پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مازندران| سیاست صادرات محصولات از دریای خزر در کشور ضعیف است

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، علی اصغر یوسف‌نژاد صبح امروز در همایش بین المللی توسعه صادرات از طریق دریای خزر با اشاره به اینکه تجارت یک علم بوده و به سهولت صورت نمی‌گیرد اظهار داشت: زبان تجارت اقتصاد است و هدف این نشست این بوده که به یک زبان مشترک در ایران و کشورهای همسایه برسیم.

وی افزود: در ایران تجارت خارجی بر مبنای اروپا و آسیای جنوب شرقی بسته شده و بر مبنای کشورهای آسیای میانه و دیگر کشورها نیست و این سیاست باید در کل کشور باید تغییر یابد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سیاست اقتصادی در مازندران باید متناسب با کشورهای همسایه باشد، تصریح کرد: تولیدات و نیازهایی که کشورهای آسیای میانه دارند و مازندران دارد مثال زدنی بوده ولی در حوزه سیاست صادرات دریای خزر بسیار ضعیف عمل کردیم.

یوسف‌نژاد با بیان اینکه هنوز نتوانستیم مسیر صحیحی در حوزه تجارت خارجی در دریای خزر اتخاذ کنیم، افزود: همه نهادها نظیر وزارت امور خارجه، کشورهای همجوار برای تقویت توسعه صادرات خارجی کشورهای حاشیه دریای خزر تلاش کنند تا بتوانیم در این راستا موفقیت کسب کنیم.

وی با اعلام اینکه اگر بخواهیم از دریای خزر به عنوان مسیر تجارت استفاده کنیم باید از تجربیات کشورهای دیگر استفاده کنیم و کشوری نظیر ترکیه بدون مرز آبی و خشکی بازار منطقه را تصاحب کرده است، گفت: 60 درصد سبد صادرات استان‌های شمالی مربوط به بندر امیرآباد بوده ولی متناسب با ظرفیت و توانمندی این بندر از آن برای توسعه صادرات استفاده نشده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هنوز به اندازه مناسب از دریای مازندران برای توسعه صادرات استفاده نکردیم، افزود: در صورت استفاده بهینه از ظرفیت‌های اقتصادی بنادر شمال کشور درآمد سه استان شمالی کشور چندین برابر می‌شود و غنی از توسعه صادرات خواهند شد.

وی با اعلام اینکه وزارت خارجه برای صدور روادید در کشورهای حوزه دریای خزر باید تسهیلاتی ایجاد کند و اکنون در برخی این کشورها این روادید لغو شده است، گفت: برندسازی در محصولات یک نکته بسیار مهمی در تجارت خارجی بوده که باید در این زمینه تلاش بیشتری صورت گیرد.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تفاهم دوجانبه در رفع روادید بین ایران و کشورهای حوزه دریای خزر باید صورت گیرد، افزود: امیدواریم این همایش بتواند تاثیرگذار در حوزه توسعه صادرات دریای خزر باشد.

 /ح

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.