پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ماهیان خزری گرفتار تیرغیب!

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، با وجود این‌که افزایش ۲۱ درصدی صید ماهی را در سبد صیادان  داشته‌ایم اما خطر کاهش ماهیان خزر در سال‌های آتی وجود دارد، آلودگی بیش از حد رودخانه‌ها به ویژه کم آبی آن ها در زمان تخم ریزی ماهی، فاضلاب شهری و رهاسازی به رودخانه‌ها باعث می‌شود تا رودخانه‌های سرشار از آلودگی میکروبی باعث کشتار ماهیان در داخل دریا شوند.

*صید 340 تن ماهی استخوانی از دریای خزر

ولی الله محمدزاده مدیرکل شیلات مازندران در گفت و گو با ایسنا با بیان این‌که از ۱۵ مهرماه سال جاری ۵۴ تعاونی پره و حدود ۴ هزار صیاد تور خود را در دریای خزر از رامسر تا منطقه میانکاله پهن کردند، اظهار کرد:  تاکنون ۳۴۰ تن ماهیان استخوانی به ارزش ۸.۵ میلیارد تومان صید شده و میانگین صید هر کدام از این تعاونی‌های پره تقریبا معادل ۶.۵ تن بوده است.

وی با بیان این‌که ۹۵ درصد صید ماهیان استخوانی تا به امروز ماهی کفال و ۵ درصد آن سایر گونه‌هاست،خاطرنشان کرد: تجزیه و تحلیل آمارها نشان می‌دهد که در سال جاری در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته حدود ۲۱ درصد رشد ماهیان استخوانی را داشته‌ایم.

مدیرکل شیلات مازندران گفت: براساس سنوات گذشته غالبا در دو ماه  ابتدای صید ماهی کفال با درصد بالا اما از اواسط دی و به ویژه بهمن و اسفند به دلیل شرایط اقلیمی و دمای آب، عکس این موضوع بوده و ماهی سفید بیشتر از کفال صید می‌شود.

محمدزاده با اشاره به این‌که پیش‌بینی شده که امسال وضعیت صید شرایط خوبی را برای صیادان رقم بزند، تصریح کرد: درسنوات گذشته تکثیر بچه ماهی سفید، کپور و ماهیان خاویاری را در دو مرکز شهید رجایی ساری و شهید باهنر کلاردشت داشتیم.

*ایجاد ۲۴ مکان تکثیر طبیعی ماهیان در مازندران

وی با بیان این‌که مشارکت بسیار خوب جامعه صیادی مازندران ایجاد ۲۴ مکان تحت عنوان شیپ گذاری یا تکثیر طبیعی ماهیان سفید و کپور را فراهم کرده، تاکید کرد: این فرصت باعث شد تا به صورت طبیعی ماهیان تکثیر شده و راهی رودخانه‌ها و دریا شوند که می‌تواند در افزایش میزان صید و رونق بخشیدن به سبد صید صیادان بسیار موثر باشد.

مدیرکل شیلات مازندران در ادامه با اشاره به این‌که در استان‌های شمالی فقط مازندران است که موضوع شیپ گذاری و تکثیر طبیعی را با مشارکت صیادان پیگیری می‌کند، تصریح کرد: امیدواریم در سال‌های آتی دو استان همجوار نیز به این موضوع پرداخته و ما شاهد افزایش آبزیان بوده و سبد صیادی ما پررونق‌تر شود.

*برخورد قانونی با فروشندگان ماهیان خاویاری

محمدزاده با بیان این‌که یگان حفاظت از آبزیان ما فعال است، گفت: صیادان غیرمجاز به شکل‌های گوناگون در پهنای دریا در حال صید بوده و سعی بر این داشته تا با پوشش دادن بیشتر مناطق با آن‌ها مقابله کنیم.

وی در مورد فروش آلات صیادی غیرمجاز در برخی از فروشگاه‌ها گفت: با فروشندگان این آلات و فروشندگان غیرمجاز ماهیانی چون خاویار در بازار آزاد نیز برخورد قانونی خواهد شد.

*بیمه صیادان در حال پیگیری است

محمدزاده با اشاره به اینکه از دو منظر بیمه صیادان در حال پیگیری است، یادآورشد: ابتدا بر اساس مصوبه دولت که در سفرهای استانی سنوات گذشته داشته‌اند، قرار شد نرخ پرداختی بیمه صیادان از ۲۷ درصد به ۱۷درصد کاهش یابد، به نوعی آن مصوبه ۱۰ درصد را از محل هدفمندی یارانه‌ها پرداخت کند و ۱۷ درصد را صیادان واریز کنند.

وی ادامه داد: سازمان شیلات نیز اقدام به بیمه تکمیلی صیادان کل کشور کرده که تا کنون 10 هزار صیاد را تحت پوشش قرار داده است.

مدیرکل شیلات مازندران با اشاره به این‌که به دنبال این بوده که بتوانیم صیادی را جزو مشاغل سخت و زیان‌آور قرار دهیم، تصریح کرد: با توجه به این‌که  صیادان از ۱۵ مهر ماه تا اردیبهشت ماه سال بعد در حال کار هستند با اجرای این مصوبه  این قشر می‌توانند به جای ۳۰ سال کار با ۲۵ سال کار بازنشسته شوند.

*تقسیم‌بندی ماهیان موجود در دریای خزر از نظر ارزش اقتصادی

حسین رحمانی دانشیار گروه شیلات دانشگاه علوم کشاورزی و منابع  طبیعی ساری نیز در گفت و گو با ایسنا، با بیان این‌که ماهیانی که در دریای خزر وجود داشته و به خصوص از نظر اقتصادی ارزشمند هستند به دو دسته تقسیم می‌شوند، اظهار کرد: دسته اول آنها ماهیان کوچ رو یعنی ماهیانی که با هدف تولیدمثل وارد دریای خزر می‌شوند مانند ماهی سفید و ماهیان خاویاری هستند.

وی افزود: زمان مهاجرت این ماهیان بسته به تولید مثل آنهاست، یعنی از اواخر اسفند ماه اوج مهاجرت آن ها به رودخانه‌ها شروع می‌شود و در حال حاضر این نوع ماهیان را در دریا نداریم.

رحمانی خاطرنشان کرد: نوع دوم ماهیانی مانند کفال هستند که جابجایی‌هایی را با هدف تغذیه‌ای انجام می‌دهند؛ این ها در این فصول به سواحل نزدیک تر شده و تا اوایل بهمن ماه بیشترین صید این ماهیان را داریم.

استاد دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به این‌که از آنجایی که ماهی سفید می‌تواند کالای لوکس سبد صیادی باشد خود دارای دو نوع نژاد بهاره و پاییزه است، تصریح کرد: از گذشته‌های دور نیز تفاوت صید نژاد پاییزه به مراتب بسیار کمتر از نژاد بهاره بوده است.

رحمانی افزود: از 30 سال گذشته نیز که بازسازی ذخایر اتفاق افتاده و شیلات گونه‌های مولد را صید، تکثیر و پرورش داده و دوباره به رودخانه‌ها فرستاد، تمامی این تلاش‌ها برای نژاد بهاره اتفاق افتاده و به همین خاطر ماهی سفید پاییزه را کمتر صید می‌کنیم.   

*سدهای لاستیکی، آلودگی رودخانه‌ها و صیدغیرمجاز از عوامل تاثیرگذار در کاهش ماهیان خزر

وی با اشاره به این‌که در بسیاری مواقع هدف کاهش صید بررسی نشده است، گفت: آلودگی رودخانه، دریا و احداث سدهای لاستیکی می‌تواند از عوامل تاثیرگذار کاهش صید باشد، به علاوه صیدهای غیرقانونی نیز می‌تواند منجر به کاهش ماهیان شود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: تعداد صیادها و صیدگاه‌های پره ما بیشتر از ظرفیتی بوده که در دریا وجود دارد و این می‌تواند از عمده مشکلات کاهش ماهیان خزری باشد.

وی تصریح کرد: ماهی یک منبع تجدیدپذیری بوده که ممکن است پس از مدت زمانی به صفر برسد پس باید برای جلوگیری از کاهش آن برنامه ریزی مدون صورت گیرد.

*صید مکانیزه جایگزین صید سنتی شود

محمد قاسمی یکی  از صیادان با سابقه خزر در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: صید ماهیانی چون سفید و کفال نسبت به سال‌های گذشته بسیار کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: اکثر ماهیان غیر از ماهی کفال تخم ریزی را در رودخانه انجام می‌دهند و آلودگی رودخانه‌ها باعث از بین رفتن بچه ماهی‌ها می‌شود.

قاسمی با بیان این‌که در کل دنیا صید ماهی به روش مکانیزه انجام می‌شود و ما هنوز به روش سنتی در حال صید ماهی هستیم، تصریح کرد:در صید مکانیزه بچه ماهیان دیگر در تور صیادان قرار نمی‌گیرند اما در روش سنتی ماهیانی که هنوز به سن زاد و ولد نرسیده‌اند صید می‌شوند که همین باعث کاهش جمعیت ماهیان می‌شود.

*قیمت‌های امروز ماهی سر به فلک کشیده است

این صیاد و  ماهی فروش با اشاره به این‌که  قیمت ماهی کفال سال گذشته از ۸ هزار تومان شروع و تا سایز بزرگ ۳۰ هزار تومان بود، یادآور شد: اما امسال قیمت‌ها از ۳۰ هزار تومان شروع شده و تا ۱۰۰ هزار تومان هم به فروش می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: ماهی سفید اگر باشد ثانیه‌ای به فروش می‌رسد، قیمت یک کیلوی آن از ۱۲۰ هزار تومان شروع شده و تا ۲۷۰ هزار تومان در سایز کوچک است، اگر سایز بزرگ باشد تا ۵۰۰ هزار تومان نیز فروخته می‌شود.

گزارش از: بهناز مقدس خبرنگار ایسنا مازندران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.