مهندسی معادن از طریق کارشناسان فنی عضو سازمان است، اظهار کرد: نظارت و بازرسی از معادن به طور کامل به نظام مهندسی معدن واگذار نشده است، تنها ابزار نظام مهندسی معدن کارشناسان فنی هستند که در معادن بر نحوه عملکرد مهندسی معدن نظارت دارند.

وی با اشاره به ماده دو و چهار قانون معادن قانون که نظارت و بازرسی از واحدهای معدنی را به وزارت صنعت و معدن واگذار کرده است، گفت: در ماده ۳۴ ذکر شد که وزارت صنعت و معدن می‌توانند با عقد قراردادهایی فعالیت‌های نظارتی و بازرسی خود را به نظام مهندسی‌ها ارجاع دهند.

وی با بیان اینکه در چند سالی که نظارت و بازرسی از معادن به نظام مهندسی واگذار شد حوادث کمتری رخ داد، تصریح کرد: طی دوره‌ای نظارت بر معادن به شرکت‌های مشاور واگذار شده بود که عملکرد مناسبی مهندسی معادن نداشتند و موجب بروز حوادث متعددی در معادن شده بودند.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان سازمان صنعت و معدن باید از توانایی نظام مهندسی معدن استفاده بیشتری ببرند، اظهار کرد: هزار و ۵۰۰ نفر از فارغ التحصیلان مقاطع مختلف دانشگاهی رشته‌های اکتشاف، استخراج، مکانیک سنگ، زمین شناسی با گرایش‌های مختلف، متالوژها و نقشه بردارها عضو نظام مهندسی معدن مازندران هستند که تاکنون به حدود ۴۰۰ نفر با درجه بندی یک تا سه پروانه اشتغال اعطا شده است.

حمیدیان در ادامه با بیان اینکه معادن بسته به بخشنامه وزارت صنعت و معدن و بر اساس ذخایر و استخراج سالانه به چهار درجه تقسیم می‌شوند، اظهار کرد: درجه کارشناسان فنی که در فرآیند اکتشاف تا بهره برداری معادن مشغول به فعالیت هستند باید بالاتر از درجه معدن محل مأموریت آنها باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن مازندران با بیان اینکه تعداد اعضای نظام مهندسی معدن در مازندران نسبت خوبی دارد به طوری که به عنوان نظام درجه دو کشور شناخته می‌شود، تصریح کرد: نظام مهندسی مازندران دارای بیشترین عضو با مدرک دکتری و کارشناسی ارشد بوده و از نظر جایگاه پروانه اشتغال جز استان‌هایی قدیمی است چون معادن زغال سنگ مازندران جز اولین معادن زغال سنگ کشور محسوب می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن مازندران با بیان اینکه قانون تکلیف کرده که حقوق مسئول فنی معدن توسط بهره بردار پرداخت شود، اظهار کرد: این اقدام به نفع نظارت درست بر معادن نیست؛ وقتی حقوق کارشناس فنی که باید بر فعالیت معدن نظارت داشته باشد برعهده بهره بردار است یقیناً کارشناس فنی را بر اعمال دستورالعمل‌ها سردرگم می‌کند و باعث نارضایتی آنها شده است.

حمیدیان درباره مشکلات مسئولان فنی معادن گفت: در شرح وظایف نظام مهندسی معدن عنوان شده که تمامی اموری که در یک معدن انجام می‌شود طبق شرح وظایف مسئول فنی است و باید پاسخگو باشد اما باید دستمزدش را از بهره بردار دریافت کند.

وی در ادامه گفت: اگر مسئول فنی متوجه مشکلی در فعالیت مهندسی معدن شود به دلیل اینکه حقوقش را از بهره بردار می‌گیرد ناچار است در گزارش به نظام مهندسی ملاحظه کاری کند جالب اینجا است که معادن علاقه‌ای به کارشناس فنی ندارند و دنبال بهانه هستند تا عذر کارشناس فنی را بخواهند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان مازندران در زمینه معضلات مسئولان فنی گفت: نظام مهندسی کشور دستورالعملی مبنی بر آنکه «بهره بردار دستمزد کارشناس فنی را به نظام مهندسی معدن پرداخت کرده و هنگامی که کارشناس گزارش خود را اعلام کرد حقوقش را از نظام مهندسی دریافت کند» مطرح کردند که وزارت صنعت و معدن مانع اجرای این طرح شد چون بهره برداران برای تعلیق این طرح به وزارت خانه فشار وارد کردند، در عین حال به دنبال پرداخت حقوق مسئولان فنی از نظام مهندسی معدن هستیم تا آنان در کیفیت کارشان مؤثر باشد.

فارغ التحصیلان معدن نیازمند توجه معدن داران

حمیدیان با اشاره به اینکه نظام مهندسی معدن هزار و ۵۰۰ عضو دارد در حالی که ۲۴۸ معدن در مازندران فعال است، اظهار کرد: با توجه به تعداد تحصیل کنندگان معدن و نیز تعداد معادن، اگر هر معدنی پنج مهندس معدن را جذب کند کل مهندسان معادن مشغول به کار می‌شوند اما معدن داران نسبت به جذب نیروی متخصص بی توجه هستند.

وی با بیان اینکه اگر بخشی از فعالیت‌های معادن را به فارغ التحصیلان رشته‌های مربوط به معدن ارائه شود برای ۳۰۰ نفر اشتغال زایی خواهد شد، تاکید کرد: بسیاری از این معادن می‌توانند در بخش فنی از فارغ التحصیلان رشته‌های مربوط به معدن استفاده کنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان مازندران با اشاره به اینکه بهره برداران معادن شن و ماسه، مسئولان فنی را از روی ناچاری نگه داشته‌اند و به مسائل فنی و ایمنی توجهی ندارند و مسئول فنی را مزاحم می‌دانند، اظهار کرد: از ۱۱۷ معدن فعال استان ۷۰ معدن مسئول فنی دارند. عدم جذب مهندسان معدن موجب شده تا رشته مهندسی معدن نیز از دور خارج شود به طوری‌که دانشگاه‌های آزاد و غیر انتفاعی به مدت ۴ سال است که در رشته معدن پذیرش دانشجو نداشته‌اند و با ادامه این روند یقیناً در زمینه اشتغال فارغ التحصیلان معدن در آینده دچار مشکل خواهیم شد.

حمیدیان با بیان اینکه تعداد معادن تولید کننده شن و ماسه استاندارد در مازندران بسیار اندک است و این معادن هم به دلیل عدم نظارت پیوسته در بیشتر مواقع، تولیدات غیراستاندارد دارند، اظهار کرد: باید در ارتباط با استانداردسازی مصالح ساختمانی در سطح معاونت عمرانی استانداری جلساتی برگزار شود تا وظیفه هر بخشی مشخص شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن مازندران، استانداردسازی مصالح ساختمانی به خصوص شن و ماسه را یکی از مهم‌ترین مشکلات ساخت و ساز استان دانست و تاکید کرد: طی سال‌های گذشته پیگیری‌های فراوانی انجام شد تا استاندارد سازی مواد معدنی در مصالح ساختمانی به طور واقعی و تخصصی انجام شود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.