پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

«فیلبند»، دهکده‌ای معلق در ابرها

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، «فیلبند» روستایی از توابع بخش بندپی غربی شهرستان بابل در استان مازندران که در ارتفاع حدود 2300 متری از سطح دریا واقع شده است. این دهکده آخرین روستای منطقه چلاو  است. در فصل بهار، در یک نیم روز ممکن است همه پدیده‌های جوی از قبیل ابر، مه، باران، برف، تگرگ، رگبار و ناگهان رنگین کمان و هوای صاف و آفتابی را بدون لکه ابری مشاهده کنید. تنوع هوا، زیبایی‌های طبیعت، مناظر و چشم‌اندازهای اعجاب‌انگیز را فقط در فیلبند می‌توان مشاهده کرد. اگر دلتان هوای یک سفر رویایی را دارد پیشنهاد ویژه ما به شما سفر به دهکده  ابرها است. در فیلبند شما می‌توانید ابر بچینید و از خنکای هوای پاکیزه این منطقه لذت ببرید.

بام بابل بی‌نصیب  ازنعمت زیرساخت‌های آب و راه

«حمید بابائیان دیوا» دهیار روستاهای «دیوا و ملکشاه» در بخش بندپی غربی شهرستان بابل در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با منطقه ییلایی فیل‌بند بابل گفت: روستای فیل‌بند تا اواسط سال ۹۶ زیر نظر دهیاری بوده اما از چند ماه اخیر با حضور سه شورا و بدون دهیار به صورت مستقل فعالیت می‌کند.

وی افزود: در فصل گرما و به خصوص فصل تابستان، تا ۵۰۰ خودرو نیز وارد این روستای ییلاقی می‌شوند.

بابائیان دیوا در رابطه با ساماندهی فضاهای اسکان در این منطقه گفت: اخیراً جلسه‌ای برای ساماندهی هزینه‌های دریافتی داشتیم و تصمیماتی نیز اتخاذ شد.

وی هزینه‌های اجاره یک شب اقامت در این روستا ۹۰ تا۸۰۰ هزار تومان برشمرد و افزود: بنا بر ایام خاص، امکانات و موقعیت جغرافیایی محل اسکان، این هزینه‌ها متغیر است.

بابائیان با اشاره به این‌که فاصله روستای دیوا تا فیلبند حدود ۱۵ کیلومتر است، افزود: هم‌اکنون این فاصله به صورت مال‌ رو بوده و هنوز اقدامی برای راه‌ سازی و عبور خودروها از سمت بابل فیلبند صورت نگرفته است.

وی با بیان این‌که حتی مردم روستاهای هم‌جوار نیز نیز باید با خودرو حدود ۱۰۰ کیلومتر مسافت را طی کنند و از سمت جاده هراز به این روستا بروند، افزود: این مسافت حدود سه  تا چهار ساعت زمان‌بر خواهد بود.

دهیار سابق فیلبند با بیان این‌که سیستم گرمایشی این روستا از طریق نفت و گازوئیل تأمین می‌شود، افزود: در رابطه با گاز، مسئولان به دنبال ایجاد منبع ذخیره برای گاز در این روستا هستند.

وی افزود: در بحث آب، فیلبند دچار مشکلات فراوانی است.

بابائیان تصریح کرد: لوله‌کشی آب این روستا مربوط به ۲۵ سال قبل است و اکنون در بعضی نقاط این لوله‌کشی دچار شکستگی و پوسیدگی شده است.

وی همچنین افزود: لوله‌کشی آب در این روستا برای ۵۰۰ نفر تعبیه شده است، اما با حضور مسافر و گردشگران، جمعیت این روستا به دو هزار و 500 نفر می‌رسد.

بابائیان در ادامه اظهار کرد: در فصل تابستان، آب روستا در بعضی روزها کاملاً قطع می‌شود و در روزهایی دیگر نیز نهایتاً دو ساعت وصل است.

وی همچنین در رابطه با حوزه راه گفت: روکش آسفالت این منطقه یک سال نیز عمر نمی‌کند.

روستاهای مازندران سرمایه با ارزش برای رشد صنعت گردشگری محسوب می‌شود و اگر زیرساخت‌ها فراهم نباشد با همه زیبایی‌های طبیعی این مناطق باز هم پای صنعت گردشگری و ورود گردشگران به این مکان‌ها لنگ می‌ماند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.