پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سورت؛ نقطه سر خط /چشمه سورت همچنان بدون سرمایه‌گذار و در انتظار ساماندهی

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از فارس، چشمه باداب سورت یکی از کم‌نظیرترین چشمه‌های جهان است که در روستای اروست بخش چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران قرار دارد.

چشمه‌ای که با آخرین چین‌خوردگی‌های البرز در دوران چهارم زمین‌شناسی پدیدار شد و در شیب کوهستانی این منطقه با جریانات رسوبی و معدنی، حوضچه‌های پلکانی در اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف به‌وجود آورده است.

سازمان میراث فرهنگی در سال 87 این چشمه را بعد از کوه دماوند به عنوان دومین میراث طبیعی و در آثار ملی کشور ثبت کرد.

چشمه سورت بعد از پاموک ترکیه به عنوان دومین چشمه آب شور جهان است، منطقه‌ای بی‌نظیر در بخش چهاردانگه شهرستان ساری که در همه فصل‌ها بخصوص بهار و تابستان گردشگران و مسافران زیادی را به خود می‌بیند.

تخریب سورت در اثر بی‌مهری مسافران و کم‌توجهی مسؤولان

در سال‌های اخیر اما عدم ساماندهی و نبود امکانات برای مسافران و بازدیدکنندگان و همچنین ورود آنان به درون حوضچه‌های این چشمه، رفته رفته باعث تخریب آن شد تا جایی که بازدید از چشمه به روی مردم بسته شد که توسط میراث فرهنگی حفظ و حراست و امکانات و تمهیدات لازم برای استفاده از این موهب خدادای فراهم شود.

میراث فرهنگی در اقدامات اولیه دور تا دور چشمه را فنسی‌کشی کرده و برای تبدیل آن به منطقه‌ای گردشگری و جذب سرمایه‌گذار برای ساماندهی و ایجاد منطقه‌ای تفریحی و گردشگری در حال پیگیری بوده است.

عدم واگذاری زمین به سرمایه‌گذار بعد از چند سال

اما با وجود گذشت چندین سال از این امر هنوز ساماندهی چشمه سورت و واگذاری زمین به سرمایه‌گذار انجام نشده است.

در ارتباط با این موضوع و ساماندهی چشمه سورت جلسات متعددی در استانداری و فرمانداری شهرستان با حضور متولیان و مسؤولین امر برگزار شد اما تاکنون هنوز اقدامی عملی جهت واگذاری این عرصه انجام نگرفته است.

ظاهرا طرح توجیهی از سوی میراث فرهنگی برای این منطقه توسط گردشگری تهیه شده و در اختیار منابع طبیعی گذاشته شده است.

 

سرمایه‌گذار تعیین شده صلاحیت ندارد

تا چندی پیش متولیان از معین‌شدن سرمایه‌گذار این پروژه و اعلام آمادگی آن جهت سرمایه‌گذاری و ساماندهی چشمه خبر می‌دادند و اینکه سرمایه‌گذار تعیین شده و عرصه در حال واگذاری است و سورت به واگذاری به سرمایه‌گذار نزدیک شده است.

اما اکنون بنابر شنیده‌ها، به سرمایه‌گذار این پروژه ایرادات قانونی وارد بوده که  صلاحیت این واگذاری امکان‌پذیر نیست و مجددا باید برای طرح سرمایه‌گذار معرفی شود.

شنیده‌ها حاکی از این است که سرمایه‌گذاری که برای طرح چشمه سورت در نظرگرفته شده بود و حتی در جلسه پیرامون این چشمه که در استانداری مازندران برگزار شده بود حضور داشت از لحاظ قانونی صلاحیت واگذاری را نداشته این در حالی است که به گفته متولیان گردشگری این عرصه در آستانه واگذاری به سرمایه‌گذار بوده اما اکنون دوباره باید برای این منطقه گردشگری به دنبال سرمایه‌گذار باشند.

اینکه گفته شد که سورت واگذار شد اشتباه بود

در ارتباط با واگذاری سورت و تعیین سرمایه‌گذار در شورای اداری شهرستان ساری هم موضوع مطرح شد و احمد حسین‌زادگان فرماندار ساری نیز در جلسه به آن پرداخت  و در ارتباط با این واگذاری اظهار کرد: اینکه گفته شد سورت واگذار شد اشتباه بوده و اکنون در مرحله واگذاری زمین مجاور این چشمه که به منابع طبیعی تعلق دارد به سرمایه‌گذار بخش خصوصی هستیم و برای توسعه گردشگری این منطقه، زمین به سرمایه‌گذار واگذار می‌کنیم.

در همین ارتباط  دلاور بزرگ‌نیا مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران  نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان ساری اظهار کرد: طرح چشمه سورت از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در استان مازندران است.

 

چشمه سورت باید از طریق منابع طبیعی به مزایده گذاشته شود

وی با بیان اینکه طرح توجیهی برای چشمه تهیه شده است، افزود: این پروژه باید از طریق قانونی و رعایت تشریفات توسط دستگاه صلاحیت‌دار که منابع طبیعی است به مزایده گذاشته شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران با اشاره به اینکه فنس‌کشی چشمه در گذشته انجام شده است، افزود: آخرین پیگیری‌ها و نتایج در ارتباط با چشمه سورت برگزاری مزایده توسط منابع طبیعی برای واگذاری عرصه به سرمایه‌گذار است.

سورت همچنان در انتظار سرمایه‌گذار

صحبت‌های فرماندار و همچنین سخنان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران تأیید بر عدم واگذاری چشمه سورت بوده و اینکه سرمایه‌گذاری که برای طرح سورت تعیین شده بود دیگر سرمایه‌گذار سورت نیست و دوباره باید سرمایه‌گذار از طریق مزایده‌ای که منابع طبیعی آن را برگزار می‌کند انتخاب شود و ظاهرا جلسات و تعیین سرمایه‌گذار و اقدامات در این ارتباط تاکنون بی‌فایده بوده و چشمه سورت باید همچنان منتظر سرمایه‌گذار باقی بماند.

 

تداوم گیر و دار اداری

سورت یکی از بی‌نظیرترین چشمه‌ها و مناطق گردشگری در دنیاست که در استان مازندران قرار گرفته اما مسؤولان و متولیان از استانداری مازندران، میراث فرهنگی، منابع طبیعی تا فرمانداری ساری هنوز نتوانسته‌اند ساماندهی و واگذاری این عرصه را انجام دهند و واگذاری چشمه برای ساماندهی چندین سال است که در گیر و دار اقدامات اداری و قانونی است در صورتی که این چشمه یکی از ظرفیت‌های بخش چهاردانگه است که می‌توان با رونق گردشگری ایجاد اشتغال در این منطقه را فراهم آورد.

به گزارش فارس، بعد از چندین سال انتظار مردم شهرستان ساری و گردشگران و دوستداران طبیعت هنوز هیچ خبر خوشی از سوی متولیان در ارتباط با این منطقه به گوش نمی‌رسد و به نظر می‌رسد واگذاری سورت و ساماندهی آن احتمالا سال‌ها به طول می‌انجامد.

البته کم‌توجهی و بی‌تدبیری و ناکارآمدی مسؤولان و مدیران استان فقط مربوط به این چشمه نبوده و تقریبا در بخش ساماندهی و حفظ و حراست از منابع طبیعی در استان مانند جنگل، دریا و جاذبه‌های گردشگری به طور مطلوب صورت  نمی‌گیرد…

 

گزارش: سارا امید وندچالی

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.