پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ششمین شهردار کیاسر چه کسی خواهد بود؟/ کیاسر؛ سرشار از پتانسیل، اسیر معضلات

0

پایگاه خبری چهاردانگه:  با توجه به انتخاب اعضای جدید شوراهای اسلامی، همچون سایر شهرهای مازندران بحث انتخاب شهردار، در محافل و مجامع شهری و سیاسی شهر کیاسر نیز جریان دارد. اگرچه بسیاری عملکرد شهردار فعلی را نسبت به شهرداران قبلی مثبت و قابل دفاع ارزیابی می کنند اما اعضای جدید شورای شهر کیاسر، گویا نظر دیگری دارند و جهت تسریع در توسعه و بهبود اوضاع شهر، نظر به تغییر شهردار دارند.

گمانه ها حاکی از آن است که در محافل شهری و سیاسی حدود 10 نفر به عنوان گزینه های شهرداری کیاسر مطرح هستند و رایزنی ها و لابی گری آن ها و اطرافیان شان برای جلب نظر اعضای شورا ادامه دارد.

در این فرصت می خواهیم فارغ از قیل وقال های موجود با توجه به پتانسیل ها، ظرفیت ها، نیازها و معضلات شهر کیاسر به مهمترین شاخص های یک شهردار مناسب و ایده آل با کمک بزرگان و صاحب نظران این شهر، اشاره نماییم.

 

معرفی کیاسر

 کیاسر با  نام باستانی «کاوس سرا» یا «کیوس سرا»، در 65 کیلومتری ساری و 130 کیلومتری سمنان قرار دارد. شهری که با دارا بودن بزرگترین پرچم کشور و برخورداری از نماد لمپا، یکی از ورودی‌های اصلی جنوب مازندران و محل تردد مردم هفت استان است و حدود 8 هزار نفر جمعیت دارد.

در دهه های قبل به عنوان بزرگترین روستای بخش چهاردانگه، همزمان با بابُل صاحب بخشداری و در سال 72 صاحب شهرداری شد. درجه شهرداری این شهر در حال حاضر«پنج» است و تاکنون 5 شهردار به خود دیده است.

شغل اصلی مردم این دیار کشاورزی و دامداری به صورت سنتی است که نامساعد بودن اوضاع اقتصادی و نبود درآمد کافی، موجب مهاجرت بخش بزرگی از مردم این شهر شده است. اما از آنجا که بخش چهاردانگه با مرکز استان فاصله دارد اغلب سرویس‌دهی عمرانی و خدماتی این بخش را کیاسر و شهرداری این شهر انجام می دهد که طبیعتا رشد و توسعه کیاسر، پیشرفت بخش چهاردانگه را در پی خواهد داشت.

 

معضلات کیاسر

علاوه بر معضلات مشترک اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با استان و کشور، می توان به موضوع زباله و انتقال زباله ساری به منطقه ی بالادست چهاردانگه اشاره کرد که علاوه بر تصادفات گسترده موجب آلودگی آب های زیرزمینی این منطقه و شیوع بیماری های گوناگون شده است. بالابودن سختی آب شرب کیاسر، با عدد 620 صدای همشهریان را درآورده است. نداشتن یک مجموعه فرهنگی- ورزشی، سینما و حتی یک استخر برای یک شهر جای بسی تاسف است. اکثر واحدهای شهرک صنعتی کیاسر، غیر فعالند. برخی ادارات مورد نیاز در این شهر مستقر نیستند و بیمارستانی که فقط نامش بیمارستان است. (نه پزشک متخصص دارد، نه داروخانه شبانه‌روزی و نه یک کارشناس فنی!).‍ ضمن اینکه دوری راه و کمبود امکانات موجب شده کمتر کسی از مسئولان، پزشکان، سرمایه‌گذاران و … بخش چهاردانگه را برای خدمت انتخاب کنند. شاید بتوان گفت مهمترین معضلی که کیاسر از آن رنج می برد و در طول سال ها بسیار از آن آسیب دیده است یکپارچه نبودن بزرگان و مردم این شهر و استفاده نکردن از ظرفیت ها و توانایی های نیروی انسانی کارآمد و مستعد این شهر است.

 

پتانسیل های کیاسر

مواردی که کیاسر را از دیگر شهرهای مازندران متمایز می کند طبیعت بکر و چشم اندازهای زیبا، آب و هوای کوهپایه ای با دشت ها و مزارع وسیع و چشمه های مختلف آب‌های معدنی است که مجموع آن، پتانسیل بالایی برای جذب مسافران و افزایش ورودی‌های شهر محسوب می شود. از طرفی فعالیت و رونق کارخانه سیمان کیاسر، برای افزایش اشتغال و کاهش مهاجرت جوانان این شهر بسیار موثر است.

اضافه شدن حدود 750 هکتار به سطح شهر، فرصت مناسبی برای توسعه ی شهری و  ایجاد اشتغال است. برخورداری از چهره های بنام سیاسی، علمی، فرهنگی، ورزشی و… در سطح استان و کشور که می توانند شناسنامه و سفیر این شهر در سطح ملی باشند و به طریق گوناگون به توسعه شهر کمک کنند.

پرورش دام و گسترش کشاورزی نوین، ظرفیتی بسیار بزرگ برای این شهر است که اگر به آن توجه کافی شود بسیاری از مشکلات بخش اشتغال و مهاجرت مردم این شهر حل خواهد شد.

و…

 

نکته: 

اگرچه می توان زمان بیشتری به بیان معضلات و ظرفیت های کیاسر پرداخت اما در این فرصت به این مقدار بسنده می کنیم و ترجیح ما این است نظر بزرگان و فعالان سیاسی و شهری کیاسر را درباره ی مهمترین شاخص های یک شهردار کارآمد و مناسب، منتشر کنیم با ما همراه باشید.

ششمین شهردار کیاسر چه کسی خواهد بود؟/ کیاسر؛ سرشار از پتانسیل، اسیر معضلات

منبع: مازند شورا
نویسنده : مجید ساجدی فر- محمد حسن زاده
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.