پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مایه سرافکندگی است که ده‎ها بشکه نفت را بفروشیم و یک کیت آزمایشگاهی وارد کنیم

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه ، قاسم جان‌بابایی امروز در پنجمین جشنواره تحقیقاتی طبری و تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه‌های قطب یک آمایش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در سالن همایش مصباح دانشگاه پیامبر اعظم(ص) ساری برگزار شد، اظهار کرد: برای اینکه ببینیم تا چه اندازه در تحقیقات پزشکی و در مسیری که طی کرده‎ایم، موفق بوده‎ایم؛ باید نقش آن را در حل مشکلات حوزه سلامت و محصولاتی که به‎دست آمده است، جست‎وجو کنیم.

 

وی با بیان اینکه سه ضرورت مهم در بخش تحقیقات و فناوری مورد نظر است که باید در کنار هم باشند، افزود: مطالعات کلینیکال، اپیدمیولوژیک و ترجمان دانش(trans leasion) اگر در کنار هم قرار بگیرند، می‎توانیم در پژوهش حرفی برای گفتن داشته باشیم.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه پژوهشگران نیاز به زیرساخت‌های فیزیکی مناسب برای انجام تحقیقات خود دارند، خاطرنشان کرد: البته برای رسیدن به یک محصول کاربردی نیاز به اصلاح فرآیند داریم، زیرا در یک فضای کوچک نیز می‎توان به موفقیت دست یافت.

 

این مسؤول با اشاره به اهمیت ریجستری یا ثبت اطلاعات در مراکز درمانی به‎عنوان یکی از زیرساخت‎های مهم پژوهش گفت: گاهی برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب نیاز به بررسی مطالب ثبت‎شده داریم، البته اکنون ثبت بیماری تالاسمی، سرطان، بیماری‎های التهابی و MS تلاش‌هایی در مازندران صورت گرفته اما باید سرعت بیشتری به‎خود بگیرد.

 

جان‎بابایی با بیان اینکه باید اندکی از مسائل مالی فاصله بگیریم و برای رسیدن به دستاوردهای پزشکی به‌واقع به‎سمت تحقیقات برویم تا بتوانیم یک نیاز جامعه پزشکی را رفع کنیم، خاطرنشان کرد: مایه سرافکندگی است که ده‌ها بشکه نفت را می‎فروشیم تا تنها یک کیت یا لوازم پزشکی را وارد کشور کنیم، لذا سرمایه‎گذاری در بخش پژوهش باید بیشتر شود.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: مسؤولان اجرایی باید بستر لازم را برای تحقیق و پژوهش در محققان علوم پایه و تکنسین‎ها آماده کنند و آنها را روی ریل تحقیق قرار دهند و البته نباید در ابتدا طرح‎های سخت را به آنها بسپاریم بلکه این روند باید به‎مرور زمان شکل بگیرد.

 

وی بیان کرد: راه‌اندازی مجموعه‎هایی مانند «کوهورت» که به مطالعات آماری می‎پردازد، برای تحقیقات آینده بسیار حائز اهمیت است و باید در کنار این‎دست تحقیقات، به پژوهش‎هایی که منجر به تولید محصول یا ثروت در کشور شده و ما را در بسیاری از بخش‎ها بی‎نیاز می‎کند، بیشتر ارزش بدهیم.

 

جان‎‎بابایی با اشاره به موفقیت‎های دانشگاه علوم پزشکی مازندران در بخش تحقیقات و فناوری گفت: در مجموع، پژوهش‎ها و تحقیقات این دانشگاه در مقایسه با سایر دانشگاه‎ها به نسبت تعداد هیأت علمی، ۱٫۵ برابر بیشتر از دیگر دانشگاه‎های کشور است اما به همین مقدار قانع نیستیم زیرا می‎دانیم که توانایی محققان در این خطه از کشور بیش از این است./فارس

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.