پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

محیط بانی که برای نجات طبیعت جان داد/ دغدغه ای به نام«زیست بوم»

0

محیط‌بانان از جان و خانواده خود می‌گذرند تا به حیات‌وحش جان بخشند و در این راه تا پای جان رفته‌اند، همان‌گونه که شهید اردشیر امینی جان شیرینش را فدا کرد.

هنوز محیط‌بانان مازندرانی خاطره همکار فقید و شهیدشان اردشیر امینی را که در حین مأموریت موردحمله ناجوانمردانه دو شکارچی غیرمجاز قرارگرفته بود، فراموش نکرده‌اند.

همکار شهید امینی از آن روز تلخ می‌گوید: به‌اتفاق شهید امینی برای گشت و کنترل منطقه اعزام‌شده بودیم و متوجه یک دستگاه موتورسیکلت شدیم که به سمت خودرو ما می‌آمد و بناگاه خودروی ما را به رگبار و گلوله بستند و در این حادثه، شهید امینی بی‌هیچ گناهی و ناجوانمردانه به شهادت رسید.

اشک امانش نمی‌دهد آخرین خاطره‌اش از شهید امینی، تبسم و لبخند نشسته بر لبانش است و هنوز احساس می‌کند که همسرش در مأموریت به سر می‌برد و آرزو دارد روزی به خانه بازگردد.  شهید امینی یکی از حدود ۲۰۰ محیط‌بانی است که جانش را فدای طبیعت و حیات‌وحش کرده است، مردی که آرامش را به سکوت شبهای سرد کوهستان هدیه کرد و روزها می‌گذرد و او نیست تا بر دل صخره‌های کوهستان پا نهد.

در بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از مناطق حیات‌وحش، تنها ۲۰۰ محیط‌بان فعالیت می‌کند که دغدغه همیشگی‌شان حفظ حیات‌وحش است و در آرزوی روزی هستند تا هیچ موجودی، شکار نشود این درحالی است که در کشور به ازای هر شش هزار هکتار یک محیط بان فعالیت می کند..

محیط‌بانان مازندران حتی در کهن‌سالی و بازنشستگی دغدغه صیانت از طبیعت و زیست‌بوم شکننده استان رادارند و پرفسور نصرت‌الله صفاییان که از سال ۱۳۵۲ به همراه همسرش در آموزشگاه عالی محیط‌زیست و سازمان محیط‌زیست فعالیت کرده است، در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: من و همسرم هر دو اکولوژیست و محیط‌بان هستیم و جای‌جای طبیعت ایران را پا نهاده‌ایم.

این محیط‌بانان ادامه می‌دهد: دوستی ما با طبیعت و محیط‌بانان یک‌روزه و دوروزه نیست و به بیش از ۴۰ سال برمی‌گردد و تمام طبیعت و بیابان‌های ایران را وجب‌به‌وجب پا گذاشتیم و قلبمان برای زیست‌بوم ایران می‌تپد.

در سالهای اخیر، حضور و فعالیت مردم و انجمن‌های مردم‌نهاد برای صیانت از طبیعت و حیات‌وحش گرم‌تر و پررنگ‌تر شده است و در این راستا، اولین انجمن همیاران جنگل با عنوآن‌همیاران جنگل هیرکانی در یک روستای سوادکوه شکل‌گرفته است.

فیروزه محمدی از بانیان انجمن همیاران جنگل هیرکانی سنگده نیز می‌گوید: سه سالی است که کارمان را شروع کردیم و اولین انجمنی هستیم که از دل روستای چهارهزارنفره برای حراست از طبیعت و حیات‌وحش فعالیت خود را آغاز کرده‌ایم.

امیدواریم روزی فرارسید که مردم با طبیعت مهربان‌تر برخورد کنند

وی زباله، شکار غیرمجاز، تخریب طبیعت و دست‌اندازی نسبت به زیست‌بوم را ازجمله دغدغه‌های محیط‌بانان بیان کرد و گفت: امیدواریم روزی فرارسید که مردم با طبیعت مهربان‌تر برخورد کنند.

 عضو هیئت‌علمی دانشگاه وین اتریش که خود را یک محیط‌بانان می‌داند، زیست‌بوم مازندران را حساس و شکننده می‌داند و بحث نجات سرزمین را برای حراست از طبیعت حساس ایران مطرح می‌کند.

پرفسور عطاءالله قبادیان بابیان اینکه طبیعت و زیست‌بوم با تهدیدهای زیادی مواجه است، پدیده ریزگرد را ازجمله تهدیدهای نوظهور می‌نامد و ادامه می‌دهد: ریزگردها پیام‌آور مرگ و نیستی هستند و مازندران نیز به‌زودی با آن مواجه می‌شود.

وی مسئله نجات سرزمین را امری مهم دانست و عنوان می‌کند: با آلودگی منابع، مرگ و نیستی مواجه هستیم و باید برای نجات سرزمین تلاش کنیم.

درحالی‌که محیط‌زیست مازندران این روزهای با تهدیدهای فراوانی مواجه است، تنها یک خبر می‌تواند تاحدی کام محیط‌بانان و دوستداران حیات‌وحش را شیرین کند و آن‌هم جشن تولد ۱۲ گوساله مرال در پناهگاه حیات‌وحش سمسکنده است.

همزمان با روز محیط‌بانان، جمعی از کودکان مازندران به همراه محیط‌بانان حیات‌وحش سمسکنده برای ۱۲ گوساله مرالی که امسال در این پناهگاه متولدشده‌اند، جشن تولدی برپا کرده‌اند. مرال های سمسکنده که نسلشان روبه فزونی است بازمانده مرال ها و گوزن زرد ایرانی هستند که نسلشان رو به فزونی است و به اعتقاد محیط‌بانان باید برای صیانت از آن دست‌به‌دست هم داد.

درحالی‌که طبیعت وز یست بوم مازندران با مشکلات عدیده‌ای مواجه است، محیط‌بانان و طبیعت دوستان آرزو دارند که مردم با طبیعت مهربان‌تر باشند و تخریب، شکار غیرمجاز، انباشت زباله، دست‌اندازی به عرصه‌های طبیعی و غیره کاهش یابد.

منبع : مهر – علیرضا نوری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.