پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

علم بندان سنت دیرینه مازندرانی ها در روز تاسوعا و عاشورا

0

علم بندانی آیینی است که در ماه محرم به خصوص روز تاسوعا و عاشورا در روستاهای مازندران برگزار می شود.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری چهاردانگه، آئین های عزاداری ماه محرم در نقاط مختلف مازندران تا حدودی مشابه است و در هر منطقه این آئین ها در تلفیق با فرهنگ بومی و محلی رنگ و بوی خاصی به خود می گیرد.


برپایی پرچم عزای حسینی در سر در منازل و خیابان ها و کوچه ها، مراسم روضه خوانی و عزاداری ، دسته روی ها و برپایی عزای حسینی و اطعام از جمله نقاط مشترک عزای حسینی در جای جای این دیار سرسبز است.
آیین های سنتی و بومی عزاداری امام حسین (ع) و یارانش سابقه طولانی در مناطق مختلف مازندران دارد که نسل به نسل از گذشتگان به جوانان و نوجوانان زمان فعلی منتقل شده است و با شور و گداز خاص در قالب هیات های مذهبی و عزاداری در مساجد و حسینیه ها برگزار می شود.
گرچه امروزه برخی از آئین ها و سنت های قدیمی همچون چاووشی خوانی ، تعزیه خوانی ، جوشی خوانی ، جارزدن و بر طبل کوبیدن تا حدودی در مناطق شهری از بین رفته است ، اما در نقاط روستایی با اندکی تغییر نسبت به گذشته ، همچنان زنده است و برگزار می شود.
روضه خوانی ها ، اطعام ، علم گردانی ، علم بندان ، پخش نذورات ، کرپ زنی و تشت گذاری از جمله آئین های ویژه تاسوعا و عاشورا در مازندران است که به صورت گسترده و همراه با شور و شعور حسینی در تمامی مناطق مازندران برپا می شود.
سید علی موسوی ۶۵ ساله اهل روستای ازنی، حدود ۴۰ سال است علم بر دست می گیرد و به خانه مردم روستا می برد.
او با علم که چوبه ای مزین به پارچه های سبز است، به همه خانه ها می رود و می گوید با عشق به امام حسین(ع) این کار را انجام می دهد.
این علمدار امام حسین(ع) در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری چهاردانگه، گفت: از زمان جوانی این علم را بر دست گرفتم و استقبال مردم روستا از این سنت کهن بسیار باشکوه است.


علم بندان تندیسی از اعتقاد مردم
سید مهدی موسوی فرمانده پایگاه بسیج شهید سلیمانی فرد روستای ازنی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری چهاردانگه، در مورد رسم علم بندان می گوید: علم بندان سنتی است که از گذشته ها در روستای ما انجام می شد و طبق رسم دیرینه علم به همراه دسته به خانه مردم می رود.
طوبی اوصانلو مسئول واحد مردم ‌شناسی و میراث معنوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری چهاردانگه، گفت: علم بندی ، آئینی است که به طور معمول در برخی از مناطق مازندران یک روز پیش از فرا رسیدن ماه محرم و در بعضی مناطق در روز تاسوعا و عاشورای حسینی انجام می شود.
وی افزود: در این آئین تندیس سرو علم بر روی آن قرار داده می شود و اطرافش با پارچه های نذری مشکی و سبز تزئین می شود.
اصانلو گفت: هنگام برگزاری آئین علم بندان ، مراسم نوحه خوانی و سینه زنی جریان دارد و پس از آن هم عزادارن با چای و شربت و نذری پذیرایی می شوند.
علم گردش سنتی که هنوز رنگه نباخته است
علم بندان که روستاییان از آن به عنوان علم گردش یاد می کنند، سنتی است که در زرق و برق‌ های زمان رخت نباخته است.
برگزاری مراسم‌ علم بندان بیانگر دلدادگی مردم به امام حسین(ع) و یارانش است که هرساله با شور و شعور خاصی برگزار می شود.
گزارش از سیده حکیمه موسوی
انتهای پیام/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.