پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

رکوردشکنی تولید گل‌محمدی در اراضی شیب‌دار دودانگه

0

پایگاه خبری چهاردانگه: به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، منطقه دودانگه ساری دارای روستاهای فراوانی است که جوانان این منطقه به‌دلیل نبود کار مهاجرت کردند و در حال برخی از روستاهای آن تقریباً خالی از سکنه است.

در سال‌های اخیر با کشت گل‌محمدی و توسعه آن امید به روستاهای منطقه دودانگه بازگشت و در حال حاضر کشاورزان بسیاری در تدارک این هستند که اراضی خود را به کشت این محصول اختصاص دهند.

براساس آمار امسال 120 هکتار از ارضی زیرکشت گل‌محمدی رفت که امیدواریم در سال‌های آینده با تداوم آن منطقه دودانگه به گلستان گل‌محمدی تبدیل شود و قدری از محرومیت آن کاسته شود.

مدیر مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی مازندران در این‌باره به فارس، گفت: در حال حاضر 2 هزار متر مربع از اراضی شیب‌دار روستای پرکوه منطقه دودانگه ساری را به کشت گل‌محمدی اختصاص دادم که سال گذشته یک تن تولید داشتیم که رکورد جدیدی در کشور محسوب می‌شود.

مجتبی محمودی به کشت ارگانیک گل‌محمدی اشاره کرد و افزود: کشت گل‌محمدی در زمینه تغییر الگوی کشت منطقه از اهمیت به‌سزایی برخوردار بوده که کمترین ارتفاع برای گل‌محمدی یک‌هزار متر است.

وی با اعلام اینکه زراعت گیاهانی مانند گل‌محمدی ارزش افزوده بیشتری دارند، اضافه کرد: کشت این گونه به‌دلیل اشتغال‌زایی بالا  به‌نفع منطقه خواهد بود،چرا که در هر هکتار برای سه نفر شغل ایجاد می‌کند.

این تولیدکننده موفق به استقبال اهالی در زمینه کشت گل‌محمدی اشاره کرد و گفت: امسال اهالی منطقه در زمینه این کشت راغب شدند.

محمودی تصریح کرد: نبود نیروهای کارگری از جمله مهم‌ترین مشکلات ما محسوب می‌شود،چرا که برای حفظ کیفیت گل‌محمدی باید قبل از طلوع آفتاب برداشت شود.

وی خاطرنشان کرد: برای توسعه کشت گل‌محمدی باید تمهیدات لازم درباره فرآوری محصولات گل‌محمدی، بازاریابی و صادرات دنبال شود در غیر این صورت به بن‌بست می‌خورد.

مدیر مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی مازندران اظهار کرد: همچنین توصیه می‌شود کشت گل‌محمدی زیرنظر کارشناسان مرکز تحقیقات فنی توسعه پیدا کند نه اینکه به‌صورت سنتی باشد و همچنین ما بر توجه به مسائل فنی است در غیر این صورت آورده اقتصادی برای کشاورز به همراه ندارد.

به گزارش فارس، باید از این فرصت اقتصادی بهره‌مند شویم و در مقابل نیز تمهیدات لازم در ارتباط با فرآوری و صادرات با توجه به حجم بالای تولید اندیشیده شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.