پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

دریاچه ی الندان | انعکاس دهنده ای رویایی از قامت سبز درختان

0

توصیف وب سایت همگردی از دریاچه الندان و زیبایی های آن:

همگردی های عزیز باز هم می خواهیم برایتان از زیبایی های گردشگری در ایران و در شمال کشور بگوییم. این بار قصد سفر به قلب جنگلی سبز در ارتفاعات را داریم. دریاچه ی الندان یا آب بندان پله ازنی از توابع بخش چهاردانگه ی ساری، جایی است که برای یک گردشگری مفرح، بهترین گزینه به شمار می آید. دوستان این دریاچه الندان در روستای ازنی جای گرفته و به خاطرهمین هم نام دیگرش به پله ازنی شهره است. الندان را اگر خواستید از نزدیک به نظاره بایستید، باید راهی روستا شوید، در 70 کیلومتری ساری، زیبایی بی نظیر طبیعت بی تردید شما را مجذوب خود خواهدکرد. دریاچه ای که از آن سخن می گوییم، 17 هکتار است ولی این اندازه ثابت نیست یعنی زمانی که بارش الهی زمین را مهمان کند، آب بندان هم تا 30 هکتار وسعت پیدا می کند. حواستان باشد، در طول رانندگی در جاده ی ساری- سمنان، لذت گذراندن اوقات خوش در الندان را که بهار، بنفشه و الزی (پیازچه وحشی) را به آن تقدیم می کند و طراوات آن را هرچه بیشتر می کند، از دست ندهید، راستی اگر اهل گیاهان دارویی و سبزی های معطر از جاهای دیدنی ساری هستید این منطقه در اوایل بهار بهترین میزبان برای شماست.

دریاچه

 

آب بندان محصور میان جنگلی سبز

گردشگران عزیز برای افزایش اطلاعات شما از جاهای دیدنی ساری باید بگوییم که این دریاچه ی الندان ، آب زلال خود را تنها مدیون بارش های برف و باران است، یعنی بدانید که هیچ رودی منتهی به دریاچه و البته عاملی برای پر شدن آن نمی شود، اما می دانید چرا همچین اتفاقی می افتد؟ شاید حدستان نوع خاک این منطقه است، اگر این را گفتید که آفرین بر شما. خاک در الندان در مجموعه جاهای دیدنی ساری به گونه ای است که گویی تمایلی برای جذب آب در دل خود ندارد، و از همین رو آب مدت بیشتری نمایانگر زیبایی های تصویر شده در خود است. اما این تنها مزیت آب بندان نیست، اخیراً با تداخل بشر در بهسازی محیط از چهاردانگه ی ساری، این بار ماهی ها در دریاچه خودنمایی می کنند و الندان را با کاربرد بیشتری به چشم می آورند.

جنگل

 

زیبایی اطراف آب بندان پله

دوستان یادتان باشد اگر سفری به روستای ازنی و دریاچه ی الندان ساری در چهاردانگه ی ساری داشتید و چشمانتان علاوه بر زیبایی سبز طبیعت، نظاره گر تصویر قامت درختان سربه فلک کشیده در زلالی دریاچه الندان بودید، در سمت دیگر دریاچه، رودخانه ای هست که زلالی و پاکی آن زبانزد خاص و عام است. آب گوارای این رودخانه از جاهای دیدنی ساری از محل سرچشمه تا نقطه ی ختم آن به زمین های کشاورزی، آبی گواراست که روح تازه ای را در وجود هر آدمی زنده خواهدکرد. زمین های کشاورزی در روستاهای ازنی، مازارستاق، لسفرم، کنتا، دیدو،زلم و… هم از آب دریاچه ی الندان استفاده می کنند آن هم برای تأمین آب شالیزاری، یعنی در واقع آب دریاچه یکی از اصلی ترین منابع تأمین آب برای زمین های کشاورزی است. در باب پاکی و زلالی آب بندان پله، یک نقلی میان بومیان دهان به دهان شده که حاکی از این است که آب بندان پله حاصل یک شهری از زمان های دور است که دیگر چیزی از این چهاردانگه ی ساری از جاهای دیدنی ساری به جای نمانده.

آب بندان پله محصور میان قامت سبز درختان

دوستان نمایی که از آب بندان چهاردانگه ی ساری در گردشگری خود به این منطقه از جاهای دیدنی ساری و چهاردانگه ی ساری خواهید دید، منظره ای از یک دریاچه است که گویی قامت درختان راش، ممرز، بلوط، ملچ و نمدار برای دیدن خود در زلالی آب، گرد آن جمع شده اند. شاید برایتان جالب باشد قبل از این شکل فعلی، محل این دریاچه، مأمنی بوده برای سبزشدن گیاهی که آن را گاله نام نهاده اند. این گیاه خیلی مورد استفاده ی روستاییان بوده به این ترتیب که آن ها برای پوشش بام خانه هایشان، گاله را بر روی سقف ها قرار می دادند.

دریاچه الندان

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.