پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مافیا «آشغال» روند احداث نیروگاه‌ زباله سوز را کُند می‌کنند/ تاخیر 5 ساله در اجرای طرح‌ تفکیک زباله از مبدا

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:   ساماندهی زباله یکی از معضلات جدی استان مازندران است به طوری که تولید روزانه بیش از 3 هزار تن زباله و انتقال آن به محیط زیست شکننده استان مازندران موضوعی نیست که به راحتی به‌توان از کنار آن گذشت و اگر رسانه‌های استان مازندران هر روز درباره معضلات زباله خبر، گزارش و مصاحبه منتشر کنند بسیار کم است.

حجم زباله‌های تولیدی استان در ایام پیک مسافر به دو تا سه برابر شرایط عادی هم می‌رسد.

دقیق‌ترین اطلاعات در ارتباط با وضعیت پسماند استان مازندران و مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد، در اختیار شیدالله مهدوی مدیر بازیافت استان مازندران است.

طرح تفکیک زباله از مبدا مدتی است که با آمدن اسلامی استاندار مازندران رونق گرفت و در مصاحبه با شیدالله مهدوی آخرین اقدامات برای ساماندهی پسماند در مازندران را از ایشان پیگیری کردیم.

مهدوی با اعلام اینکه در حال حاضر در حوزه پسماند در سه حوزه مشغول فعالیت هستیم، گفت: طرح تفکیک زباله از مبدا، ساماندهی مراکز دفن زباله و در نهایت هم سایت‌های زباله‌سوز و واحدهای تولید کمپوست در برنامه کاری قرار دارد.

وی خاطر نشان کرد: از سه هزار تن زباله تولیدی استان در روز حدود 68 تا 75 درصد زباله تر هست  و بستگی به شهرها دارد، در ایام تابستان میزان زباله به دو برابر شرایط فعلی می‌رسد، با توجه به اینکه تناژ زباله استان بالا هست، برای طرح هدف جامع پسماند استان 9 شهر تعریف شده است.

مدیر موسسه  بازیافت  استان مازندران ادامه داد: براساس برنامه چهار کارخانه زباله‌سوز و پنج کارخانه کمپوست در استان باید به بهره‌برداری برسد تا زباله‌های استان به سامان برسد که براساس برنامه غیر از ساری و نوشهر دو کارخانه دیگر در قائم‌شهر و آمل هم باید ایجاد شود.

وی درباره جزئیات ساماندهی زباله در استان از شرق مازندران شروع کرد و گفت: تکمیل و بهره‌برداری از کارخانه کمپوست در شرق استان در دستور کار است، کارخانه کمپوست شرق استان با 250 هزار تن باید فعالیتش را ادامه بدهد که در حال حاضر با 100 هزار تن در حال بهره‌برداری است و بنا داریم که از همه ظرفیت آن استفاده شود.

مهدوی ادامه داد: احداث کارخانه زباله‌سوز ساری هم در دستور کار است که کارفرما آن شهرداری ساری است و در حال حاضر از روند احداث کارخانه زباله‌سوز ساری راضی نیستم این موضوع را در جلسات هم مطرح کردم، در حال حاضر پروژه تا حدودی سرعت گرفت اما در گذشته این روند مناسب نبوده است.

وی با اعلام اینکه در شهرداری باید اراده قوی در ایجاد کارخانه زباله‌سوز ساری انجام شود، گفت: در حال حاضر پیشرفت تا حدودی رضایت‌بخش است.

مدیر موسسه  بازیافت مازندران در ارتباط با وضعیت پسماند در قائم‌شهر بیان کرد: یک کارخانه کمپوست قرار بود که احداث شود ولی به سرانجام نرسید، در حال حاضر بحث ایجاد نیروگاه زباله‌سوز در قائم‌شهر مطرح است و در مرحله شناسایی سرمایه‌گذار هستیم.

وی درباره وضعیت کارخانه زباله‌سوز شهرستان بابل،گفت: ظرفیت تولید کمپوست این شهر حدود 100 تن بوده است که تا 70 تن در حال فعالیت بود و برنامه داریم که تا 250 تن ارتقاء دهیم، خط پردازش این مجموعه آماده شده است و تا یک‌ماه آینده فعالیت کارخانه کمپوست با ظرفیت 250 تن از سر گرفته می‌شود.

مهدوی با اعلام اینکه ساماندهی شیرابه بابل هم راه‌اندازی شده است، افزود: هزینه تصفیه شیرابه بسیار سنگین است و این دستگاه با ظرفیت 50 متر معکب در حال تصفیه شیرابه است.

وی خاطر نشان کرد: هزینه تصفیه شیرابه زباله در بابل حدود 100 میلیون تومان است و از طرفی برای ساماندهی شیرابه زباله قائم‌شهر قرار است که تا هفته آینده یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان ورود پیدا کند و به صورت رسمی افتتاح شود.

مدیر موسسه بازیافت زباله مازندران در پاسخ به این سؤوال که در حال حاضر شیرابه زباله قائم‌شهر وارد رودخانه تلار می‌شود، افزود: در حال حاضر یک لاگُن در این منطقه ایجاد شده است و به صورت غیرملموس پخش می‌شود و بنا داریم که شرکت دانش‌بنیان طی دو هفته آینده پروژه تصفیه‌خانه شیرابه زباله قائم‌شهر را به بهره‌برداری برساند.

وی درباره وضعیت کارخانه زباله‌سوز آمل، یادآور شد: در گذشته یک شرکت ژاپنی ورود پیدا کرده  و حدود دو سال مطالعات امکان‌سنجی را انجام داده اما پس از دو سال قیمت برقی که برای فروش تعیین کردند را حدود کیلو واتی هزار تومان اعلام کردند که توافق حاصل نشده است.

مهدوی با اعلام اینکه در حال حاضر شناسایی سرمایه‌گذار برای ورود به کارخانه زباله‌سوز در آمل هستند، افزود: آخرین مرحله مناقصه قرار است انجام شود.

وی با اعلام اینکه میزان پیشرفت فیزیکی زباله‌سوز نوشهر بسیار راضی کننده است، گفت: به احتمال بسیار زیاد تا پایان سال جاری این مجموعه به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیر بازیافت  استان مازندران درباره وضعیت زباله محمودآباد گفت: در حال حاضر به منطقه آمل ارسال می‌شود.

   

وی با اعلام اینکه کارخانه کمپوست تنکابن هم در آستانه بهره‌برداری قرار دارد، گفت: این مجموعه تا یک ماه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.


مهدوی در ارتباط با نقش مافیای زباله در جلوگیری از تکمیل پروژه‌های ساماندهی زباله در استان به ویژه احداث کارخانه‌های زباله‌سوز، افزود: یکی از مشکلات مافیای زباله هستند و هر چه تلاش می‌کنیم که این موضوع ساماندهی شود مافیای زباله اجازه نمی‌دهند و به دنبال خرید زمان در ساماندهی زباله هستند.

وی در پاسخ به این سؤوال که آیا مافیای زباله را می‌شناسید، گفت: این افراد قابل شناسایی نیستند به صورت کلی متولی ساماندهی زباله در شهر با شهرداری، در روستا با دهیاری و بین راهی با بخشداری‌ها هست و ما در حال مدیریت این مجموعه هستیم، نقش این ارگان‌ها باید برجسته شود.

مدیر بازیافت زباله استان مازندران خاطر نشان کرد: بر اساس قانون تا پایان سال 92 طرح‌های پسماند باید انجام شود اما در استان مازندران سال 96 استارت این پروژه زده شد.

وی در پایان مهم‌ترین بحث را آموزش و فرهنگ‌سازی عنوان کرد و گفت: طرح تفکیک زباله از مبدا نیاز به زمان دارد و بسیاری از کشورهای پیشرفته برای اجرای این طرح چندین سال زمان صرف کردند.

به گزارش فارس، آنچه که در حال حاضر در استان مازندران ضرورت دارد بحث احداث نیروگاه زباله سوز در ساری و نوشهر است، وضعیت نامناسب شیرابه و ریزش آن به رودخانه‌های تلار و اطراف آن امری غیرقابل انکار است، انتظار هست که متولیان امر زمینه بهره‌برداری از نیروگاه زباله‌سوز نوشهر و ساری را فراهم کرده و دست‌کم طی برنامه‌ زمان‌بندی شده تکلیف پرونده دپو غیربهداشتی زباله در مازندران را روشن کنند. /فارس

انتهای پیام/86004/ج

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.