پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

فیلم مستند قدیمی راویان کوچک روستای غریب ( سنام ) – محصول ۱۳۷۵

پیروز کلانتری، کارگردان این مستند زیبا از زبان دانش آموزان روستای سنام تجربه ی سفر به شهر را روایت می کند و در انتهای مستند هم خود کارکردان جمله ای دارد که گویی پیش بینی همین امروز روستای سنام و دیگر روستاهایی است که سرنوشتی چون سنام دارند.

0

پایگاه خبری چهاردانگه: روستای “سِــنام” در حدود ۵/۸۲ کیلومتری جنوب مرکز استان (ساری) ، دردهستان چهاردانگه  بخش “چهار دانگه”  شهرستان ساری و در  ۵۳ درجه ۲۹ دقیقه و ۱۵ ثانیه شرقی  و۳۶ درجه و ۱۱ دقیقه و ۲۱ ثانیه شمالی و در ارتفاع ۱۳۷۰ متری از سطح دریا واقع شده است و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۱۵۸نفر (۵۰خانوار) بوده‌است. همچنین این روستا از شمال به جنگلهای و از شرق به روستای ” ایلال و سیاوش کلا ”  و از جنوب به روستای ”  عقه خیل و سعیدآباد ”  و از غرب به جنگل و کوههای البرز امتداد می یابد .امامزاد یعقوب در نزدیکی این روستا قرار دارد و مورد احترام و توجه اهالی می باشد.

مستند قدیمی و فوق العاده زیبای « راویان کوچک روستای غریب » که بخشی از مجموعه مستند « کودکان سرزمین ایران » است به کارگردانی محمدرضا سرهنگی است. این فیلم مستند که در سال ۱۳۷۵ ساخته شده است روایت غریبی از کودکانی دارد که اکنون پس از ۲۰ سال پدران و مادران روستای سنام شده اند و اکثرشان هم از روستا مهاجرت کرده و به شهر رفته اند. البته سرهنگی ساختن این قسمت از مستند کودکان سرزمین مادری را به پیروز کلانتری سپرده است.

senam

مدسه دولتی روستای سنام روزگاری نه چندان دور پذیرای دانش آموزانی بود که در روزگارانی چشم و امید روستا بودند تا هر کدام چراغی باشند برای روشنایی این روستا ولی متاسفانه به دلایلی این وستا و اکثر روستاهای بخش چهاردانگه کم کم چهره روستاهایی را می گیرند که تا چند وقت دیگر شاید اندک سوسو چراغی که از وجود سالخوردگان روستا روشن است هم خاموش شود.

پیروز کلانتری، کارگردان این مستند زیبا از زبان دانش آموزان روستای سنام تجربه ی سفر به شهر را روایت می کند و در انتهای مستند هم خود کارکردان جمله ای دارد که گویی پیش بینی همین امروز روستای سنام و دیگر روستاهایی است که سرنوشتی چون سنام دارند.

« بچه های سنام روستاشون رو خیلی دوست دارند و خیلی دوست دارند تا مخاطبی گیر بیارن و در مورد روستاشون حرف بزنن. شور و شادی اونا از زندگی در سنام همیشه رنگ خالی شدن تدریجی این روستا رو به خودش میگیره. نمی دونم این احساس دوگانه چقدر در این فیلم راه پیدا کرده؟

شما می توانید در ادامه این مستند زیبا رو مشاهده نمائید.

فرمت فایل: MP4  |  حجم ویدئو: ۷۰ مگابایت  |  مدت زمان ویدئو: ۲۷:۲۰
download-video

 ………………………………………………………………………………………………………………

اطلاعاتی از مدرسه دولتی روستای سنام: 

دبستان سنام بر اساس مدارک موجود در سال تحصیلی ۴۹ – ۱۳۴۸ تاسیس شد. در این سال معلم آن علی استری بود. در سال تاسیس مدرسه  تعداد دانش آموزان پایه اول آن ۲۴ نفر پایه دوم ۳ نفر پایه سوم ۵ نفر و پایه چهارم ۳ نفر بودند.

دانش آموزان پایه اول آن در سال تاسیس عبارت بودند از:

خیر الله آهنگری ، احمد آهنگری ، نرجس خاتون آهنگری، عالیه آهنگری، ذبیح الله اسدی، عبدالرضا خلردی، شعبانعلی عبدی ، رحیمه عبدی ، یار علی عبدی، خیرالنساء عبدی، صنمبر غلامی ، عبدالله غلامی شیر الله غلامی ، راضیه غلامی، سید حسین موسوی ، آمنه موسوی ، ساره بی بی موسوی ، حرمت السادات موسوی ، سید رضا موسوی ، مریم باب موسوی ا، سید رمضان موسوی ، سید محسن موسوی ، سید علی موسوی، سید علی میر حمیدی

پایه دوم:

قدرت الله اسدی، محمد حسین آهنگری و سید جلیل موسوی

پایه سوم:

کاظم آهنگری ، بابا علی عبدی، سید محمد عبداللهی ، صفر علی عبدی، سید وحسین موسوی

پایه چهارم:

حسینعلی عبدی، رضا غلامی و سید باقر موسوی

مدرسه راهنمایی سنام:

مدرسه راهنمایی سنام در سال تحصیلی ۷۶ – ۷۵ به صورت ضمیمه مدرسه ابتدایی تشکیل  و به نام شهدای سنام نامگذاری شد. و مدیر آن آقای سیاوشیان بودند. معلوم نشد به چه دلیل   مدرسه راهنمایی سنام فقط برای یک سال دایر بود و سال بعد ادامه فعالیت نداد.

پایه اول راهنمایی:

کلثوم آهنگری ، قاسم امیدی ، معصومه پاسگی ، روبابه عبدی ، نرجس عبدی، ریحانه غلامی ، ام لیلا مهر جو، سید جمال موسوی، سید جلال موسوی و سید فاطمه موسوی

پایه دوم راهنمایی:

زینب آهنگری ، سمیه امیدی، روبابه پاسگی ، عبد الحمید عبدی، مهدی مهر جو، سید محمد موسوی ، سید زهرا موسوی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.