پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

خسارت بارش برف به باغات بخش کجور مازندران

0

مدیر جهاد کشاورزی نوشهر گفت: بر اثر بارش برف اخیر خساراتی به بخش کشاورزی منطقه کجور بخصوص باغات میوه وارد شد.

حسن پورمقدم در گفت وگو با ایسنا مازندران، با اشاره به بارش برف روزهای  یکشنبه و دوشنبه در بخش کجور اظهار کرد: طی بازدیدی که از بخش کشاورزی منطقه کجور از جمله باغات و گندم و جو به عمل آمد نشان می دهد که خساراتی به این بخش ها وارد شده است و البته برآورد دقیق خسارات بستگی به چگونگی وضعیت هوا در شامگاه دوشنبه دارد.

وی در توضیح این مطلب افزود: چنانچه هوای شامگاه دوشنبه شب صاف باشد به دلیل سرمای تشعشعی که دارد خسارت وارد می کندکه این پیش بینی در دو هزار و 200 هکتار از اراضی کشاورزی بخش کجور از میان‌بند تا ارتفاعات بخش کجور است که شامل دانه دار، هسته دار و گردو می شود.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نوشهر با بیان اینکه هواشناسی باید بررسی کند که از چه ساعتی آسمان صاف و درجه هوا چقدر بوده و اینکه با گل ، میوه ، برگ و جوانه مطابقت داده شود تصریح کرد: بارش برف در سطح روستاهای منطقه با پراکنش جغرافیایی از میان بند تا ارتفاعات که باغ میوه در آن گسترش یافته است به ارتفاع 10 تا 15 سانتی متر و دمای دوشنبه شب در برخی نقاط تا سه درجه زیر صفر هم گزارش شده است.

پورمقدم تاکید کرد:از آنجا که بیشتر باغات میوه معتدل این شهرستان در مرحله گل دهی و زایشی قرار دارند بنابراین احتمال خسارت در صورت صاف بودن آسمان در دوشنبه شب به دلیل سرمای تشعشعی بسیار زیاد خواهد شد و این موضوع نیاز به بررسی هواشناسی دارد که در این‌صورت خسارت در بیش از 200 هکتار باغات که در مرحله تشکیل میوه قرار دارند 65 درصد پیش بینی می شود.

وی گفت: باغاتی که در مرحله گل، گرد افشانی و لقاح و در ابتدای تشکیل میوه هستند 80 درصد پیش بینی شده است و البته نقطه به نقطه این خسارات باهم فرق دارند و بسته به نوع خاک و شرایط آب و هوایی و اینکه باغ در دره یا ارتفاع قرار گرفته است باهم متفاوت است.

این مسئول اضافه کرد:خسارت در بیش از 210 هکتار از باغات دانه دار که در مرحله گلدهی، گرد افشانی و لقاح قرار دارند بین 80 تا 90 درصد پیش بینی و  همچنین خسارت در باغات گردو که حساسیت بیشتری دارد 90 تا 100 درصد پیش بینی می شود.

پورمقدم ادامه داد: در خصوص زراعت گندم و جو هم یک سری در مرحله زایشی بودند اما آنهایی که در مرحله زایشی نبودند خسارتی وارد نمی شود.

وی بیان کرد:  بارش برف از یک سو موجب افزایش منابع آبهای زیرزمینی شد و از این جهت موجب خوشحالی است همچنین تعیین خسارت نهایی بستگی به نظر هواشناسی و روزهای آینده دارد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.