پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

خشکسالی در مازندران؛ مزاحی که به واقعیت تبدیل شد

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، خشکسالی از جمله پدیده‌های اقلیمی است که در اثر افزایش دما و کمبود آب به مرور زمان به وقوع می‌پیوندد اما صحبت از خشکسالی برای استان‌های شمالی از جمله مازندران که تا همین چند سال پیش بیشتر شبیه مزاح بود، اکنون به واقعیتی تبدیل شده که همگان با استناد به آمار و ارقام نگران کننده درباره آن هشدار می‌دهند و خواستار چاره اندیشی فوری هستند.

میانگین بارندگی نیز به عنوان یک شاخص مهم در تقویت منابع آبی کشور محسوب می‌شود که این میانگین در جهان، حدود 860 میلی‌متر، در ایران حدود 250 میلی‌متر و در مازندران 650 میلی‌متر است. این میزان بارندگی در مازندران در یک دهه گذشته کاهش 150 تا 200 میلی‌متری داشته است.

افزایش نگرانی  کم آبی در اراضی شالیزاری مازندران

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ساری، با اشاره به کاهش 15 درصدی بارش باران گفت: سال 96و 97 شاهد کم بارشی و مهم‌تر از آن بارش کم برف در ارتفاعات بودیم که این امر موجب شد نگرانی‌هایی را درسال زراعی 96 و 97 داشته باشیم.

دلاور حیدرپور افزود: با هماهنگی‌های لازم با آب منطقه ای جهت لایروبی برخی مناطق ، حفر چاه و همچنین تجهیز چاهایی که راکد بودند بازسازی شد و آب کشاورزی مورد استفاده قرار گرفت.

وی گفت: پیش بینی سازمان جهاد کشاورزی و آب منطقه ای این بود که 50 هزار هکتار اراضی شالیزاری استان دچار استرس شود اما با مصرف درست و صرفه جویی، پنج هزار و 700 هکتار از اراضی شالیزاری در زیرحوزه سد شهید رجایی دچار تنش شد که میاندورود، جویبار و ساری شالی کشت نشد و  به کشت جایگزین شامل سویا، پنبه علوفه اختصاص داده شد.

وی افزود: برخی کشاورزان در تهیه سوخت مشکل داشتند که با هماهنگی استاندار و جهاد استان، سوخت در اختیارشان قرار گرفت.برای خروج از این بحران کشاورزان باید صبور باشند و در مصرف آب صرفه‌جویی تا بتوانیم با تعامل همدیگر سال زراعی خوبی داشته باشیم.

نواخته شدن رسوخ چالش عمیق خشکی در مازندران

مدیرکل هواشناسی مازندران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: در سال زراعی که قرار داریم از مهرماه تاکنون مازندران با 14 درصد کاهش بارندگی مواجه است و در ارتفاعات بارش باران و برف خوبی نداشتیم که اگر بارش برف داشتیم ذخیره‌گاه آبی خوبی برای ما بود.

محمدرضا رضوی افزود: بارش باران در خرداد ماه امسال موجب شد روان آب ما کاهش پیدا نکند ولی دربالادست ذخیره آبی زیاد نداریم همچنین هنوز دو سه ماهی از کشت و کار برنج باقی مانده که امیدواریم این ایام خشکسالی حاد نشود و کشاورزان بدانند همیشه این طور نیست که آب زیرزمینی و یا روان آب خوبی داشته باشیم قطعا باید خود را با اقلیم سازگار کنیم.

این مسئول ادامه داد: منابع آبی زیرزمینی نیز محدود است و منابع آبی جدید در دسترس نداریم البته وضعیت آب وهوایی امسال خیلی بهتر بودو دمای هوا در خردادماه دو تا سه درجه خنک تر بود و همین امر موجب شد تبخیر کاهش پیدا کرده و به دلیل روان آبهایی که در دسترس بودن به منابع آب زیرزمینی فشار وارد نیامد.

رضوی گفت: به عقیده کارشناسان هواشناسی، هوا رو به بهبود نیست و امروزه خشکی یک صفت شد و بدانیم اگر هر مدیریتی در جنوب و مرکز ایران داشتیم اگر همان مدیریت در مازندران اعمال شود قطعا ما دچار چالشی عمیق تر از جنوب ایران خواهیم داشت. در آن منطقه کم آبی داشتند ولی مشکلی نیست اکنون شکل کم آبی در مازندران به سمت فاجعه پیش می‌رود و امکان بازیابی آب نیست.

مدیرکل هواشناسی مازندران افزود: فاصله کوتاه و کم جنگل با دریا موجب شد در واقع آب را نتوانیم مهار کنیم و نیاز به ذخیره آب در ارتفاعات داریم که آن به دلیل ویلاسازی،مصارف بی رویه و آلوده کردن آبها درارتفاعات وضعیت آب استان را در آینده مبهم و نامعلوم کرد.

کندی طرح‌های سدسازی در مازندران

مدیر عامل آب منطقه ای مازندران نیز گفت: بر اساس سند چشم انداز توسعه کشور و استان، در سال 1404 قرار بر این است که ظرفیت مهار آب‌های سطحی در مازندران به دو میلیار و 600 میلیون مترمکعب برسد یعنی در 11 سال آینده بیش از نیمی از آب‌های سطحی استان باید مهار شود.

ابراهیم یخکشی با اشاره به میانگین مهار 40 درصدی آبهای سطحی در کشور، و رتبه پایین مازندران از این لحاظ گفت: کمبود اعتبار و پیمانکار مناسب و توانمند از مهم‌ترین دلایل کندی اجرای طرح‌های سد سازی در مازندران است.

وی با بیان اینکه هم اکنون 10 سد در مازندران درحال ساخت است افزود: درصورت بهره برداری کامل این طرح ها، میانگین مهار آبهای سطحی مازندران به حدود 30 درصد خواهد رسید.

با توجه به گفته‌های مسئولان و کارشناسان و مشاهدات صورت گرفته، موضوع کم آبی به عنوان یکی از دغدغه مهم کشور و استان‌های شمالی است که شاید به نوعی در مازندران چندان جدی گرفته نشده است و پیش از هر اقدامی تغییر دیدگاه مسئولان در این باره و داشتن جدیت در رفع این مشکل امری ضروری است.

مصاحبه و گزارش از قدسیه السادات شعبانپور

 / ت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.