پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

دپوی غیربهداشتی زباله در روستای "معلم کلا" محموآباد+ فیلم

0

این روزها جاده‌های زیبای روستای “معلم کلا” شهرستان محمودآباد تبدیل به زباله دانی شده است؛ دهیاری و شورا بر اساس قانون، متولی اصلی دفن زباله در روستا هستند اما با وجود تلاش‌های انجام شده توسط این نهادها، به علت گستردگی کار و هم‌چنین کمبود امکانات و تجهیزات لازم، شیوه دفن زباله‌ها راضی کننده نیست؛ اگر زباله درست مدیریت شود نه تنها معضل نیست بلکه ثروت محسوب می‌شود.

*نبود امکانات و تجهیزات،  علت دپو زباله در کنار روستاست

علی یداللهی بخشدار  روستای معلم کلا بخش سرخرود شهرستان محمودآباد در گفت و گو با ایسنا، با بیان این که زباله‌ای که در این مکان دپو می‌شود؛ زباله حاشیه روستاها، جاده اصلی و باقی مانده زباله‌های قبلی است، اظهار کرد: نبود امکانات و تجهیزات از جمله وسایل راهسازی که برای حمل و جابه جایی بوده باعث شد تا زباله‌ها در این مکان دپو شود.

وی با اشاره به این که محل این دپو موقت بوده و در صورت مهیا شدن مکان طی چند روز آینده  زباله‌ها انتقال داده می‌شود، تصریح کرد: از تیرماه امسال در سطح روستا اقدام به تفکیک زباله کرده‌ایم که به واسطه آن کاهش ۷۰ درصدی تجمع زباله را در “معلم کلا” شاهد هستیم.

یداللهی خاطرنشان کرد: این طرح نتیجه نهایی خود را با توجه به جمعیت ۳ هزار نفری روستا طی ۴ ماه آینده خواهد داد و ما در آینده‌ای نزدیک روستایی بدون زباله را خواهیم داشت.

دهیار روستای “معلم کلا” با بیان این که ما درصدد تخریب محیط زیست و آلوده کردن آن نیستیم، تصریح کرد: زباله‌های عفونی روستا به شرکتی در آمل انتقال داده می‌شود؛ زباله‌هایی که در این مکان دپو و سوزانده می‌شود از نوع  خشک و مقداری”تر” است؛ تلاش بر این است طی 10 روز آینده این مکان تخلیه شود.

وی بوی بدی که در منطقه استشمام می‌شود را تنها از دپو زباله ندانسته و یادآور شد: در این قسمت از روستا ایستگاه تقلیل گاز که به فاصله ۲۰۰ متری از روستا واقع شده که ماهیت فشارشکن جهت استفاده چند روستا را دارد؛ به علاوه شرکت پلاستیکی  نیز از سال ۷۵  در نزدیکی این منطقه آغاز به کار کرده است، این دو نقطه و مکان دپو زباله روستا کنار هم آلودگی‌ها و بوی بد را ایجاد می‌کنند.

*نگرانی اهالی منطقه از وضعیت غیر بهداشتی دپو زباله

یکی از اهالی روستا در ادامه در گفت و گو با ایسنا گفت: پیگیری‌های زیادی در خصوص برداشتن محل دپوی زباله از این مکان انجام دادیم اما متاسفانه هیچ اقدامی تاکنون نشده و هم‌چنان هر روز صبح زباله در این مکان دپو و سوزانده می‌شود.

وی با بیان این‌که این وضعیت غیربهداشتی به اوج خود رسیده و هر چه زودتر باید در مورد آن تصمیم جدی گرفته شود، افزود: بارها مراتب نگرانی و اعتراض مردم این روستا از این وضعیت را به مسئولان ذیربط اطلاع داده‌ایم اما تاکنون چاره‌اندیشی نشده است.

این فرد ساکن در روستای معلم کلا در ادامه بیان کرد: بوی بد زباله و دود آن در زمانی که آتش زده می‌شود بسیار آزاردهنده است؛ علاوه بر آن باعث تجمع حشرات در منطقه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، وضعیت نامناسب زباله در گوشه‌های خیابان اصلی، دپوی زباله در پشت پایگاه اورژانس و نزدیک خیابان جلوه‌ای نازیبا به روستای “معلم کلای” بخش سرخرود شهرستان محمودآباد داده است؛ دود و بوی بد زباله علاوه بر این که آلودگی زیست محیطی را به دنبال دارد، در بحث سلامت و بهداشت افراد تاثیرگذار است، امید است مسئولین مربوطه در راستای بهبود این وضعیت قدم‌های جدی بردارند.

گزارش از: بهناز مقدس خبرنگار ایسنا منطقه مازندران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.