پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

فیلم: مستند قدیمی « مختاباد »،روایتی از سنت ترازگیری در قلعه سر

1

مستند بسیار زیبا و قدیمی « مختاباد » فیلمی محصول سال ۱۳۸۱ به نویسندگی و کارگردانی سید حسین مرتضوی کیاسری است که روایت گر یکی از سنت های قدیمی مردم با صفای روستای قلعه سر است.

این فیلم مستند روایت گر سنت قدیمی « ترازگیری » است. تراز گیری سنتی قدیمی از اهالی با صفای روستای قلعه سر بخش چهاردانگه است که در آن در روز خاصی از سال در اواخر بهار و اوایل تابستان همه ی چوپانان و مال داران این روستا با جمع شدن در جایی به اسم « بنه » به سرپرستی یکی از ریش سفیدان و معتمدان محل که در آن روز خاص به او « مختاباد » می گویند، با دوشیدن گوسفندان هر یک از چوپانان و اندازه گیری آن میزان استفاده و بهرمندی هر یک از چوپانان از مراتع را در یک سال مشخص می کنند.

در روز ترازگیری اکثر اهالی که اکثراً مردها هستند به بنه می روند و در این سنت قدیمی شرکت می کنند. کودکان و نوجوانان روستا نیز با حضور در این مراسم علاوه بر بازی و تفریح با یکدیگر با این سنت آشنا شده تا ادامه دهنده راه این سنت قدیمی باشند.

چوپانان روستای قلعه سر در این روز بعد از فارغ از شدن از کار ترازگیری و در پایان آن با ذبح کردن یکی از گوسفندان و درست کردن کباب همه از آن تناول می کنند تا یک روز سرنوشت ساز و مهم را به ایان برسانند.

این مستند زیبا توسط فریبرز مهدی نژاد کیاسری که اکنون تدوین و میکس مستند های آقای مرتضوی کیاسری را نیز بر عهده دارند برای پایگاه خبری چهاردانگه ارسال شده که از ایشان تشکر و قدردانی می کنیم.

 

عوامل این مستند زیبا به شرح زیر می باشد:

نویسنده و کارگردان: سید حسین مرتضوی کیاسری                       تهیه کننده: سید مصطفی مرتضوی کیاسری

تصویر برداران: تقی قاسمور، حسین توسلی، فردین شیری            دستار تهیه: جواد کردان

صدابردار: مهدی رزاقی                                                                  دستیار کارگردان: عباس زارع دورابی

گوینده متن: بهروز رضوی                                                              موسیقی و آواز: حسین شریفی ، مجتبی شریفی

تدوین، صداگذاری، و میکس: عبدالحسین حسینی                         تکنسین فنی: محمد پوریان

حمل و نقل: سید تقی زارع

 

دانلود: زمان ویدئو : ۲۵:۲۱ | حجم ویدئو : ۴۳٫۶۷ مگابایت

 

1 نظر
  1. اصغری می گوید

    صدای اقای رضوی فوق‌العاده‌ست.

    کاش راجب واژه مختاباد کمکی توضیخ می‌دادید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.