پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

علوی‌تباران مازندرانی میزبان خادمان رضوی‌‌ شدند

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، فاصله بین ولادت حضرت معصومه(س) و ولادت ثامن‌الائمه(ع) با عنوان دهه کرامت نامگذاری شده که مقارن  با جشن‌ها و آیین‌های شادباش در سراسر ایران به یمن قدوم موالید نورانی این دهه است.

کرامت به معنای بزرگواری است و اصل کرامت در روایات ائمه معصوم(ع) ملاک دینداری انسان‌ها شناخته می‌شود، آنچنان که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: بزرگواری مرد همان دین او است.همچنین، از پیامبر اکرم(ص) روایت است که کرامت دوری از گناهان است. بنابر روایاتی دیگر، کرم آن است که انسان دنیا را کوچک بشمارد.

علاوه‌بر این، امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند: هرکه برای خود کرامت قایل باشد، دنیا در نظرش خوار و کوچک می‌شود.پس کرامت به معنای کوچک شمردن دنیا نیز است. امیرالمومنین(ع) همچنین فرموده‌اند: کسی در حقیقت کرم و بخشندگی دارد که هوای نفس خود را مهار کند و به نفسش بخل بورزد.

ایشان همچنین می‌فرمایند: هوای نفست را مهار کن و بر آن بخیل باش که اگر کسی بر نفس بخل بورزد، حقیقت کرامت را یافته است. برخی دیگر از روایات، وفاداری را به بزرگواری تعبیر می‌کنند. امیرالمومنین(ع) در این‌باره می‌فرمایند: وفاداری به پیمان‌ها از بزرگواری انسان است.

بنابر آنچه بیان شد، کرامت قبل از هر چیز دینداری و دوری از گناه و بخل داشتن نفس اماره و بعد کوچک شمردن دنیا را شامل می‌شود و از این مسیر به مقصد صبر و شکیبایی می‌رسد، از این‌رو است که امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند: بزرگواری و کرامت، نیکو شکیبایی کردن است.

کسی که دنیا در مقابلش کوچک باشد شکیبایی‌اش نیز بالا می‌رود و این فرد نه‌تنها برابر مشکلات کم نمی‌آورد بلکه بار مشکلات دیگران را نیز بر دوش می‌کشد و امیرالمومنین(ع) در این‌باره می‌فرمایند: بزرگواری و کرم این است که بار دیگران بر دوش کشیده شود. و این از دنیا شکایت نکردن نشانه کرامت است. همچنین، از اخلاق کریمان خلوص و یکرنگی است و ناخالصی از اخلاق انسان‌های فرومایه است.

امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند: کریمان کسانی هستند که شکیباتر و پرتحمل ترند؛ همچنین ایشان می‌فرمایند: شتاب در عفو و گذشت از اخلاق کریمان است.

اما همان حضرت(ع) تأکید دارند اگر کسی که کریم به او کرامت کرد، بی‌ادب‌تر شد دیگر نباید با کرامت با او برخورد کرد، بلکه اهانت و بی‌احترامی او را درست می‌کند.

از مهم‌ترین راه‌های ترویج فرهنگ رضوی اجرای برنامه‌های فرهنگی و تبلیغاتی در این حوزه است. در این راستا طرح‌های گوناگونی در سراسر کشور اجرا می‌شود که یکی از بازرترین و پرطرفدارترین آنها طرح زیرسایه خورشید با حضور خادمان حرم مطهر رضوی در مناطق و شهرستانهای مختلف کشور است. امسال این طرح همزمان با دهه مبارک کرامت در سراسر کشور و استان طریق الرضا، مازندران، درحال اجرا است.

کاروان‌های زیر سایه خورشید در قالب 80 کاروان خدام رضوی، 15 کشور در سه قاره جهان را به نور خود روشن می‌کنند. اگرچه خورشید هر روز اولین رشته‌های نور خود را از سوی خراسان بر سر ایران پهن می‌کند اما نور عالم تاب هشتمین خورشید از شجره طیبه امامت بیش و پیش از آن، روز ایرانیان را روشن کرده است.

آغاز دهه کرامت و میلاد کریمه اهل‌بیت(ع) دل عاشقان اهل‌بیت(ع) را بی‌تاب کرده و این روزها شوق حضور در بارگاه منور رضوی حرف مشترک قلوب تمام ارادتمندان ولایت است. این شوق و عطش تنها با جلوه‌ و کرامتی از سوی خاندان کرامت سیراب و آرام می‌شود و بی‌تردید کاروان‌های «زیرسایه‌ خورشید» گوشه‌ای از لذت وصل بارگاه امام رضا(ع) را برای ساکنان تمامی شهرستان‌ها در تمام استان‌های ایران به ارمغان می‌آورد و 15 کشور دیگر از 3 قاره جهان را هم به نور خود روشن می‌کند.

تا امروز تجربه 10 دوره برگزاری جشن‌های مردمی و بین‌المللی زیر سایه خورشید از سوی مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی نشان داده که معنای زیارت و معنویت آن، نه‌تنها برکات غیبی، بلکه ثمرات عینی دارد. در سایه‌ خورشید هم قفل کینه از قلب‌ها باز می‌شود و عفو جای قصاص را می‌گیرد.

در این طرح که امسال وارد دهه‌ی دوم فعالیت خود شده است صحن و سرای امام رضا(علیه‌السلام) در گستره جهان پخش می‌شود و 2هزار نقطه از سه قاره جهان میزبان کاروان‌های زیر سایه‌ی خورشید خواهند بود.

دو هزار تشکل مردمی میزبان کاروان‌ها و نمایندگان حضرت امام رضا (ع)  در استان خواهند بود تا شیعیانی که در دهه کرامت امکان حضور در صحن و سرای امام هشتم شیعیان را ندارد جلوه‌ای از این معنویت را درک کنند. در مازندران کاروان زیرسایه خورشید در همه شهرستانهای مازندران حضور می یابد که امروز همزمان با جشنواره بین المللی نامه ای به امام رضا(ع) در ساری هستند. حضوری که بی تردید همانند سالهای گذشته مورد استقبال کم نظیر مردم مازندران قرار خواهد گرفت.

 /ش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.