پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مازندران| طبیعت گردی در شهر 30 هزار ساله هزار سنگر آمل+تصاویر

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از آمل، آمل در موقعیت جنوبی با فاصله حدود 180کیلومتری با پایتخت ایران به عنوان نزدیک ترین شهر و دروازه ورودی به مازندران محسوب می‌شود و از شمال به محمود‌آباد، از شرق به بابل، از غرب به نور محدود می‌شود.

این شهرستان به‌عنوان یکی از کهن شهرهای ایران با سابقه تاریخی بیش از 30 هزار سال با دارا بودن ده‌ها جاذبه تاریخی، طبیعی و گردشگری مقصد بسیاری از گردشگران و مسافران در تعطیلات نوروز است.

بر اساس نوشته‌های تاریخی آمل محل زندگی قوم آمارد  یا آماردان  بود که قبل از تاپوری‌ها،  تپوری‌ها  در این منطقه می زیستند، نام آمل نیز به اعتقاد برخی از مورخان برگرفته از نام قوم آمارد است که بر اثر کثرت بیان به شکل آمل درآمده است.

بر اساس اعلام کارشناس حوزه میراث فرهنگی، قدمت تاریخی شهرآمل بیش از 30 هزار سال است و این شهر سه بار نیز به عنوان پایتخت ایران شناخته شد.

ثبت حدود 60 اثر تاریخی در آمل

وجود ده‌ها آثار تاریخی و گردشگری شهرستان آمل در کنار اماکن زیارتی و مذهبی، جایگاه شهرستان آمل را دربحث گردشگری ویژه کرده است. تاکنون حدود 60 اثر تاریخی و گردشگری شهرستان آمل در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

امامزاده ابراهیم (ع)

شهرستان آمل دارای ده‌ها جاذبه تاریخی و میراثی است که می توان به امامزاده ابراهیم (ع ) در شهر آمل اشاره کرد. این بنا با پلان مربع شکل، بدنه آجری و گنبد هرمی‌ شکل در قرن نهم هجری در شهر آمل ساخته شد و در ابتدای بلوار طالب‌آملی قرار دارد.

بر روی در و صندوق چوبین روی مرقد کتبه‌های زیبایی به خط رقاع حک شده که طبق مفاد آنها، مزار متعلق به ابو‌محمد ابراهیم از فرزندان امام موسی‌(ع) است.

گنبد ناصر‌الحق

این بنای تاریخی در حاشیه شمالی شهر آمل در منطقه چاکسر و در جانب غربی بلوار شهید بهشتی آمل قرار دارد، ساختمان آجری آن متعلق به قرن نهم هجری قمری بوده و آرامگاه ناصر‌الحق نیز است که در سال 304 هجری قمری در این مکان به خاک سپرده شده و گنبد دیگر متعلق به شمس طبرسی از فقها و علمای مشهور آمل است.

آتشکده

آتشکده بنایی مهم تاریخی در مرکز شهر آمل با بنای آجری با پلان مربع شکل و در کنار بلوار شهید بهشتی شهر آمل در منطقه چاکسر واقع شده است.

با وجود شهرت این بنا به آتشکده، شکل ظاهری آن چندان با کاربرد آن تناسب ندارد. احتمالاً مکان اصلی آن آتشکده بوده که بعد از اسلام آوردن مردم آمل شکل آن تغییر یافته است.

پل دوازده چشمه

پل دوازده چشمه در عصر سلطنت شاه عباس صفوی بر روی رود هراز در مرکز شهر آمل بر روی رود هراز در ابتدای خیابان سبزه میدان ساخته شده و در دوران قاجاریه به طور کامل مرمت و بازسازی شده و دو بخش شرقی و غربی این شهر را بهم متصل می‌کند.

این پل به نیت دوازده معصوم (ع) دارای 12 طاق و دهنه است که هر یک بر پایه‌های مستطیل شکل استوار شده‌اند به صورتی که ارتفاع آخرین نقطه طاق های قوسی شکل در محل تیزی تا سطح رودخانه حدود 7 متر است ، فاصله بین هر پایه با پایه دیگر 6 متر بوده که در ضلع جنوبی و در قسمت مخالف جریان آب دارای سیل برگردان است.

پل معلق

طول این پل تاریخی و دیدنی 120 متر و عرض آن 40 متر است. در زمان بازدید این پل می‌توان از امکانات موجود در پارک‌دهکده طلایی شامل شهربازی، دریاچه، امکانات ورزش‌های فکری، فروشگاه‌های مختلف و کافی‌شاپ استفاده کرد.

شکل شاه

شکل شاه  از شاهکارهای تاریخی در شهرستان آمل است که در 60 کیلومتری جنوب شهر آمل در جانب غربی رود و جاده هراز و تونل بایجان در کنار محور ارتباطی تهران به آمل در زمان ناصر‌الدین‌شاه و بدستور وی نقش برجسته سنگی زیبایی بر سینه کوه و مشرف به رود هراز کنده شده که در مازندران بی‌نظیر بوده است.

در این حجاری، ناصر‌الدین‌شاه به همراه چند‌تن از امرای کشوری و لشکری نشان داده شده است.

 آبشار چهارفصل شاهاندشت

در دل ارتفاعات رشته کوه‌های البرز در شهرستان آمل آبشار زیبای و مرتفع شاهان‌دشت در مسیر ورودی مسافران در محور هراز چشمک می‌زند.
آبشار شاهان دشت لاریجان با ارتفاع تقریبی 50 متر یکی از بزرگ‌ترین آبشارهای مازندران در 65 کیلومتری شهر آمل در جاده هراز و مسیر منتهی به شهر تهران در ارتفاعات مشرف به روستای زیبا و ییلاقی شاهاندشت در جاده و رودخانه هراز این آبشار پر‌آب، دائمی و عظیم باشکوهی وصف‌ناپذیر خودنمائی می‌کند.

اثر طبیعی وملی بام ایران و کاندیدای ثبت جهانی

قله دماوند بام ایران و سمبل مازندران و پیشخوان شهرستان آمل با شهرتی جهانی یکی از منحصر به فرد‌ترین جاذبه‌های طبیعی ایران به شمار می‌رود که در 75 کیلومتری جنوب غربی شهر آمل در البرز مرکزی و بخش لاریجان قرار‌ دارد.

مسیر دسترسی به بام ایران در کیلومتر 70 آمل به تهران در آبادی پل‌مون از جاده‌ هراز جدا می‌شود که به جاده آبگرم رینه معروف است و یکی از آثاری بوده که در فهرست آثار طبیعی ایران در یونسکو قرار دارد.

شهرستان آمل دارای جاذبه‌های تاریخی دیگری چون بقعه میر‌حیدر آملی، بقعه شمس‌الرسول، آثار راه‌ باستانی هراز، حمام شاه‌عباس و آبگرم لاریجان است.

از جاذبه طبیعی آمل می‌توان قلعه ملک‌بهمن شاهندشت، آبشار یخی، چشمه و حوضه گرمارود از بلیران تا لاله‌زاره، آب‌های معدنی آب‌ اسک، آب‌ معدنی لاریجان پارک جنگلی میرزا کوچک‌خان و دهها مکان دیگر اشاره کرد.

شهرستان آمل دارای صنایع دستی متنوعی است و گردشگران می‌توانند به عنوان سوغات سفر معرق، منبت، سفال، گلیم، انواع ترشی، برنج و زیتون و مرباجات وشیرنجات محلی را خریداری کنند.

 / ت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.