پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مازندران| وضعیت صادرات محصولات استان‌های شمالی از طریق دریای خزر تقویت شود

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، محمد راستاد صبح امروز در همایش بین المللی توسعه صادرات از طریق دریای خزر اظهار داشت: باید از ظرفیت‌های بهینه دریای بسته خزر استفاده کنیم و فرصت و زمینه را برای مبادلات تجاری برقرار کنیم.

وی افزود: حمل و نقل دریایی موتور محرک تجارت بین‌المللی است و می‌تواند سبب افزایش ارزش افزوده در حوزه حمل و نقلی باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه حمل و نقل تجارت دریایی روند رو به رشدی دارد، تصریح کرد: با نگاهی به دریای خزر متوجه می‌شویم که پیرامون این دریای بسته حدود 135 میلیون تن ظرفیت بندری داریم که 30 میلیون تن آن سهم جمهوری اسلامی ایران است.

راستاد با بیان اینکه بالغ بر 30 میلیون تن سهم حمل و نقل دریایی در دریای خزر است، گفت: تمام کشورهای ساحلی دریای خزر از یک پنجره ظرفیت‌های بندری دارند استفاده می‌کنند و باید از این ظرفیت‌های نهفته نیز استفاده بهینه کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام اینکه در عرصه تجارت دریایی دریای خزر باید استفاده بهینه کنیم، تصریح کرد: از قابلیت‌های صادرات محصولات از دریای خزر باید استفاده بهینه‌تری صورت دهیم و تعامل بیشتری در منطقه از حیث توسعه صادرات باید برقرار کنیم.

وی با بیان اینکه تجار و بازرگانان و فعالان اقتصادی شمال کشور باید تعامل بیشتری با کشورهای منطقه داشته باشند تا وضعیت تجارت منطقه‌ای بهبود و ارتقا پیدا کند، گفت: بنادر شمال کشور کریدورهای ترانزیتی متنوعی دارند که می‌تواند در توسعه صادرات دریای خزر نقش آفرین باشند.

راستاد با بیان اینکه توسعه تجارت دریایی از طریق دریای خزر در این همایش دنبال می‌شود، افزود: سازمان بنادر و دریانوردی تمایل دارد اراضی مورد نیاز پایانه‌ها و لجستیکی را در اختیار سرمایه‌گذاران در استان‌های شمالی قرار دهد و از محل تسهیلات وجوه اداره شده بتواند در توسعه صادرات اثرگذاری کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه فاکتورهای تبدیل شدن بندر سنتی به مدرن در بندر امیرآباد تبدیل شده است گفت: امیدواریم از ظرفیت‌های صادراتی بندر امیرآباد برای توسعه صادرات منطقه استفاده شود.

وی با بیان اینکه ارائه تاسیسات زیربنایی به بسته‌های سرمایه‌گذاری را در بنادر دنبال می‌کنیم، تصریح کرد: تعرفه‌های مناسب و تخفیف‌های خوب برای ترانزیت در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی بوده و باید سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی ایجاد جذابیت کند.

مشوق‌های صادراتی در بنادر شمال کشور اعمال شود

عبدالله مهاجر دارابی در این همایش اظهار داشت: سه استان شمالی ایران ید واحده برای توسعه روابط اقتصادی بین یکدیگر هستند و در راستای توسعه صادرات دریای خزر نیز تلاش دارند.

وی افزود: مشخص نیست که علی‌رغم هماهنگی‌های بین بخشی ولی هنوز نتوانستیم در حوزه توسعه صادرات موفق در خطه شمال از طریق دریای خزر شاهد باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه اکنون تنها از یک پنجم ظرفیت استان‌های شمالی در حوزه صادرات حمل و نقل دریایی استفاده می‌کنیم، تصریح کرد: باید کلید واژه را در حوزه عملیاتی برای توسعه صادرات ارتقا دهیم.

مهاجر دارابی با بیان اینکه در حوزه برندسازی صادرات محصولات همچنان مشکل داریم، افزود: هنوز نتوانستیم از واژه درست صادرات به عنوان مبنای موفقیت در استان استفاده کنیم.

وی با اعلام اینکه قانون‌های دست و پاگیر در کشورهای منطقه اجازه توسعه صادرات محصولات را به ما نمی‌دهد، تصریح کرد: استاندار مازندران ظرفیت شش میلیون دلاری صادرات محصولات مازندران برای برنامه ششم ترسیم کرده و برای رسیدن به این هدف باید همه دستگاه‌ها اثرگذار وارد شوند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران با بیان اینکه بنادر شمالی ایران توانایی ارتقا صادرات محصولات استانهای خود به کشورهای حوزه دریای خزر دارند، تصریح کرد: در سال 96 تنها توانستیم 500 هزار تن صادرات محصولات داشته باشیم.

مهاجر با اشاره به اینکه برای فعال شدن بنادر شمال کشور در حوزه توسعه صادرات باید مشوق‌های صادراتی در این زمینه بیشتر و مشکلات پیش روی صادرکنندگان رفع شود، افزود: اکنون در اتاق جنگ اقتصادی قرار داریم و بخش خصوصی با همدلی یکدیگر در جهت ارتقا شاخص‌های صادراتی گام برمی‌دارد.

وی با بیان اینکه صادرات در شرایطی که ارز آزاد به تولیدکننده ارائه شود صادرات محکوم به فنا خواهد بود، تصریح کرد: صادرکننده قدرت ریسک بالایی در عرصه کنونی ندارد و باید ارز دولتی در اختیار او برای توسعه صادرات قرار گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به اینکه همه کشورهای دنیا به بخش خصوصی توانمند اعتماد کردند، افزود: دولت هر زمانی که در حوزه اقتصادی با بخش خصوصی مشورت کرده در امورات خود موفق بوده و اگر اعتقاد راسخ بوده باید دولت در ایفای این وظایف خود نقش آفرین باشد.

 /ح

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.