پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

رانندگی در سرما، برف و یخبندان / اصول، بایدها و نبایدها

باران، تگرگ، بوران و برف در هنگام رانندگی خطرناک هستند، مواقعی که جاده لیز و بارانی است ، مدت زمان سفر شما دو برابر جاده خشک طول می کشد .

0

 

رانندگی بر روی جاده پوشیده از از یخ، درست مثل این است که پنج بار مسافرت کرده اید و زمان زیادی طول می کشد تا به مقصد برسید.

 

– بهترین راه برای جلوگیری از هرگونه اتفاق، رانندگی نکردن در برف و یخبندان است.

 

– پیش از آغاز فصل زمستان، بازدید کلی از وضعیت خودرو داشته باشید و آن را به تجهیزات زمستانی مجهز کنید.

 

– توصیه می شود در زمستان، هوای سرد و به ویژه در سفرهای جاده ای، تجهیزاتی نظیر: کاردک یا برس برف پاک کن، کپسول آتش نشانی، جعبه ابزار، دستکش، لباس گرم، پتو، کبریت و شمع، رشته طناب یا زنجیر بکسل، آذوقه، چراغ قوه و باتری اضافه، جعبه کمک های اولیه، نقشه، یک کیسه شن و یک تابلو خطر همراه خود داشته باشید.

 

– در فصل سرما، باتری، شیلنگ های رابط، روغن، رادیاتور، چرخ ها، چراغ ها، ترمزها، سیستم فرمان، بخاری، شیشه جلو، چراغ های جلو، راهنمای شیشه های بغل و عقب، بوق و لاستیک های وسیله نقلیه خو را به خوبی بررسی کنید و از سالم بودن آن ها مطمئن شوید.

 

– قفل درها، کمربند ایمنی، برف پاک کن، کیلومتر شمار، دورسنج موتور، درجه بنزین، آب، جک و لاستیک زاپاس را از نظر سالم بودن کنترل کنید.

 

– سیستم برق رسانی و جرقه را بازدید کنید (شمع ها، پلاتین، وایرها، درب دلکو، چکش برق و کوئل).

 

– فرمان را از نظر روان و دقیق بودن (نداشتن خلاصی) و اتصالات آن را از لحاظ فرسودگی و آسیب دیدگی بررسی کنید.

 

– چگونگی کار کردن ترمز و ترمز دستی را بازدید کنید.

 

– لنت های ترمز جلو و عقب را بازدید کرده، در صورت نیاز آنها را تعویض کنید.

 

– لوله های روغن ترمز، سیلندرها و اتصالات سیستم ترمز را از نظر خراشیدگی یا ترک، پوسیدگی و هرگونه آسیب دیدگی بررسی کنید.

 

– سالم بودن و رگلاژ تسمه پروانه و پوسیدگی، نشتی و خشک شدن شلنگ های آب را بررسی کنید.

 

– سیستم سوخت رسانی را کنترل و تمیز کنید (هواکش، توری پمپ بنزین، لوله های بنزین از باک به پمپ بنزین و از پمپ بنزین به کاربراتور).

 

– دقت کنید که حتماً چراغ جلو، چراغ راهنما و چراغ قرمز نیز خوب پاک باشند و کاملاً دیده شوند.

 

– از اضافه کردن وسایل غیرضروری به اطراف چراغ های روشنایی خودداری کنید.

 

– لاستیک های صاف و مستعمل، می توانند خطراتی برای شما و وسیله نقلیه به وجود آورند. به خاطر داشته باشید که باد لاستیک ها در هوای سرد کم می شود و همچنین استفاده از لاستیک های چهارفصل در فصل سرما، کارآمدی ترمزها را بهبود می بخشند.

 

– در برف و یخبندان، استفاده از لاستیک های یخ شکن یا زنجیر چرخ توصیه می شود. در زمستان لاستیک های چهارفصل در سطوح لغزنده، چسبندگی و کنترل بیشتری برای وسیله نقلیه فراهم می کنند. از لاستیک های ترکیبی به صورت لاستیک های چهارفصل یا یخ شکن یا استفاده از سایزهای متفاوت و انواع بافت های مختلف استفاده نکنید.

 

– میزان باد لاستیک های خودرو اهمیت بسیاری دارد. زیرا چرخی که بادش تنظیم باشد بهترین و مناسبترین چسبندگی را با سطح جاده خواهد داشت و دوام آن نیز بیشتر خواهد بود.

 

– عمق شیار لاستیک های مخصوص در برف و باران شدید ممکن است ضامن حفظ جان شما باشد. عمق این شیار باید حداقل ۳ میلیمتر باشد، در غیر اینصورت باید تعویض شود.

 

– در فصل سرما، استفاده از روغن موتور و ضد یخ، از اصلی ترین اقدامات برای حفظ موتور خودرو می باشد.

 

– سیستم خنک کننده موتور خودرو را بررسی کنید، جوش آوردن خودرو فقط مربوط به تابستان نیست، در زمستان نیز ممکن است خودرو جوش بیاورد. این مشکل مواقعی پیش می آید که سیستم خنک کننده خوب عمل نکند.

 

– سعی کنید همیشه حداقل بیشتر از نصف باک بنزین، پر شده باشد، تا در صورت بروز نقص فنی یا وقوع حادثه ناگوار، تنها منبع گرم کننده برای سرنشینان خودرو خالی نباشد. دلیل فنی دیگر برای پر نگه داشتن باک بنزین در زمستان، آن است که گرم شدن و سرد شدن هوا در روز و شب، میعان رطوبت موجود در نیمه خالی باک را به همراه دارد و موجب ورود قطرات آب به بنزین می شود که هم به عملکرد موتور خودرو صدمه می زند و هم موجب پوسیدگی باک می شود.

 

– به منظور جلوگیری از سرد شدن بیش از حد رادیاتور، بهتر است یک حائل مناسب روی جلو پنجره رادیاتور بکشید.

 

– برف و یخ روی شیشه ها و آینه ها را حتماً پاک کنید، مخصوصاً اگر اتومبیل شما فاقد تجهیزاتی همچون گرمکن شیشه پشت یا گرمکن آینه بغل است. به یک قسمت کوچک تمیز شیشه جلو یا عقب اکتفا نکنید؛ زیرا پاک کردن کامل شیشه عقب، مانع پرتاب ناگهانی توده ای از برف به شیشه جلوی خودرویی که پشت شما قرار دارد می شود و از تصادف احتمالی با خودرو شما جلوگیری می کند.

 

– برای از بین بردن یخ زدگی شیشه جلو، باید آن را با برفک تراش پلاستیکی بتراشید تا شیشه خراش برندارد. پس از آن بخاری را روشن کنید.

 

– استفاده از روغن، کبریت، فندک و آب جوش برای باز کردن یخ قفل، باعث تخریب قطعات پلاستیکی و رنگ خودرو می شود.

 

– چنانچه می خواهید برف پاک کن های سالم و بدون پارگی داشته باشید، شب ها زیر برف­پاک کن ها را با نایلون بپوشانید.

 

– زنجیر چرخ را قبل از حرکت و در خانه نصب کنید.

 

– در روزهای برفی با چراغ جلو روشن و نور پایین حرکت کنید تا چراغ عقب نیز دیده شود.

 

– برف پاک کن وسیله نقلیه را روشن کنید، تا دید بهتری داشته باشید.

 

– پس از روشن کردن موتور به آرامی حرکت کرده، چند کیلومتر اول را به آهستگی و با دنده سنگین حرکت کنید. با این کار موتور خودرو سریع تر گرم شده، استهلاک کمتری خواهد داشت.

 

– حرکت با سرعت پایین، رعایت فاصله حداقل سه برابر حالت عادی با خودرو جلویی، روشن نگه داشتن چراغ ها برای تخمین بهتر فاصله توسط سایر رانندگان، استفاده از دنده سنگین به خصوص در سر بالایی و سرازیری، استفاده از ترمز آرام به صورت قطع و وصل (در صورت مجهز بودن به سیستم ABS) و فشردن آرام پدال از مهمترین نکاتی است که باید به آنها توجه کنید.

 

– از خطوط وسط و کناره جاده در ادامه مسیر حرکت خود استفاده کنید.

 

– در هنگام بارندگی که دید راننده مختل می شود و در جایی که دید ناکافی است، با نور بالا حرکت کنید.

 

– در صورت بخار کردن شیشه جلو، از دستگاه تهویه خودرو استفاده نموده یا شیشه سمت راننده را کمی پایین آورید تا بخار حاصله از بین رود.

 

– در شرایط جوی نامناسب ، باید توجه کامل به جلو و مسافت های دوردست داشته باشید تا فرصت کافی برای عکس العمل مناسب نسبت به اتفاقات داشته باشید.

 

– هنگامی که میدان دید کم است ، سعی نکنید با سرعت از وسیله نقلیه دیگر سبقت بگیرید.

 

– در هوای برفی و بارانی از گردش و انحراف ناگهانی خودداری کنید و از ترمز کردن بی موقع بپرهیزید.

 

– در سطوح لغزنده ، هنگامی که سرعت دارید از تغییر ناگهانی به دنه سنگین خودداری نمایید.

 

– از اتومبیل جلویی خود فاصله بیشتری بگیرید و به حرکات رانندگان دیگر توجه بیشتری داشته باشید زیرا در هنگام رانندگی در جاده یخ زده یا نمناک ، زمان و فاصله توقف بیشتر می شود.

 

– در سرازیری ها و شیب های تند ، دنده را خلاص نکنید و حتما” از دنده سنگین استفاده کنید.

 

– اگر بوی داغ شدن لنت ترمزها به مشام رسید ، بهترین راه ، توقف در محل مطمئن و خنک شدن طبیعی آن است.

 

– در صورتی که هوا مه آلود است و نمی توانید بیش از صد متر را ببینید ، چراغ های مه شکن خودرو را روشن و سرعت خودرو را کم کنید.( چراغ مه شکن باید قابلیت رویت اشیاء و اشخاص را تا فاصله ده متری برای راننده فراهم کند)

 

– هنگام رانندگی در هوای مه آلود،به چراغ عقب خودروی جلویی ، اعتماد کامل نداشته باشید.

 

– اگر با مه شدید و غلیظ روبرو شدید ، به آهستگی به منتهی الیه سمت راست جاده بروید ، توقف کنید و فلاشر را روشن کنید ، تا زمانی که فاصله ایمن از جلو قابل روئت نباشد حرکت نکنید.

 

– پس از هر دوساعت رانندگی در زمستان ، از خودرو پیاده شوید و حرکات ورزشی انجام دهید تا خون بیشتری در اندام هایتان جریان یابد.

 

– در هنگام بارندگی ، فاصله با وسیله نقلیه جلویی حتما” باید دو برابر فاصله در روزهایی که هوا صاف است باشد.

 

– در فصل زمستان و بعد از رانندگی ، قسمت هایی از راه که در سایه قرار دارد ، تا مدت ها بعد ، یخ زده و لغزنده است که هنگام عبور از این قسمت ها باید دقت بیشتری داشته باشید.

 

– حتی در مواقعی که خیابان یا جاده ، یخ زده به نظر نمی رسد ، سطح پل ها و نقاطی که زیر سازی فولادی دارند ، ممکن است یخ زده و لغزنده باشند.

 

– در سطوح لغزنده با سرعت مطمئن حرکت کنید تا کمتر نیاز به ترمز داشته باشید و توجه داشته باشید که حتی در صورت پاشیده شدن شن و نمک روی سطح روی سطح جاده ، باز هم ممکن است جاده لغزنده باشد.

 

– چنانچه به هردلیلی خودروی شما سر خورد ، اعتماد به نفس داشته و برخود مسلط باشید ، زیرا در غیر این صورت نمی توانید تصمیم درستی بگیرید.

 

– اگر وسیله نقلیه لیز خورد ، باید بدون استفاده از ترمز ، فرمان را به سمتی که وسیله نقلیه منحرف می شود بچرخانید ، این حرکت باعث می شود تا خودرو بطور مستقیم در جاده قرار بگیرد ، سپس با سنگین کردن دنده از سرعت خود بکاهید.

 

– اگر روی یخ یا جاده خیس و لغزنده ترمز کنید ، چهار چرخ خودرو قفل می شود و اتومبیل روی سطح یخ و جاده سر خواهد خورد و تنها راه جلوگیری از حادثه ، رها کردن ترمز و کنترل خودرو با فرمان و نیش ترمزهای بسیار کوتاه است.( ترمزهای ABS ضد قفل بوده و بدون سر خوردن می ایستند )

 

– اگر در برف گیر کردید ، اصلا” گاز ندهید ، زیرا باعث عمیق تر شدن محل فرورفتگی چرخ ها می شود . با چرخاندن در جای فرمان به چپ و راست ، اطراف چرخ را تا حدی از برف خالی کنید . در صورت امکان کمی ماسه یا نمک اطراف چرخ ریخته و صبر کنید تا برف و یخ ، آب شود و همچنین می توان یکی از کف پوش ها را با طناب به سپر عقب بست و آن را به جلوی چرخ های متحرک انداخت تا شرایط بهتری برای شروع حرکت باشد . طناب ، کف پوش را بهمراه خودروی شما می آورد تا در جای مناسب آنرا بردارید ، سپس به آرامی و با دنده دو شروع به حرکت کنید.

 

– به خودروهای سنگین راهداری و شهرداری توجه کافی داشته باشید چون در ماقع برف سنگین ، این خودروها به آهستگی برای بازکردن خیابان ها کار می کنند و رانندگان کم حوصله ای که می خواهند از آنها سبقت بگیرند ، گاهی با سرعت در توده برف فرو می روند ، بنابر این فاصله ای به اندازه ۶۰ متر ( ۱۵ خودرو ) را با آنها حفظ نمائید.

 

– در صورتی که قصد دارید از سرعت خود بکاهید باید به آرامی از ترمزها استفاده کنید تا چراغ های ترمز روشن شوند و رانندگانی که پشت سر شما حرکت می کنند از کم شدن سرعت شما آگاه شوند.

 

– موقع رانندگی یا کاهش سرعت ، حواستان باشد که با حرکت سریع شما ، آب و گل به عابران پیاده پاشیده نشود.

 

تهیه شده در : اداره آموزش همگانی معاونت اجتماعی مازندران

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.