پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

شاخص سود تولیدکننده در مازندران نگران کننده است

0

رئیس انجمن صنایع غذایی و دارویی استان مازندران گفت: شاخص سود تولیدکننده بسیار نگران کننده است.

اسماعیل خاتمی مقدم در گفت و گو با ایسنا تصریح کرد: طبق بخشنامه، سود قابل قبول و متعارف در صنایع غذایی 17 درصد است که امروزه در استان مازندران این حاشیه سود به زیر 3 درصد با تورم بالای 12 درصد رسیده است که مطمئنا با چنین سود کم به توسعه نمی توانیم برسیم.

وی، هزینه‌های قیمت تمام شده را یکی از علل گران شدن کالاها دانست و اظهار کرد:  نظام توزیع موادغذایی بیمار و پر هزینه است. نهاده ها و عوامل اقتصادی خارج از تولید منجر به افزایش قیمت ها شده است.

* بی ثباتی بازار موجب افزایش قیمت می‌شود

رئیس انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران با بیان این که فرآیند زنجیره ارزش غذا، مواد اولیه، نظام تولید، نظام توزیع و در نهایت مصرف به شکل یک دایره است یادآور شد: اگر به هر دلیلی عامل نخریدن  کالا رخ دهد، قطعا تولید کاهش یافته و کاهش مصرف تاثیر خود را بر قیمت تمام شده اعمال خواهد کرد اما صرف نخریدن زمانی که با گران فروشی مواجه باشیم نه الزاما با تورم، ارزشمند است.

خاتمی مقدم در ادامه با اشاره به این که گرانی یک اراده خارج از زنجیره عادی عرضه و تقاضا را تحمیل می کند خاطرنشان کرد:بی ثباتی بازار موجب افزایش قیمت در قالب گرانی می شود، اما تورم پدیده ای در درون اقتصاد است که منجر به گران شدن کالایی می شود؛ اگرشاخصه ها برطرف شود، تورم هم کاهش یافته و قیمت ها به تعادل می رسد.

*هدفمندی یارانه ها منجر به افزایش هزینه‌های تولید شد

وی با اشاره به هدفمندی یارانه که از دی ماه 89 شروع شد بیان کرد: برای به اجرا درآمدن هدفمندی یارانه باید حتما زیر ساخت های اقتصاد، بازار و تولید هم اصلاح شود وگرنه هدفمندی اتفاق نمی افتد و فقط جابجایی رخ خواهد داد.

رئیس انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران تصریح کرد: متاسفانه هدفمندی در سال هایی که همزمان تورم و رکود رخ داد انجام شد و متحمل فشار زیادی چون افزایش هزینه ها شدیم.

خاتمی مقدم افزود: در حالی نهاده های صنایع غذایی در حال رشد است که با دو موضوع تحریم ها و کوچک شدن سبد خانوار ها همراه بوده و باعث افزایش قیمت تمام شده کالا شده است و می توان گفت تولید الزاما با موضوع گرانی مواجه نبوده بلکه با تورم درگیر بوده است.

وی با اشاره به اینکه در سال 96 با وجود تورم و فشارهای مختلف که موجب افزایش قیمت نهاده ها شد، هزینه های بسته بندی در تولید غذا افزایش یافت، اظهار کرد: تامین کالاها و مواد اولیه هم با افزایش قیمت در برخی از نهاده‌ها و هم با خرید نقدی یا به صورت پیش پرداخت مواجه شد که به موجب این عوامل سرمایه در گردش بسیاری را به خود اختصاص داد.

رئیس انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران با بیان این که به گفته بانک مرکزی، سهم غذا در هزینه سبد خانوار حدود ۲۵ تا  ۳۰ درصد در جامعه مختلف شهری و روستایی است خاطرنشان کرد: بر طبق مقدار و سهم تولید، نوع  کالا و میزان صادرات می توان متوجه شد که هم سرانه مصرف کاهش یافته و هم مصرف از محصولات صنعتی به سوی محصولات سنتی پرش پیدا کرده است.

خاتمی مقدم با بیان اینکه دولتمردان، تولید کنندگان و مصرف کنندگان باید بدانند که غیر از منافع فردی و سازمانی مسئولیت های اجتماعی هم برعهده آن ها است یادآور شد: تولیدکنندگان به واسطه مسئولیت و تعهدی که دارند برای بزرگ تر شدن کیک مصرف تلاش کنند و مصرف کنندگان هم باتصمیم درست و منطقی می تواند با خرید بهینه از تولید حمایت کند.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.